• Viktoria123

Hur få 8-mån att dricka välling?

Jag har en 8-månaders bebis som helammas för tillfället och som bara äter smakportioner. Min tanke är att försöka få honom att dricka välling antingen på morgonen eller kvällen men han har bara velat dricka det två gånger av 4 försök. Så nu undrar jag, hur fick ni era barn att dricka välling? Är chansen större att han tycker om det om man blandar med ersättning eller bröstmjölk?

Anton - 130127
  • Svar på tråden Hur få 8-mån att dricka välling?
  • cloudberry79

Välling är flytande gröt med massor med tillsatser, varför inte ge honom mat istället? Alltså en smörgås med leverpastej, eller kanske gröt om du vill mata? Jag helammade sju månader, sen började vi med små smakportioner (då helammade jag inte längre, man helammar om barnet endast äter bröstmjölk) av riktig mat, på kvällen har hon fått smörgåsar eller gröt, men från tio månaders ålder vägrade hon bli matad. Man kan skippa vällingen, det är ett konstigt påfund!

(M)amma till V -07 och E -12
  • skogsvitter

Varför måste ni tvunget ge honom välling..?

Våra åt smakisar av gröt morgon och kväll utöver amningen, det räcker alldeles ypperligt
    Välling är ju inget krav liksom.

• bomman

Om han äter ersättning kan ni ju fortsätta ge det. Min 2-åring äter ersättning fortf på kvällen istället för välling.

• LillGris

Ersättning! Mycket bättre än välling och verkar falla di små bättre i smaken.

• Nukkumatti

Jag skulle också vilja ha tips på vällingintroduktionen. Jag helammar min 8 månaders för han vägrar all mat. Han tål inte mjölk och den mjölkfria ersättningen smakar konstigt, så välling vore så smidigt. Mina två andra har älskat gröt men lillkillen ratar alla fyra sorter av mjölkfri gröt som jag köpt. Vällingen har han i alla fall smakat några klunkar av utan att bli arg. Så gärna tips!

• Mli 014

Min äldsta vägrade välling, så det gav vi snart upp, minsta fick flaska från 2 månader och han får halv välling halv ersättning, innan sångdags.

Ren välling vill han ibland ha i kopp innan sängdags. Men han vill helst äta mat, så välling får han bara om han verkar mer hungrig än vanligt innan sängdags.

Kanske skulle du prova i kopp?

• Thirtyplus

Ge honom bröstmjölk på flaska och öka successivt inblandning med välling allt eftersom han vänjer sig. Börja med en väldigt liten mängd välling så att det knappt märks.

Men jag undrar samma som andra här. Varför ge honom välling om han inte vill ha det? Första året kan du ge modersmjölksersättning. Gröt innehåller också vitaminer & mineraler, så ge det om han hellre vill ha det än välling. Det finns även vissa gröter med gluten.

• nozpa

Gillar han ersättning så ge det istället. Mat och bröstmjölk fungerar kanske bra annars? Välling förstår jag verkligen inte grejen med.
    Och vill barnet inte ha välling så har jag ännu svårare att förstå att man ska trycka i dom det. 

• Pysan1

Vår dotter tog inte ens flaska förrän vid 9 mån. Då började hon ta ersättning å gick med på välling först efter 1 års ålder

• skogsvitter
    Nukkumatti skrev 2013-10-12 22:27:11 följande:
    Jag skulle också vilja ha tips på vällingintroduktionen. Jag helammar min 8 månaders för han vägrar all mat. Han tål inte mjölk och den mjölkfria ersättningen smakar konstigt, så välling vore så smidigt. Mina två andra har älskat gröt men lillkillen ratar alla fyra sorter av mjölkfri gröt som jag köpt. Vällingen har han i alla fall smakat några klunkar av utan att bli arg. Så gärna tips!

Äter han bröstmjölk på flaska? Isf kan du testa att blanda. Sen kan det finnas fler allergier i bakgrunden vilket kan orsaka matvägran även fortsättningsvis trots att du ger mjölkfritt.
  • skogsvitter

Förutom gröt och välling kan man ju annars ge smörgås och frukt tex. Testat hemmagjord gröt? Vi gjorde mannagrynsgröt på havremjölk när vi testade mjölkfritt, smakar inte alls konstigt!

• fluu

Måste barnet dricka välling då? Min har aldrig gjort det. Inte ätit gröt heller. Visst har jag ammat länge, men det finns ju andra alternativ också?
    Har hört att man kan hälla lite vaniljsocker i mjölkfri ersättning för att få den att smaka bättre. Testade det själv, men dottern vägrade ändå alltid flaska...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Carniwhore

Du får väl fortsätta att erbjuda om du tycker att det är viktigt. Han har ju druckit iaf verkar det som? Min son vägrade välling, både i flaska, mugg och på sked och då finns det ju inget att höra. Han pt gröt till han var ett år sedan vägrade han det också. Men vi sitter ju inte i sjön här i Sverige om våra barn vägrar välling. Finns mycket att prova.

• Nukkumatti

Tack för bra tips!
    Bara för att man provar npt så betyder det inte att man trugar... Jag skulle gärna sluta amma så småningom så därför känns välling/gröt med alla tillsatta vitaminer och mineraler bra.
    Skogsvitter: vet du från vilken ålder man kan ge havremjölk? Jättebra tips med mannagryn och havremjölk. Då kanske man kan smyga in lite ersättningspulver för att få den mer komplett.
    Ska testa blanda välling m bröstmjölk. Nu är lillgrabben dock sjuk så det får vänta...

Svar på tråden Hur få 8-mån att dricka välling?