• Anonym (Orolig)

Dataspelsmissbrukande barn.

Jag försöker göra en lång historia kort:

Vi har en grabb som helt klart är beroende av dataspel, både han och vi vet det. Det har dock blivit bättre på så vis att han ibland faktiskt väljer fysiskt umgänge med vänner framför att sitta vid datorn. Han hittar på saker som innefattar utomhusvistelse och motion. Han har börjat sköta sin hygien bra (förut fick vi hålla koll och tjata) och bäst av allt så har han bättrat sig i skolan- allt detta har skett sedan vi satte spelförbud under vardagar. Men... igår förstod jag att han troligen spelar i smyg fast vi sagt att han enbart får spela under helgerna. Jag misstänkte det för två veckor sedan, men sedan har det inte hänt något som fått mig att misstro honom. Jag tänkte att jag inget säger eftersom jag inte var säker, utan avvaktade för att se. Det blir så otroligt jobbiga och ledsamma diskussioner när vi diskuterat hans spelande förut. Men igår skedde det ytterligare saker som fick mig att starkt misstänka att han spelade fast han skulle använda datorn till ett skolarbete.

Det är svårt, för han har på det stora hela bättrat sig enormt, blivit gladare och trevligare sedan vi satte ett förbud- många reagerar ju med ilska annars. Men så kommer detta bakslag, och jag vet inte vad jag ska göra. Som utomstående kanske man tycke att det är en sak om han "tjuvspelar" men ändå fixar skolan, men han bryter ju ändå en överenskommelse och vi tappar förtroendet för honom.

Jag kommer ta upp detta med hans pappa, och jag vet hur livat det kommer bli. Det förstör så otroligt mycket och tar sådan tid när vi diskuterar detta. Varje gång lovar han att sluta - men vi har börjat lära oss vid det här laget att det bara är en tidsfråga innan han börjar igen. 

Hur ska vi komma tillrätta med det här? Pojken vet ju att hans beteende inte är friskt, och han har varit ledsen över att han inte kunnat låta bli datorn.  

Det går tyvärr inte heller att ta bort datorn eftersom den användas i skolarbetet. De skriver i Word, gör tester online i vissa ämnen, ska söka fakta på Internet och så har klassen en Facebook-sida där info kommer upp om läxor, inställda lektioner osv.

Är det professionell hjälp som är nästa steg? 

• Svar på tråden Dataspelsmissbrukande barn.
  • Anonym (jess)

Bra att det blivit bättre! Men eftersom du misstänker att han börjat igen så tror jag han vehöver proffessionell hjälp. Någon som verklugen kan hjälpa honom ur beroendet för gott. Det är ju verkligen positivt att han förbättrat sig och då kanske han är villig att få proffshjälp. Vore det en ätstörning han hade så skulle ni nog redan ha kontaktat hjälp, spelberoende är också allvarligt.

• Mandel

Kan ni inte göra ett schema för när det är ok att spela? Övrig tid så är det bara ok att ha datorn på i läxläsningssyfter och om ni gör små stickkontroller och kollar vad han håller på med så lär han sig att ni kollar honom.
    Spärra vissa sidor med koder.
    Lägg tidsspärr på datorn så att det inte går att ha datorn på efter en viss tid. Behöver han mer tid till läxor m.m. så får han be er om hjälp och då vara inloggad som er - med spelsidorna låsta så klart!
    Och håll ert lösenord hemligt! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Byt dator)

Min son spelar också, men är inte som din son. Men, den datorn han spelar på är ju en dator med väldig mycket prestanda, annars går det inte att spela vissa spel.

Så varför inte ge honom en laptop där han kan sköta skolarbetet osv, men som inte är lämpad för spel som kräver mycket prestanda.

Den stationära datorn kan ni sätta lösenord på och/eller flytta till ett rum ni lättare kan kontrollera.

• Anonym (proffshjälp)

Hej kontakta mannen som äger detta företaget han är kanon duktig på det han gör han hjälpte vår son.

www.serenitas.se 

• MrNjetski

Det går att låsa internet anslutningen så det bara går komma online visa tids intervaller! det kanske hjälper lite! antar att det är online spel med kompisar!

Svar på tråden Dataspelsmissbrukande barn.