• Anonym (????)

Jag nekas umgänge med mina barn... Vad ska jag göra?

Jag har 4 barn med en kvinna jag levt med i 12 års tid. Vi är separerade sen några år tillbaka. hon valde att flytta många mil bort och tog med sig tre av barnen, det äldsta barnet vart boende kvar hos mig för han ville det. Nu bor alla 4 barn hos mamman då äldsta barnet fick längtan till mamma och jag accepterade det. Barnen ska vara hos mig varannan helg + lov. Nu till saken.... Många gånger har jag fått ett sms samma dag jag ska hämta barnen att dom är sjuka eller inte vill komma till mig. Jag får inte prata med dom i tel, så vet inte alltid om det stämmer? :( Jag har fått träffa mina barn 1 helg på två månader nu.. Och min äldsta grabb svarar inte i tel, inte heller mamman. Jag har kontaktat familjerätten, men dom säger att dom inget kan göra... Vill inte barnen åka eller är dom sjuka så är det inte falska grunder enligt dom. Jag vill träffa mina barn, men vet inte hur jag ska gå tillväga eller vad jag har för rättigheter. Kan tillägga att det är mera invecklat, men ville fatta mig kort. /ledsen pappa.

• Svar på tråden Jag nekas umgänge med mina barn... Vad ska jag göra?
  • Anonym (Z)

Då ser du till att gå till tr och ett riktigt umgängesavtal, bryter mamman överenskommelsen med att inte skicka barnen till dig får hon böta 3000 tror jag det är/gång efter upprepande missar så ses boende och umgängesformen över

• Anonym (d)

Förstår att det är riktigt jäkla jobbigt för dig.
    Hur gamla är barnen, för det tycker jag spelar in här, ett stort barn har ju mer egen vilja och annat som lockar än att hänga hos mamma och pappa, så är det ju även där föräldrarna bor ihop, tonåren är en tid då polarna är viktigast.
    Men dom kommer tillbaka när dom blir lite större och får kanske flickvän eller pojkvän, det är min erfarenhet.
    Dom möjligheter du har är ju att stämma mamman för umgänget och som ovanstående säger begär ett ordentligt umgängesavtal om du inte redan har det.
    Men det är inte helt enkelt att få ut ett vite sådär bara, det ska godkännas för varje gång tror jag och är det så att barnen är sjuka, då är det ju giltigt förfall så att säga, dår tror jag inte nån domstol skulle döma till vite.
    Men om jag var du så skulle jag börja med att prata med en advokat för att få mer kött på benen om vad som gäller, många advokater erbjuder ett första rådgivningssamtal som brukar vara gratis.
    Utnyttja det och ta reda på mer om vad du har för rättigheter och skyldigheter.
    Lycka till.        

• Anonym (insatt)

1. Föreslå att du och mamman går på gemensamm samarbetssamtal för att reda ut detta. Familjerätten är skyldiga att erbjuda er tid och samtalen är gratis.

2. Stäm mamman i domstol för att få umgänge fastställt i dom. Då blir ni säkert skickade till samarbetssamtal först, om ni inte varit på det tidigare, sedan kanske utredning som domstolen begär och så småningom en dom utifrån barnens bästa ....

• Anonym (????)

Barnen är 12, 6 och 5 år gammla. Vi har haft samarbetssamtal, men set ledde Inge vart. Utan hon vart arg, rasande över saker som inte har med barnen att göra. Det vart kaos då hon vill att jag lever själv, utan min sambo???? för hon inte kommit över mig ännu.. ingen av oss är intresserade av ett samtal igen. Men, hur gör jag för att stämma då? Kontaktar en jurist och vad händer sen? Vill inte "bråka" jag vill bara få träffa mina barn.

• Anonym (Z)
    Anonym (????) skrev 2013-10-13 01:04:11 följande:
    Barnen är 12, 6 och 5 år gammla. Vi har haft samarbetssamtal, men set ledde Inge vart. Utan hon vart arg, rasande över saker som inte har med barnen att göra. Det vart kaos då hon vill att jag lever själv, utan min sambo???? för hon inte kommit över mig ännu.. ingen av oss är intresserade av ett samtal igen. Men, hur gör jag för att stämma då? Kontaktar en jurist och vad händer sen? Vill inte "bråka" jag vill bara få träffa mina barn.

Du kontaktar den jurist som du vill ska företräda dig i frågan, berättar ditt dilemma och ber om hjälp att lämna in en stämningsansökan till tr, de kontaktar ditt ex, ni får komma till en muntlig förhandling där ni ska försöka komma överens om hur umgänget skall se ut för att barnen ska må bra, kommer ni inte överens kan tr be soc utreda och sen får ni kommunicera den utredningen innan de lämnas till tr, ni kallas till en huvudförhandling och sen kommer tr med sin dom inom 3-4 veckor, detta är en oerhörd lång och seg process så bäst för alla parter är om ni kan komma överens vid den muntliga förhandlingen. Så fundera hur du anser ug skall se ut för att barnen ska må bra med dig, ha några alternativ så du har ett förhandlingläge
  • EmmaLarsson1

Du ser till att kontakta en bra jurist. Jag har själv varit i vårdnadstvist och hade en grym jurist. Var bor du?

• Anonym (dm)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-12 21:38:00 följande:
    Då ser du till att gå till tr och ett riktigt umgängesavtal, bryter mamman överenskommelsen med att inte skicka barnen till dig får hon böta 3000 tror jag det är/gång efter upprepande missar så ses boende och umgängesformen över

En fråga, gäller det även åt andra hållet? Om pappan inte kan hämta? Gäller det endast umgängesavtal upprättat i tr?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (dm) skrev 2013-10-19 15:27:33 följande:

En fråga, gäller det även åt andra hållet? Om pappan inte kan hämta? Gäller det endast umgängesavtal upprättat i tr?
    Det finns ingen fast summa på 3000 kronor. Det prövas individuellt (i domstol) och kan bli mer, eller mindre. Det kan inte utgå vite om en umgängesförälder inte dyker upp trots dom eller avtal .... Ingen kan tvinga ngn till att umgås med sitt barn!
Svar på tråden Jag nekas umgänge med mina barn... Vad ska jag göra?