• mjaoooo

Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?

Hej. Det är så här att jag får försörjningsstöd från socialen och bor i en lägenhet som dom står för. Jag har även en pojkvän som ja han sover här eller rättare sagt bor här med mig. Han är arbetslös och har inga pengar. Men varför hotar socialen mig med att min pojkvän måste ansöka om försörjningsstöd annars får JAG inga pengar? 

Jag förstår om dom e oroliga att han har en inkomst å betalar här men så är inte fallet, han har 0kr. Hur kan dom tvinga oss att ansöka som sambos? visst vi får mer pengar men egentligen vill vi inte blanda in han. Herre hud han är ju bara min pojkvän!!! Han är skriven hos sina föräldrar tillomed.
  • Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?
  • Kjell2
    mjaoooo skrev 2013-10-13 15:54:49 följande:
    Hej. Det är så här att jag får försörjningsstöd från socialen och bor i en lägenhet som dom står för. Jag har även en pojkvän som ja han sover här eller rättare sagt bor här med mig. Han är arbetslös och har inga pengar. Men varför hotar socialen mig med att min pojkvän måste ansöka om försörjningsstöd annars får JAG inga pengar? 

Jag förstår om dom e oroliga att han har en inkomst å betalar här men så är inte fallet, han har 0kr. Hur kan dom tvinga oss att ansöka som sambos? visst vi får mer pengar men egentligen vill vi inte blanda in han. Herre hud han är ju bara min pojkvän!!! Han är skriven hos sina föräldrar tillomed.
  • Kjell2
    mjaoooo skrev 2013-10-13 15:54:49 följande:

Nytt försök.

Ni är sammanboende och räknas som ett ekonomisk hushåll. Alltså ska ni söka gemensamt.
  • mjaoooo
    Kjell2 skrev 2013-10-13 15:59:07 följande:
    Nytt försök.

Ni är sammanboende och räknas som ett ekonomisk hushåll. Alltså ska ni söka gemensamt.
    Men varför? Hur kan dom tvinga min pojkvän att ansöka? Dom tjänar ju inte ens på de, dom får bara betala ut mer. Är de bara för dom e oroliga för att han har massa pengar? 
  • Kjell2
    mjaoooo skrev 2013-10-13 16:00:43 följande:
    Men varför? Hur kan dom tvinga min pojkvän att ansöka? Dom tjänar ju inte ens på de, dom får bara betala ut mer. Är de bara för dom e oroliga för att han har massa pengar? 
    De måste ha koll på hela hushållet ekonomi för att ge dig försörjningsstöd. Vad är problemet med att även han redovisar sin ekonomi?
  • Miri

Men är han inte skriven på din adress så ingår han inte i hushållet och har inget med din ekonomi att göra. Eller har soc någon anledning att tro att han bor permanent hos dig?
    F.ö tycker jag att det är fel att alla i ett hushåll måste ansöka, men så är reglerna.

• MajaVira
    Miri skrev 2013-10-13 16:11:26 följande:
    Men är han inte skriven på din adress så ingår han inte i hushållet och har inget med din ekonomi att göra. Eller har soc någon anledning att tro att han bor permanent hos dig?
    F.ö tycker jag att det är fel att alla i ett hushåll måste ansöka, men så är reglerna.
    TS skriver att "han sover här eller rättare sagt bor här med mig.".

TS - man ska vara folkbokförd där man "har sin huvudsakliga dygnsvila". Så om han sover de flesta nätterna i din lägenhet så borde han även vara folkbokförd där. Och bor han hos dig så måste ni söka försörningsstöd tillsammans, eftersom era inkomster ska räknas ihop för att få fram hur mycket ni har rätt till.
  • intetnyttpåplusfronten

Varför talade du ens om för soc att han bor hos dig?
    Säg helt enkelt att du sa fel, han bor hos sina föräldrar och hälsar på dig ibland. Han har alltså inget med din ekonomi att göra, och dem har inget med hans att göra om han inte själv ansöker. 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Kjell2
    Miri skrev 2013-10-13 16:11:26 följande:
    Det är inte folkbokföringen som avgör utan om man lever under äktenskapsliknade former vilket TS och hennes sambo gör.
  • The past is now
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-13 16:17:15 följande:
    Säg helt enkelt att du sa fel, han bor hos sina föräldrar och hälsar på dig ibland. Han har alltså inget med din ekonomi att göra, och dem har inget med hans att göra om han inte själv ansöker. 
  • MajaVira
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-13 16:17:15 följande:
    Äh, Soc lär inte tro henne om hon ändrar sin historia. I detta fall verkar pojkvännen inte tjäna några pengar, men det finns nog en hel del personer som försöker bidragsfuska genom att inte uppge att de har en sambo.
Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?