• Anonym (Hur länge vänta?)

När kommer mensen igång?

Hej,
    min dotter är nu 16 månader och jag slutade amma helt i början av juli, dvs 3 månader sedan. Jag helammade tills min dotter var drygt 6 månader, sista månaderna ammade jag endast 1-2 ggr/dygn. Min mens har ännu inte kommit tillbaka och jag undrar hur lång tid det brukar ta att få tillbaka mensen innan avslutad amning och när det kan vara dags att kolla upp ifall något är fel. Jag och min man vill gärna ha ett syskon till vår lilla dotter så därför vill jag veta hur länge jag ska vänta innan jag ber om hjälp för att få igång mensen

Kan tillägga att jag tappade rätt mycket i vikt under mitt första år som mamma, har nu äntligen börjat gå upp lite i vikt och ligger snart på normalvikt igen.

Tacksam för svar!!!! 

• Svar på tråden När kommer mensen igång?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Upp till 6 månader efter avslutad amning kan det ta. Efter det bör du söka hjälp för att få igång den igen.

Med vänlig hälsning Jenny     

Tack så mycket för svaret. Var ska jag vända mig i så fall?

Tack.
    Vad kommer de att gör där i så fall? Stimulerar man på något sätt igång mensen igen eller hur går man tillväga?

Hej,
    hade totalt missat att ni hade svarat i tråden. Vad innebär det att det stimuleras igång med gulkroppshormoner?

Väntar fortfarande på svar här...ingen mens i sikte och vi börjar så smått fundera på att försöka få ett syskon så är ganska mån om att få igång mensen snart.

• Jenny Barnmorska

När gulkropphormoner sjunker i kroppen sjunker även östrogen och då börjar du blöda som vid mens. Därefter brukar det ofta vara så att mensen kommer igång som vanligt igen.

• Jenny Barnmorska

När du tar tabletterna s ökar hormonhalten och sen när du slutar så sjunker de ju så klart. Då luras kroppen att tro att det är dags för mens.

Så det är alltså egentligen inte ägglossningen man stimulerar då utan man försöker lura kroppen genom tabletterna? 

Innebär det att kroppen då sätter igång ägglossningen av sig själv eller hur funkar det? För det spelar ju ingen roll om mensen kommer igång om den inte beror på att man haft ägglossning.

Vill så gärna kunna bli gravid någon gång under 2014 så därför jag är mån om att mensen kommer igång. Är såna tabletter receptbelagda?

Svar på tråden När kommer mensen igång?