• Erica80

Måste hyresvärd se till att det finns vatten?

Vi hyr en villa av en privatperson och har ett standard hyresavtal. Villan har egen brunn som nu har sinat. Vi har haft skitdåligt med vatten senaste månaden iallafall (tror att det kan vara längre). Ibland har vi inget vatten alls och ibland kanske vi har lite. Vi snålar som fan men detta fungerar inte längre. Vi måste ha vatten. Inte bara för disk och tvätt utan även för att värma huset. Har hyresvärden nån skyldighet att tillhandahålla vatten? Eller får vi bara gilla läget?

• Svar på tråden Måste hyresvärd se till att det finns vatten?
  • Kodia

På vilket sätt behöver ni vatten för att värma huset! *nyfiken*

• DandelionDust

Det måste ju ligga i ägarens intresse att ni kan värma upp huset på vintern, annars kan det ju bli förstört. Vad säger h*n om problemet?

• Erica80

Hon säger inte så mycket alls. Tänkte prata mer med henne om detta men skulle då vilja ha mer fakta och veta vad jag kan kräva.

• Tirem
    Kodia skrev 2013-10-12 22:50:09 följande:

Jag med!
  • Frontline
    Kodia skrev 2013-10-12 22:50:09 följande:
    Nyfiken på det med, det brukar ju vara slutet system om man har vattenburen värme

Men annars så antar jag att vatten ska finnas tillgängligt då man hyr sin bostad...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Erica80

För att stilla allas nyfikenhet. Det är inte ett slutet system här, fråga mig inte varför. Nån som vet något ang vattnet?

• Aniiee
    Erica80 skrev 2013-10-12 23:09:44 följande:
    För att stilla allas nyfikenhet. Det är inte ett slutet system här, fråga mig inte varför. Nån som vet något ang vattnet?
    Mitt bästa tips är att du ringer till hyresnämnden och frågar på måndag.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Frontline
    Fortfarande nyfiken hur funkar det med värmen om det inte är ett slutet system?

Spolar ni varmvatten i alla kranar och tar till vara på vattenångan eller hur funkar det?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • h8him
    Frontline skrev 2013-10-12 23:18:46 följande:
    Fortfarande nyfiken hur funkar det med värmen om det inte är ett slutet system?

Spolar ni varmvatten i alla kranar och tar till vara på vattenångan eller hur funkar det?
    Blev nyfiken jag med. Här finns lite nyttig info för fler nyfikna: www.tenico.nu/tips30.htm

• Haskel
    Om ni ständigt fyller värmesystemet med färskt dagvatten, är det nog dags att kontakta hyresvärden. Ni måste ha en fruktansvärt stor läcka någonstans.

Då jag själv jobbar som rörmokare har jag aldrig överhuvudtaget hört talas om något annat än slutet system. 
Svar på tråden Måste hyresvärd se till att det finns vatten?