• Anonym (ts)

Ni som fått egen vårdnad, varför fick ni det? Och vad talade för och emot er?

Frågan gäller alla er som ligger i tvist av något slag, inte ni som mist en partner eller där den andra föräldern frivilligt skrivit över.

Vad fick er att "vinna" vårdnaden? Berodde det på dig själv eller den andra parten/båda? Vad hade du som talade FÖR att du var den bästa vårdnadshavaren och vad talade EMOT dig?

Alla svar välkomnas, ligger själv i tvist och vill veta hur verkligheten ser ut. Skriv gärna om ni är mamma eller pappa, själv är jag mamma. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-12 21:40
    Vill förtydliga att det jag menar med att den kan bero på den andra parten när du fick vårdnaden är att om han/hon anses olämplig så tillfaller vårdnaden automatiskt dig, om inte du också är olämplig. Isåfall: vad var det hos den andra parten som gjorde att han/hon förlorade?
  • Svar på tråden Ni som fått egen vårdnad, varför fick ni det? Och vad talade för och emot er?
  • Anonym (Vårdnadshavare)

Min föredetta ansökte om ensam vårdnad då hon ansåg att jag var olämplig som pappa. Detta fick hon aldrig igenom. Idag har vi fortfarande vårdnaden båda två. soc gjorde utredningar och tr och soc ansåg att hemförhhålandet hos mig var bra. Jag har fast jobb, hus, bil, familj, är nykterist. Vet inte om det hade så stor betydelse? Däremot hade soc vissa anmärkningar på hemförhhålandet hemma hos barnens mor, då det är trångbott, massor av djur i lgh och dålig hygien för barnen. /pappan

• Anonym (kärleksört)

Förälder flyttade plötsligt utomlands. Var omöjlig att samarbeta med innan. Jag ansökte om ensam vårdnas Förälder vägrade delta i vårdnadsutredning eller komma till Tingsrätt. Föräldern ägnade istället all tid till att anmäla mig till soc. för precis allt. Förälder gjorde bort sig totalt. Men trots förälder blivit av med vårdnad och har umgänge över lov så väljer förälder att inte träffa sitt barn utan istället fortsätta anmäla mig till Soc. varannan månad....

• Anonym (ts)
    Anonym (kärleksört) skrev 2013-10-14 11:45:20 följande:
    Förälder flyttade plötsligt utomlands. Var omöjlig att samarbeta med innan. Jag ansökte om ensam vårdnas Förälder vägrade delta i vårdnadsutredning eller komma till Tingsrätt. Föräldern ägnade istället all tid till att anmäla mig till soc. för precis allt. Förälder gjorde bort sig totalt. Men trots förälder blivit av med vårdnad och har umgänge över lov så väljer förälder att inte träffa sitt barn utan istället fortsätta anmäla mig till Soc. varannan månad....
    I mitt fall har jag varit föremål för 15 socanmälningar på två år nu, från den andra föräldern. Allt ifrån påståenden om att flickan inte får mat, är smutsig, stökigt, dålig ekonomi till anklagelser om övergrepp och misshandel. Själv har jag endast gjort 2 anmälningar, om kvinnomisshandel men tyvärr kom jag för sent så pres. tiden hade gått ut. Det är dock ingenting jag egentligen bryr mig om idag, flickan säger själv att hon inte vill till pappa alls pga bråk och tjafs mellan honom och hans nya sambo. De har också en drös med styv/halvsyskon och det är förstås svårt när alla ska samsas. Jag har gjort allt för att de ska ha varannan vecka fungerande men pappan tar INGET ansvar, då menar jag INGET för någonting! Är så uppgiven. Pappan hotar också med att flytta långt bort med barnet regelbundet och har själv uttryckligen talat om i klartext för gemensamma bekanta att han inte kommer ge sig "förrän hon (jag) är död och begraven" och "aldrig i hela helvetet att flickan ska bo hos henne". Han är ute efter egen vårdnad. Detta säger han även till barnet....

Såklart är jag inte felfri (däremot inga allvarliga fel, är synad i sömmarna pga alla anmälningar utan anmärkning) men flickan vill vara hos mig och jag har aldrig snackat skit om pappan inför henne, har försökt allt. Vad tror ni om mina chanser   till egen vårdnad?
  • KGK

Man valde att ignorera allt jag och barnen både berättat och bevisat om våld. Sånt ska man stå ut med, lite blåmärken och sönderslagen näsa på ungarna är väl inget.
    Att exet däremot sa att fick han inte enskild vårdnad så ville han inte ha med barnen att göra alls, det funkade ju. Han yrkade inte på umgänge ens så vårdnaden gick till den enda som nånsin brytt sig om ungarna. Tyvärr är det mycket ovanligt.

