Tack för svaren tjejer!
Jag tycker att detta är väldigt konstigt med, då det är en av rektorerna(ägaren) på skolan som ska utföra detta test, och denna har då en ekonomisk vinning på hur testets resultat blir.
Det var därför dottern skulle få utföra testet på en annan skola istället, det känns som om dom vill göra detta för att dölja hur stora problem hon faktiskt har i skolan eftersom dom inte gjort något mer än bara fyllt i åtgärdsprogrammet.
Jag kan känna att det är dumt att vara så skeptisk men detta kom som en chock för mig och när jag pratar med rektorn så har dottern inga problem hon förstår ingenting , sen pratar man med läraren och hon säger en annan sak.
Först säger läraren att dottern har grava läs&Skrivsvårigheter och måste nog efter att ha gått femman och sexan klart, då som först gå om sexan.
Jag gör en anmälan till skolinspektionen.
Jag blev kallad till rektorn för att få höra att jag sett till att skolan fått en stämpel så vi får verkligen hoppas att dom lägger ner detta ärende.
Rektorn förstår inte var jag fått ifrån att dottern skulle ha läs&Skrivsvårigheter för det har inte läraren sagt enligt henne.
Veckan efter så har vi möte med läraren och hon vill då göra ITPA testet på dottern för att se om dom missar någonting eftersom hon har Läs & Skrivsvårigheter.
Rektorn har även ljugit för skolinspektionen och sagt att dom kallat oss till möte tidigare men vi har inte svarat, detta är inte sant och det kunde jag bevisa genom att rektorn hade skrivit 2April på Kallelsen fast menade 2 Juni. som tur var så skickade hon detta på mail så man ser när mailet kom och när det skickades från rektorn så detta kunde jag bevisa för skolinspektionen.
Jag känner idag att jag verkligen skulle vilja flytta på dottern till en kommunalskola som har fasta rutiner för sådana här saker, men vem skulle vilja ta imot oss nu, och reda ut detta.
Skolläkaren lovade dottern att han skulle se till att hjälpa henne med detta och se till att hon skulle få hjälp.
Han kunde se direkt vad som funkar och vad som inte funkar, det var som om han kände henne och det var en skön känsla att tro att nu löser det sig.
Det svar jag fick från rektorn var att läkaren har varken befogenheter eller utbildning att bestämma sådant och skolan har inga planer på att göra någon utredning.
Så läraren och rektorn mötes väl halvvägs genom att göra en utredning men att en av rektorerna (Grundskoleläraren)ska utföra detta och det känns inte bra då det är hon som varit Jonnas Lärare i 1-3 och inte gjort detta tidigare fast hon sett att dottern läser som en 2:e klassare.
Det roligaste var att 2 Månader innan anmälan till skolinspektionen så gjordes det ett lästest och dottern läste som en 2:e klassare fast hon gick i fyran.
2månader efter gör dom ett nytt test och då läser hon som en 5:eklassare. Så hon har inga problem utan är bara trött enligt dom. Men hon klarar inte av målen som hon ska..
Hur orkar alla föräldrar att fightas??