• Hanniken

Krånglig bebis

Hej!
    Jag har en liten kille på 2 månader som har börjat krångla vid amningen.  Han tar bröstet och ammar intensivt i några minuter, sen blir han stel som en pinne och börjar sparka och fäkta, tar bröstet igen och tuttar några tag sen börjar processen om. Det är skapligt frustrerande och jag vet inte vad som är fel och vad jag kan göra. jag avbryter och försöker få honom att rapa, byter bröst men det börjar bara om. Kollar om mjölken rinner till och det kommer när jag testar så det är inte det som är felet. 
    När vi krånglat såhär en stund och jag har avbrutit mönstret flera gånger kommer han till ro tillsist, men det tar tid och är jobbigt för oss båda.

Känner nån igen det här? Vag gör jag för fel, vad kan jag göra för att få honom att slappna av? HJÄLP!

• Svar på tråden Krånglig bebis
  • jjuliss

Jag har inte ammat, men när min dotter var i den åldern gjorde hon samma sak, men när jag lade henne brevid mig och lät henne sparkas och vifta så åt hon också undertiden. Pröva liggamma om du inte gjort det redan :)

• Flickan och kråkan

Alla mina tre barn har gjort så periodvis vid amning. Min yngsta är 3,5 månad. Har ammat de tidigare barnen länge. Har nog med utvecklingsperioder att göra skulle jag tro.

• isolande

Håller med ovan, båda mina har krånglat på samma sätt. Jättejobbigt, men det går över....och kommer tillbaka i perioder;)

• juncia82

Det kan inte vara att de rinner till för mycket och han inte hinner svälja och de blir för mycket luft och får magknip?

• Hanniken

Mitt ena bröst har ganska stark utdrviningsreflex så man skulle kunna tänka sig att det kommer för mycker på en gång. Men det andra bröstet, är "svårare" inte alls lika lätt och han är lika krånglig där.

Hur länge brukar en sån fas hålla i sig? Han beter sig inte alls så här när han får flaska.  

• juncia82

Ja vet inte hur länge, har nog inget bra svar på de, prata med din bvc sköterska, hon ger dig ett bra svar.

Svar på tråden Krånglig bebis