När började era barn sova hela nätter?
Hej.
Jag hör många i min omgivning vars barn sovit hela nätter sedan de var endast några månader gamla. Jag har själv ett barn på 1,5 år som fortfarande vaknar 2 ggr per natt. Hen sover endast 30 min per dag på förskolan & somnar sedan för natten efter en flaska mellan 19.30 och 20.00 (kvällsrutinen: kvällsmat, bad, mys och saga innan läggdags med flaska). Första gången vaknar hen i samband med att jag lägger mig (ca 22.30) och andra gången vid 05.00. Första gången är hen endast tuttsjuk så hon bukar få en flaska med lite välling (ca 100 ml) för att lättast somna om (aldrig tagit napp och slutade amma vid 1 år). Andra gången hen vaknar är hen pigg, glad & pratar en massa. Vill gärna gå upp och tända lampan. Men då räcker det med att lägga hen i sängen & hen somnar utan problem.
Vi samsover då jag upplever det som att hen sover som bäst genom det, samt att jag tycker det är mysigt med sällskap (pappa borta på jobb på veckorna). Jag ammade tills hen var strax över ett år (slutade självmant när hen upptäckte vid 9 månaders ålder att det faktiskt var ok att ta flaskan) och pga ren bekvämlighet tyckte jag det var smidigare att ha hen i sängen så det kanske beror mkt på vana. Vi har testat egen säng + eget rum, men hen kommer inte riktigt till ro och vaknar ofta. Jag har inga som helst problem med dessa småvakna pass, men andra i min omgivning verkar reagera desto mer. Jag började inte själv sova hela nätter förrän jag var nästan 3 år, så jag ser inget konstigt i det.
Så till mina frågor:
1. är det så konstigt att hon inte sover hela nätter?
2. när började era barn sova hela nätter & berodde detta på något speciellt?