Jag har gått IB-programmet. Det är tufft, men hur tufft beror på vilka ämnen man väljer. Programmet varar i två år, men i Sverige går man alltid ett förberedande år först. Då fick vi chansen att vänja oss vid engelskan och testa på olika ämnen.
Till våren fick vi välja sex ämnen ur olika grupper: 1. Modersmål, 2. andraspråk, 3. naturvetenskap, 4. matematik och 5. samhällsvetenskap (t ex. historia, ekonomi och psykologi). Man väljer ett ur varje och sedan ett till. Man väljer även nivåer på ämnena: 3 SL och 3 HL. Generellt sett är SL motsvarande vad som lärs ut i ämnet på ett svenskt program, medan HL går in lite på universitetsnivå. I matten kunde man även välja Mathematical Studies, vilket motsvarar kurs A-C om jag inte minns fel.
Man gör även någonting som kallas CAS, vilket handlar om att man för dagbok över kreativa aktiviteter, fysiska aktiviteter och välgörenhet (50 timmar var) som man ägnar sig åt på fritiden. Det låter jobbigt, men över två år + sommarlov var det inte särskilt ansträngande och skolan hade bra förslag och kontakter för de som inte hittade något eget. Man läser även ToK, vilket handlar om kritiskt tänkande och att reflektera kring det man lär sig. En annan obligatorisk komponent är Extended Essay, vilket innebär att man skriver en längre uppsats i ett av sina ämnen.
Det som brukar upplevas som läskigast är att slutproven är så viktiga, men efter att ha tränat på gamla prov redan från början visste vi vad vi hade att vänta oss och under den perioden var man för inne i det hela för att vara nervös. En stor fördel med att ha gått programmet är att man blir väl förberedd för universitetsstudier. Om man vill plugga utomlands är det meriterande att ha gått IB, ofta jämfört med landets egna system. Vi hade engagerade lärare och stark sammanhållning i klassen. För vissa blev pressen lite för mycket, men de fick chansen att lägga till ett år så att de läste tre ämnen i taget de två sista åren. Om din dotter vill gå IB-programmet tycker jag absolut att hon ska göra det. Genom sin studievägledare kan hon boka en besökdag för att se om det känns rätt.
Lycka till och ställ gärna fler frågor!