• Majken33

PCOS - hur många behandlingar Provera innan mens?

Hej! 

Jag är ny här på forumet och försöker läsa allt jag kan hitta om PCOS och graviditeter. Jag har nyligen fått min diagnos och efter att först varit lite ledsen känns det nu helt ok. Det här ska nog gå bra ändå... 

Min historia: Jag slutade med p-piller och fick ingen mens på 10 mån och sökte gynekolog. Fick veta att jag har PCOS och såg pärlbandet tydligt på ultraljud. Jag är smal/normalviktig och mina blodprover sa att hormonvärden var normala. 

Jag fick dels Provera utskrivet som jag åt och fick en blödning. Jag håller så klart tummarna att denna medicinering ska "pusha" igång min egen ägglossning och väntar med att ta nästa kur för att se om det kommer någon spontan mens.

Frågor:
    -Har det lyckats för er andra att få egen mens (och blivit gravida) utan att behöva medicinera med Pergotime?
    -Hur många kurer med Provera har det tagit för er?
    -Finns det några fler som börjat äta LCHF för att också försöka få igång ägglossningen utan medicinering? 

(Jag går redan och räknar dagar och hoppas på att det ska fungera på en gång fastän jag vet att det är onödigt påfrestande och med stor risk för att bli besviken)

• Svar på tråden PCOS - hur många behandlingar Provera innan mens?
  • Majken33

Är det ingen med PCO eller PCOS som fått mens/ägglossning/blivit gravid efter att bara ätit Provera? 

• trina

Provera är för att stöta ut slemhinnan, inte för att få ägglossning... Om du har tur så kan kroppen möjligtvis få blödningar efter det, men det garanterar fortfarande inte ägglossning. 

Jag åt 3 omgångar med Provera (i kombination med pergotime) som tyvärr inte ledde till någon ägglossning. Innan hade jag ingen mens heller, gick 6 mån utan ppiller och inget hände. I juni åt jag provera sist och nu i september fick jag en blödning (som tyvärr hållt i sig en månad, ska ringa vårdcentralen till veckan).  

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • Majken33

Hej trina! Tack för ditt svar!

Jo, jag vet att Provera inte ger ägglossning automatiskt... men min gynekolog sa att med lite tur så fattar kroppen hur den ska göra och börjar fungera av sig själv. Det vore så himla skönt om det kunde bli så. Ville höra om det fungerat för någon annan. 

Vad jobbigt för dig att det inte ens fungerar med pergotime! Och blöda en månad låter också illa. Lycka till!  

• Majken33

Svarar på min egen tråd ifall någon hittat hit med hjälp av sökord eller så...

Jag åt bara en kur Provera och i samverkan med LCHF-kost (dvs utan kolhydrater) har jag nu fått egen mens! Det känns häftigt att kroppen har kommit igång själv.  

Svar på tråden PCOS - hur många behandlingar Provera innan mens?