Suzanne Sjögren om amningskrav från omgivningen
Det här är läsvärt tycker jag:
www.expressen.se/kvp/suzanne-sjogren-brot-ihop-over-amningen/
Det här är läsvärt tycker jag:
www.expressen.se/kvp/suzanne-sjogren-brot-ihop-over-amningen/
Känner igen mig. Amningen har inte funkat på nåt utav dom tre barnen (lite m nr 1). Och jag har verkligen försökt, men när man får sår och en bebis som inte kan suga ordentligt och vi båda bara blir mer och mer frustrerade så har jag gett upp.
Köpte en medela swing för åtminstone försöka pumpa och kunna ge mitt barn bröstmjölk på det sättet, men har som mest fått ut 70 ml totalt. Sen tar det en evighet innan bröstet fylls på.
Jag hatar denna press från omgivningen och familj. Och små gliringar från maken. Fasen, han vet ju inte hur det känns i tuttarna, eller frustrationen då bebis inte får rätt tag.
Återkommer med mer.
Hon försökte en vecka? Buhu.... Amning är något man måste lära sig. De krävs ofta att man kämpar rätt hårt och länge innan det funkar. Behöver man tillmata finns dessutom ersättning i varenda matbutik. Bara att köpa.
Jag har verkligen så svårt att förstå att folk kan lägga sig i så oerhört mycket. Vill/kan man inte amma så gör man det inte. Vill/kan man så gör man.
Varför ska jag lägga energi på hur andra gör? Så länge jag själv matar min bebis som jag vill spelar inget annat roll. Folk borde skaffa sig ett eget liv istället..
Det är tråkigt att så många nyblivna föräldrar känner press från omgivningen och framförallt från sjukvården i hur de ska välja att mata sitt barn, oavsett om det gäller amning eller flaskmatning. Pressen finns åt båda håll.
Önskar man amma ska man givetvis försöka med det och ges rätt hjälp om man upplever svårigheter på vägen och inte stå ut med blödande sår och fel tag t.ex då det ofta finns hjälp att få. Vill man inte amma ska man självklart välja bort det och mötas av samma förståelse som en mamma som väljer amning framför flaskmatning. Oavsett vad man väljer ska man inte behöva mötas av oförstående kommentarer utan ges råd, hjälp och stöd av sjukvården i sitt val.