• Mallis87

Ska jag ge ersättning eller blir hon mätt?!

Hej!
    För en vecka sedan föddes min dotter, nästan 4 veckor för tidigt. Amningen kom aldrig igång på bb, hon fick alltid sutta ca 20 min innan hon sedan blev koppmatad. När vi kom hem fortsatte jag att ge på flaska och började pumpa för att få igång mjölken.

De på bb sa att jag skulle öka ersättningen med 10ml om dagen och att hon skulle äta var tredje timme. Dels för att gå upp i vikt och dels pga att hon har lite gulsot.
    Nu har mjölken kommit igång och det fullkomligt rinner ut... Använder amningsnapp då jag inte har några bröstvårtor och hon får inget tag utan den. Personalen på bb sa att jag sen skulle amma och sedan fylla ut med ersättning. Men hur vet jag hur mycket hon får i sig?!

Hon tar bröstet och suger, men äter kanske ca 5-10 minuter bara. Byter blöja och så emellan men hon vill inte fortsätta, utan verkar nöjd. Ska jag ändå truga i henne ersättning? Och enligt vad personalen sa ska hon då äta 80ml vid varje mål idag, är det inte mycket för en sådan liten bebis?!

Ibland vaknar hon innan dessa tre timmar gått och vill äta, och ibland väcker jag henne... Första barnet och man är ju hel nojjig!

• Svar på tråden Ska jag ge ersättning eller blir hon mätt?!
  • tilj75

Om hon är nöjd och går upp i vikt så strunta i ersättningen.

• tilj75

Kan tillägga att alla mina bara ätit 5-10 minuter och sen varit mätta.

• Litenåfin

Är hon nöjd är hon mätt :)
    Strunta i ersättningen! Gå på magkänslan helt enkelt. Min första ville amma hela tiden, minst 30 min varje gång och min andra har aldrig ätit längre än 10 min. Barn är olika! :)

• Mallis87

Tack! Ska ringa BVC imorgon och hoppas på att få komma och väga, var fullt upp hela förra veckan då vi åkte fram och tillbaka från sjukhuset och mätte gulsotet... Vill ju helst slippa ersättningen och bara kunna amma! :)

• hannis

Självklart skall du inte truga i ersättning om hon är nöjd och det låter på tok för mycket att ge 80 ml! Jag har aldrig gett mer än 100 ml bröstmjölk när jag har pumpat och gett på flaska och min som är 7 månader... Han blir mätt.

• Linnez

Gnäller hon inte efter mer så är hon nöjd, kommer det ut något i blöjan så är ju det också ett täcken på att hon får i sig mjölken :) Det var precis lika för mig med min dotter då hon var 4 veckor för tidig, kort och mager, vid 4 månader kunde hon rulla fram :) Om du har mycket mjölk å det "rinner ut" kan du ju pumpa ut det och ge flaska så ser du ju hur mycket hon får i sig, bröstmjölken är ju bäst för barnet, särskilt när barnet är så litet :)
    Jag förstår att det är lite frustrerande när det känns som att det inte fungerar, men kör på så länge du tycker det funkar för både dig och dottern :) 

• Mallis87

Ja kissar och bajsar gör hon hela tiden så något får hon i sig iallafall :) Tack för hjälpen, känner mig mycket lugnare nu.

Svar på tråden Ska jag ge ersättning eller blir hon mätt?!