• Anonym (kärleksört)
    Anonym (ts) skrev 2013-10-14 20:03:35 följande:
    I mitt fall har jag varit föremål för 15 socanmälningar på två år nu, från den andra föräldern. Allt ifrån påståenden om att flickan inte får mat, är smutsig, stökigt, dålig ekonomi till anklagelser om övergrepp och misshandel. Själv har jag endast gjort 2 anmälningar, om kvinnomisshandel men tyvärr kom jag för sent så pres. tiden hade gått ut. Det är dock ingenting jag egentligen bryr mig om idag, flickan säger själv att hon inte vill till pappa alls pga bråk och tjafs mellan honom och hans nya sambo. De har också en drös med styv/halvsyskon och det är förstås svårt när alla ska samsas. Jag har gjort allt för att de ska ha varannan vecka fungerande men pappan tar INGET ansvar, då menar jag INGET för någonting! Är så uppgiven. Pappan hotar också med att flytta långt bort med barnet regelbundet och har själv uttryckligen talat om i klartext för gemensamma bekanta att han inte kommer ge sig "förrän hon (jag) är död och begraven" och "aldrig i hela helvetet att flickan ska bo hos henne". Han är ute efter egen vårdnad. Detta säger han även till barnet....Såklart är jag inte felfri (däremot inga allvarliga fel, är synad i sömmarna pga alla anmälningar utan anmärkning) men flickan vill vara hos mig och jag har aldrig snackat skit om pappan inför henne, har försökt allt. Vad tror ni om mina chanser   till egen vårdnad?

Ledsen att du haft så! Hade säkert varit samma sak för mig om inte den andra föräldern flyttat till andra sidan jordklotet.
  • Anonym (sam)

Vi har samarbetssvårigheter och jag fick vårdnaden för att jag är den som alltid har funnits där för barnet medan den andra föräldern har stuckit utomlands.

• Nöjd man

Tycker det är intressant och samtidigt tråkigt att läsa era inslag. Det är alltid tråkigt att de går till skilsmässa men i en del fall så är det det absolut bästa.  
    Vad jag efterlyser i skilsmässor är att alla inblandade endast ser till barnens bästa. Att inte komma med saker som inte stämmer eller undanhålla sådant som är viktigt att det kommer fram vid bedömning om vårdnad. Det är ingen tävling utan en eller flera människors liv som det gäller. 
    I en del fall gäller det att våga stå upp och berätta jobbiga saker, i andra fall kan det vara så att man behöver backa och fundera på varför man söker egen vårdnad. 

• Anonym (ts)
    Anonym (sam) skrev 2013-10-15 09:17:03 följande:

Vi har samarbetssvårigheter och jag fick vårdnaden för att jag är den som alltid har funnits där för barnet medan den andra föräldern har stuckit utomlands.

vårat ärende kommer troligtvis också klassas som samarbetsproblem. Grejen är att vad jag än säger så säger bara min fd man "sådär är det inte" eller "det stämmer inte". Han nekar till allting, så ord står mot ord. Anmälningarna blir ju dock lite svårare att förklara bort, men tror du det räcker? Kan du beskriva lite mer i detalj vad rätten gick på  ifråga om samarbetet, vad ansåg de att du gjorde eller inte gjorde som gagnade dig?
  • Anonym (oxå)

Jag har stämt på både boende och vårdnad. Tror dock inte jag får vårdnaden eftersom våra samarbetsproblem är så svåra att bevisa. För mig och barnen är de påtagliga, han sabbar allt han kan, så fort tillfälle ges och det skulle jag vilja få ett stopp på. I utredningen förordas gemensam vårdnad och jag bryr mig inte jättemycket. Boendet är det viktigaste.

Tror rätten stirrat sig blinda på samarbetsproblem som rör boende, skolgång, läkarvård, pass och liknande stora problem. Just där har jag inte stött på stora problem, mest för att frågorna inte kommit upp alls.

• Anonym (sam)
    Anonym (ts) skrev 2013-10-15 21:52:55 följande:
    vårat ärende kommer troligtvis också klassas som samarbetsproblem. Grejen är att vad jag än säger så säger bara min fd man "sådär är det inte" eller "det stämmer inte". Han nekar till allting, så ord står mot ord. Anmälningarna blir ju dock lite svårare att förklara bort, men tror du det räcker? Kan du beskriva lite mer i detalj vad rätten gick på  ifråga om samarbetet, vad ansåg de att du gjorde eller inte gjorde som gagnade dig?

Förlåt, jag såg inte att du ställt en fråga till mig. Han och barnet hade bevakat umgänge och enda gången exet pratade med mig var för att skälla ut mig. Han vägrade t.o.m. säga hej till mig. Så att vi skulle kunna samarbeta fanns inte på tapeten. Han sa faktiskt till familjerätten att han vägrade prata med mig. Barnet har alltid bott hos mig och var mycket tydlig med att h*n ville fortsätta bo med mig, det är största anledningen till att jag fick behålla vårdnaden. Ett fel som jag gjorde i tingsrättens ögon var att följa det schema på umgänget som de gjort åt oss, jag bytte inte helg så fort exet ville det. Så jag var rigid...

I dagens läge hade vi om vi enbart tänker på samarbetet fått gemensam vårdnad, det är jag fullständigt övertygad om. Tack och lov så har exet gjort bort sig gånger flera i familjerättens ögon så blir jag stämd igen så kommer det fram till tingsrätten.
Svar på tråden Ni som fått egen vårdnad, varför fick ni det? Och vad talade för och emot er?