• Pysan1

När började era barn sova hela nätter?

Hej.
    Jag hör många i min omgivning vars barn sovit hela nätter sedan de var endast några månader gamla. Jag har själv ett barn på 1,5 år som fortfarande vaknar 2 ggr per natt. Hen sover endast 30 min per dag på förskolan & somnar sedan för natten efter en flaska mellan 19.30 och 20.00 (kvällsrutinen: kvällsmat, bad, mys och saga innan läggdags med flaska). Första gången vaknar hen i samband med att jag lägger mig (ca 22.30) och andra gången vid 05.00. Första gången är hen endast tuttsjuk så hon bukar få en flaska med lite välling (ca 100 ml) för att lättast somna om (aldrig tagit napp och slutade amma vid 1 år). Andra gången hen vaknar är hen pigg, glad & pratar en massa. Vill gärna gå upp och tända lampan. Men då räcker det med att lägga hen i sängen & hen somnar utan problem.

Vi samsover då jag upplever det som att hen sover som bäst genom det, samt att jag tycker det är mysigt med sällskap (pappa borta på jobb på veckorna). Jag ammade tills hen var strax över ett år (slutade självmant när hen upptäckte vid 9 månaders ålder att det faktiskt var ok att ta flaskan) och pga ren bekvämlighet tyckte jag det var smidigare att ha hen i sängen så det kanske beror mkt på vana. Vi har testat egen säng + eget rum, men hen kommer inte riktigt till ro och vaknar ofta. Jag har inga som helst problem med dessa småvakna pass, men andra i min omgivning verkar reagera desto mer. Jag började inte själv sova hela nätter förrän jag var nästan 3 år, så jag ser inget konstigt i det.

Så till mina frågor:
    1. är det så konstigt att hon inte sover hela nätter?
    2. när började era barn sova hela nätter & berodde detta på något speciellt? 

• Svar på tråden När började era barn sova hela nätter?
  • keron

1. Nej, inte alls.

2. Mina barn har inte heller gjort det. Första barnet gjorde det ibland, fjärde också men det var ett tag sen nu (bara 15 mån än dock), men oftast så vaknade de allt mellan 2-15 ggr/natt. Vår trea är 6 år gammal och sover fortfarande inte nätterna igenom. Händer ibland men oftast vaknar hon iaf en gång.

• Jungblom

1. Barn är individer och nej det är inget konstigt

2. Våra båda barn har sovit i sin egna spjälsäng från det att de slutat amma vid 8 resp 9 månader. Samsovningen har skett under natten efter något uppvak. Mina barn kan fortfarande vakna på nätterna men de somnar om själva (3 resp 5 år). Men de sov hela nätter från ca 10 månaders ålder och bytte till barnsäng vid 18 månaders ålder.
    De sov bättre utan oss föräldrar från att de var runt året för att vi störde varandra vid samsovning.

• YokohamaNr2

Första sonen började sova hela nätter i egen spjälsäng vid 8 månader, innan dess var det ett uppvak för bröst och senare flaska.

Andra sonen har alltid varit krånglig vid sömn, ville inte sova på rygg, ville inte sova själv och vaknade ofta för amning tills han var 17 månader, nu är han lite över 4 och kommer ofta ner till oss på natten, han somnar alltså inte om av sig själv utan vill ha lite närhet. Inga direkta problem för oss. Skulle dock önska att han somnade tidigare på kvällen, nu är det runt 21, lite beroende på när han vaknar på morgonen. Storebror däckar vid 19.45, de har otroligt olika sömnbehov 

• Jodi

1. nej!
    2. min son (snart 2,5 år) har först på senare tid sovit hela nätter (det går i perioder)

• AnnaRoos

Min tjej började sova hela nätterna när hon var ett år gammal och i samband med att jag slutade amma henne. Hon sov visserligen sämre under ca en veckas tid för att sedan gå över till att sova tio timmar i sträck utan uppvak. Jag vägrade ge henne någon flaska med välling under den vecka då hon just slutat amma (hon slutade självmant) efterfom jag inte ville vänja henne med sådana vanor. Och tror att det är därför hon nu sover utan att vakna.

• Bling1975

1. Alla barn är olika så inget konstigt. Att vakna när du kommer och "stör" är inget konstigt. Man kan så klart försöka fasa ut flaskan där och bara ge vatten för tändernas skull, men jag skulle inte ha panik för det ännu. Att vakna vid 05.00 är inte heller en konstig tid för ett barn att se som morgon. Har vänner vars barn alltid gör morgon runt 05.15, den äldsta är nu 4 år.

2. Från 4 månader så blev hennes normalnatt att sova hela natten. Men sedan har det givetvis varit nätter då det har varit mardrömmar, förkylningar eller andra orsaker som har stört nattsömnen i perioder.

När det är morgon har också varierat från 05.30 till 09.00 under tiden. Nu är hon 18 månader och vaknar oftast 06.30. Har inte jag kommit och lagt mig vid midnatt vaknar hon oftast också och "letar" efter mig.

Det enda vi gjorde var att samsova och att hon fick ersättning, delvis från födseln och enbart från ca 3 månader då amningen havererade helt efter en infektion. Hon började även ta nappen runt den åldern. Jag tror att det är vanligare att barn som ammas vaknar och vill amma, både för tröst (som napp) och hunger.

• lördagsgodis

Första barnet sov hela nätter från tre månaders ålder och har alltid haft ett stort sömnbehov och sovit bra.

Barn nummer två sov väll någon hel natt från ett år men sov inte riktigt bra föräns två års ålder.

Om vi får barn igen hoppas jag att den sover som ettan, är faktiskt lite rädd för att gå igenom så mycket sömnstrul som vu hade med tvåan igen.

• tulip79

Sonen är snart två o har sedan vi lärde honom att somna själv på kvällen sovit bra. Han sover i en spjälsäng med en borttagen långsida. Har gjort så i 1-2 mån. Innan vi tog bort sidan vaknade han varje natt o fick sova hos oss. Men eftersom han ska bli storebror kring nyår o bebisen troligtvis kommer sova i vår säng så bli det väldigt trångt med två barn varje natt. Alltså gjorde vi om hans säng o behöll nattningsrutinerna. Nu somnar han själv efter välling o sång i sängen vid halv åtta tiden. De få nätterna han går upp på leder vi tillbaka honom till sin säng o säger att han ska sova mer o att det fortfarande är natt. Han stannar kvar i sin säng även om han är lite missnöjd med det... men somnar om på några få minuter!

• tulip79

Sonen är snart två o har sedan vi lärde honom att somna själv på kvällen sovit bra. Han sover i en spjälsäng med en borttagen långsida. Har gjort så i 1-2 mån. Innan vi tog bort sidan vaknade han varje natt o fick sova hos oss. Men eftersom han ska bli storebror kring nyår o bebisen troligtvis kommer sova i vår säng så bli det väldigt trångt med två barn varje natt. Alltså gjorde vi om hans säng o behöll nattningsrutinerna. Nu somnar han själv efter välling o sång i sängen vid halv åtta tiden. De få nätterna han går upp på leder vi tillbaka honom till sin säng o säger att han ska sova mer o att det fortfarande är natt. Han stannar kvar i sin säng även om han är lite missnöjd med det... men somnar om på några få minuter!

• straw2008

Våra barn började sova hela nätter tidigt. Kring 1-2 månader har jag för mig. Båda är uppfödda på ersättning. Den tiden jag ammade vaknade de var 3e timma ca.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden När började era barn sova hela nätter?