-
-
Svar på tråden Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?
-
Ja barnet äter väl näringsrik mat oxå
-
Vår dotter på två år äter den milda havrevällingen eller majsvällingen för 6månaders. Hennes mage klarar inte av fullkorn, och hon får i sig allt hon behöver ändå :) Som sagt så äter de ju en allsidig kost vid den åldern ändå och välling är ju inget måste :)
-
Ja, om han äter en allsidig kost för övrigt..?
-
Tack för era svar! :)
Jajjemän självklart äter han en allsidig kost i övrigt, han äter allt som vi äter i princip. Det är en enda djungel d där med välling tycker jag som inte varit med och kollat vällingsorter från han var liten lixom :)
Men då kan jag lugnt fortsätta med den vällingen då, tack Gladdys! :) -
Ehh varför byta ut ersättningen mot välling?? När han har orolig mage? Det borde väl va bättre att inte stoppa honom full med gluten. Upplever du att han blir mättare o sover längre med välling än ersättning eller?
-
Vaddå "ehhh"?? Ursäkta att man frågar här.. Tänker inte ens svara dig..
-
Nu är det ju visserligen knappt något gluten i just havrevällingen, men i övrigt håller jag ändå med. Ersättningen brukar vara mer näringstät än vad vällingen är.Majken03 skrev 2013-10-09 21:32:53 följande:Ehh varför byta ut ersättningen mot välling?? När han har orolig mage? Det borde väl va bättre att inte stoppa honom full med gluten. Upplever du att han blir mättare o sover längre med välling än ersättning eller?
Jämför själv:
www.nestlebarnmat.se/Var-Barnmat/Vara-produkter/juniormjolk/nan-3-drickfardig-12-manader-500ml/
www.nestlebarnmat.se/Var-Barnmat/Vara-produkter/valling/mild-godnatt-valling-6-manader/ -
Men vadå - barnet är ju nästan 2 år gammalt. Det är väl vanligast att man ger välling och inte ersättning i den åldern?Majken03 skrev 2013-10-09 21:32:53 följande:Ehh varför byta ut ersättningen mot välling?? När han har orolig mage? Det borde väl va bättre att inte stoppa honom full med gluten. Upplever du att han blir mättare o sover längre med välling än ersättning eller?
-
Prova dig fram!
tror du han behöver ett stadigare kvällsmål så blanda 50/50 tills han och magen vant sig. Annars är gröt bäst tycker jag men förstår om famn och anknytning är en del av aspekten...
Grattis till sonen! -
Bara för att det är vanligast just i Sverige betyder inte att det är bättreEn blå giraff skrev 2013-10-09 21:44:09 följande:Men vadå - barnet är ju nästan 2 år gammalt. Det är väl vanligast att man ger välling och inte ersättning i den åldern?
Vällingen är en dokumenterat stor behov i dramat när det gäller svenskars glutenintolerans, störst andel i hela världen av just celiaki har nyligen framkommit. Vi svenskar är helt galna i välling. Det betyder som sagt inte att det är ett bättre alternativ...
Om man nu ändå ska ge välling så hoppas jag sannerligen att man väljer glutenfria alternativ. Nu kan havre tyvärr innehålla spår av gluten (även om havre egentligen är glutenfritt) men det är i så fall så oerhört små mängder att det inte är någon fara.