• sunshine29

hysterisk tjej vid överlämning

Hej. I Fredags skulle min dotter ha helg umgänge med sin pappa men vid överlämning klamra hon sig fast vid min hals och grät hysteriskt. Vi avbröt överlämningen och tog tillsammans en lunch på McDonalds... Vi träffades även tillsammans dagen efter och tog en lunch så pappan fick träffa sin dotter.. Det känns lite jobbigt då jag vill att de ska ha en bra relation men min dotter säger att hon är jätterädd att sova hos honom och att han slagit henne...
    Nu har jag bestämt att umgänget ska ske tillsammans med mig några gånger framöver över ..... Dottern är 4 år och jag och hennes pappa separerade innan hon blev född. Jag är ensam vårdnadshavare men han har umgängesrätt fredag- söndag varannan helg ...
    Behöver stöd och råd..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 05:25
    Jag vet ju att barn kan hitta på eller ibland misstolka saker men hennes rädsla och att hon på senare tid blir hysterik när hon ska till pappan gör så att jag blir fundersam. Jag har lovat min dotter att vara med vid umgänget tillsvidare . Och när vi åkte hem efter umgänget så fick jag en stor kram av henne och hon sa - Tack mamma nu gör det inte ont i magen :)... Men jag är orolig att pappan ska gör en tex stämning då det står i domstolsbeslutet att han har umgängesrätt Fre - Må morgon och lämning och hämtning ska ske på barnets förskola... Två år efter dommen har vi flyttat 19 mil ifrån pappan och jag kör alltid henne ditt vid umgänge för han säger att han inte har råd att umgås med henne annars
  • Svar på tråden hysterisk tjej vid överlämning
  • Anonym (tvinga ej henne)

Kära TS!

Det här känner jag igen från förr - tyvärr ingen rolig sits!

Men...med facit i hand, så gå på din magkänsla och intution, flickan visar ju av en anledning att hon inte vill! Snälla ta henne på allvar och säg till pappan, att han kan kanske komma och hälsa på er istället, eller att ni kan göra något tillsammans. För du anar  inte hur fel det kan gå OM du tvingar henne när hon säger så. När hon blir vuxen känner hon ingen tillit och litar inte på nån - för du tar ju inte henne på allvar. Visserligen hittar barn på saker men en Mamma känner när något inte är som det ska!

Så jag hoppas av mitt hjärta att du finner en annan lösning och jag tror att om Pappan är en rejäl Pappa, så förstår han säkert. Det ändrar sig kanske längre fram att hon tycker det är kul men tvinga inte en liten 4-åring snälla du.

Sänder dig många styrkekramar o lycka till - krama henne från mig en som vet vad det kan leda till så här i efterhand!Solig       

• Litet My

Misstror du din dotter ang att hon blivit slagen?

• VIDE MI

Fast jag tänker att det kan vara så enkelt att hon inte har någon anknytning till honom! Det är en relativt okänd man och hon måste få tid att lära änna honom! Kanske kan ni alla åka på vattenland tilllsammans och han kan busa med henne eller kågot roligt så hon börjar förknippa honom med positivt. Om du har känslan av att honblir slagen där så tycker jag att du ska kontakta soc.

• Anonym (backa)

Om överlämning ska ske via förskola så är det kanske bäst att det gör det också.

Finns ju flera möjliga orsaker till att hon klarar sig fast. Visst, att hon kan vara otrygg men kanske för att det just varit en vårdnadstvist - och lojalitetsskäl. Och detta beteende minskar ju inte genom att man förstärker beteendet, alternativt visar att det är "farligt", genom att inte genomföra umgänget. Eller så är det så enkelt som att barnet på detta sätt får ha det mysigt ihop med både mamma och pappa samtidigt, många barns önskan. Så som sagt tror jag på att sköta umgänge via förskola/skola som det står i domen och se om det faktiskt inte blir bättre.

Svar på tråden hysterisk tjej vid överlämning