• Endrömivitt

Första kuren pergotime okt. 2013

Hej! Det blev fel årtal i förra tråden jag startade, det skulle såklart vara 2013 och inte 2014. Jag har precis fått veta att jag har PCO och jag har nu börjat med primolut nor för att utlösa blödning och därefter ska jag ta min första kur med pergotime enkel dos. Någon som är i samma sits eller liknande och vill följas åt?

• Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013
  • selmita

Hej!
    Jag befinner mig utomlands några månader och fick för ett tag sen Pergo utskrivet pga av PCO och "medioker" ägglossning, Till skillnad från de flesta gynekologerna i Sverige har jag ombetts ta pergotime (enkelkur) cykeldag 3-7 istället för dag 5-10 som är vanligast i Sverige har jag förstått. Dessutom MÅSTE vi ha sex cykeldag 10,12,14,16 och 18. Sen blir det blodprov och kontroll av resultat cykeldag 21 och 23. Det känns verkligen som om man blir tagen på allvar och får all hjälp som behövs, Fick mens idag så ska börja ta Pergo på lördag. Sen är det bara att vänta, Månaden kommer gå lååååångsamt.

• Endrömivitt

Ja jag kände oxå så moasmostermia. Jag var helt knäckt när jag fick veta. Men det var skönt att läkaren tog tag i det direkt, han skrev ut piller på en gång.

• Endrömivitt

Selmita: vad skönt att du blev tagen på allvar, så kände jag med. Dock blev jag så chockad så jag glömde ställa frågor. Men just nu kanske det bara är att göra som läkaren säger så jag inte tänker för mycket.. Han sa inget om huruvida jag har egen ÄL eller inte, men han kunde se att jag inte hade haft det den här månaden. Så jag fick börja med tabletter som ska ge mig en blödning sen ska jag börja med pergotime på blödningsdag 1 och sen blir det VUL på dag 12.

• Moasmostermia

Endrömivitt. Ja de kan jag tänka mig. Inget rolig besked att få precis. Visste ju redan innan att jag hade de så har varit inställd från början artär vi väl ska ha barn så kan Vi försöka i flera år men de är mig se är fel på så behöver ju hjälp. Men får de nu när vi ska till läkaren den 31 okt vad han säger vilken behandling han ger. Men hoppas att vi kommer klara de på tabletter och inte behöver köra med ivf. Men tycker de är spännande att äntligen vara igång.

• Endrömivitt

Moasmostermia: Okej ja så känner jag väl lite med, att det trots allt är lite spännande att vara igång. Många lyckas ju ganska fort med pergotime men sen verkar det vara ökad risk för missfall..

• Moasmostermia

Endrömivitt: jo precis men kan ju hoppas att man själv slipper mf. Och att allt går bra. Prata de om biverkningar ?

• Längtar1985

Hej,

Jag går på min andrakur med pergotime.
    Intressant att läsa att man i utlandet börjar redan på dag 3.
    Jag har superlång cykel så jag skulle bli glad att få börja tidigare för att få korta ner min cykel och därav också min väntan...

Angående biverkningarna så är det verkligen från person till person.
    Innan jag började med tabletterna lästa jag mycket på forumet.
    Det verkar som dom flesta mest mår dåligt psykiskt. Hormonerna får liksom fnatt...
    Så är det även för mig. Tar det sig inte denna gång så vet jag inte om jag vågar en gång till (eller orkar)
    Min kropp är helt ur balans med typ värmeslag, och ständigt deprimerad och låg..
    Det är värt om man blir gravid såklart men värt att tänkta på om ni mår dåligt under kuren att det är era hormoner som spelar er ett spratt. 

Jag har VUL idag cykeldag 16 så hoppas på fina ägg nu :)            

• Moasmostermia

Hej. Kul att flera är med. Då kan vi alla följas åt. Haha ja med värmeslag kan de nog inte bli så mkt värre än de jag redan har och då har jag inte ens börjat med tab. Ännu. Jo har läst mkt om detta med humörsvängningar. Sa till min sambo igår att när vi vet vilken behandling vi kommer ha så måste vi prata med närmaste familj lite. Eftersom mitt humör i vanliga fall kan vara lite dåligt. Fick något min sambo får ta ingen annan men nu kan de ju bli lite annorlunda. Hur har ni gjort när de gäller era närmaste anhöriga? Berättar eller hållt de för er själva? En annan fråga. Ni måste inte svara men har ni flera i er släkt med pco/pcos?

• Endrömivitt

Moasmostermia: vi pratade ingenting om biverkningar, men jag har läst själv efteråt. Om jag räknat rätt så borde det vara dags att börja kuren i slutet av den här månaden. Har dock sjuk mensvärk som biverkning av de tabletter jag tar nu för att framkalla blödning. Men men, kan ju se det som en förberedning för framtida värkar haha

Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013