• Anonym (?)

Orolig över att jag kommer få svårt att bli med barn

Jag ska kanske börja med att säga att det aldrig har blivit tal om att skaffa barn förrän nu det senaste, så vi har aldrig riktigt försökt, men nu börjar jag bli rätt orolig ändå.

Jag är 28 år, vi har kört oskyddat dom senaste 5 åren (vi har varit försiktiga eftersom vi inte planerat barn men jag har aldrig råkat bli gravid) Jag har faktiskt aldrig kört skyddat i fasta förhållanden innan heller och aldrig blivit gravid, trots mycket slarv. Jag har ganska lång menscykel, ca 35-40 dagar, om det påverkar. Bör jag vara orolig eller har jag bara haft "tur"?  
    Jag antar ju att man inte precis får göra någon sorts undersökning innan man försökt ett bra tag, men i och med att jag kommer vara 29 när vi börjar försöka (jag vill egentligen ha första barnet innan jag blir 30) så börjar jag få panik. Tänk om det inte går så lätt? Jag är omgiven av personer som haft lätt att få barn, ingen har behövt kämpa utan det har "ploppat ut ungar på löpande band, så jag har aldrig riktigt haft tanken på att det inte ska fungera... 

• Svar på tråden Orolig över att jag kommer få svårt att bli med barn
  • stor grön drake

Ta kontakt med vården, din menscykel i sig är talande. Berätta för vården att ni kört oskyddat i 5 år, du behöver inte precisera att ni försökt undvika fertila dagar då det eg inte finns säkra perioder i en normalt fungerande kropp iom att den kan spöka lite med cyklerna.

• Anonym (Jiha)

Hm, jag hade sökt vård. Mest för säkerhets skull...

Jag har en vän som aldrig blev gravid på åtta år, trots att hon aldrig skyddade sig i sin relation, precis som du. När det väl var dags visade det sig att hennes ägg var kaputt... Trots detta blev hon 4-5 år senare gravid med en annan kille, mirakulöst vill jag säga...

samtidigt har jag i alla mina år också slarvat ngt så sjukt med preventivmedel, men aldrig blivit gravid. Men när jag slutade med p-piller med min nuvarande kille blev jag gravid boom boom, två gånger. Och då använde vi alltid kondom och körde utan under de säkra perioderna...

Med andra ord: det beror också på vilken kille du är med huruvida du blir gravid eller inte. Kvinnor tar lätt på sig skulden...

• Anonym (Subfertil)

Jag har nästan samma bakgrund som du, fast i mitt fall så har jag regelbunden cykel på 28 dagar. Under de 4 år vi körde utan skydd använde vi typiska metoder som folk brukar bli gravida med, avbrutet under ägglossningen och i övrigt säkra perioder. Jag var 28 när vi började försöka och det ville inte ta sig, så vi har fått göra utredning och div. behandlingar och nu flera år senare är jag gravid efter IVF.

Några saker bara:

- Det behöver absolut inte bli så för dig. Du kan ju börja med att få koll på din ägglossning med hjälp av stickor. Finns billiga att köpa på nätet. Det kanske tar sig inom ett år dvs. normalsnabbt.

- Att ha svårt att få barn blir vad man gör det till. Det är inget att skämmas för, eller, det är en privatsak som man inte behöver dela med fler än man vill. Man kan leva ett ganska normalt liv samtidigt som man genomgår utredning, IVF mm.

- Det finns hjälp att få, man har faktiskt bra chanser att få sitt barn till slut.

- Se till att komma in i "svängen" efter nio månader. När ni väl kommer till läkare så har det gått ett år. Eller mer om man räknar med åren ni körde oskyddat.

• Anonym (Jiha)

Jag tycker du uppsöker vård, och så berättar du att du aldrig skyddat dig med din kille under fem år. Det borde räcka för att ni ska utredas och slippa kön. Min vän gjorde så när det gick upp för henne att hon aldrig blivit gravid under ett sju år långt förhållande där de inte skyddat sig.

sök vård i tid så går allt snabbare.

• metbäcksfru

Håller med de övriga - sök vård. Bättre nu än att göra det sen, särskilt med tanke på att ni har försökt så länge på egen hand!

Jag har under årens lopp aktivt försökt bli gravid i tre olika långa tidigare förhållanden (förhållanden på 6 år, 9 år och 6 år), men det har aldrig lyckats. Jag ryckte dock på axlarna och tänkte att "blire så blire - är ju ingen brådska". 
    I mitt nuvarande förhållande så började vi försöka genast med tanke på vår ålder (jag var då 38½ och sambon 35½) men utan att lyckas. Fick komma på utredning och undersökning några månader senare som påvisade cystor i olika storlekar och efter en stor operation så fick jag "domen" när jag var 39½  - helt sammanväxt invändigt p g a endometrios och kan ej bli gravid på egen hand till 99,5%. Så här blev det IVF istället!

Läkarna säger att jag egentligen är otroligt fertil (precis som min mor och syster men de har ingen endometrios) eftersom jag har väldigt lätt att bli gravid med IVF'erna (3 försök = 2 graviditeter) - men tyvärr så har jag fått avbryta den första graviditeten i vecka 21 p g a avvikelser hos barnet och nu sista gången blev det MA.

Lycka till och hoppas du/ni får hjälp med att få ert önskebarn! {#emotions_dlg.flower} 

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
Svar på tråden Orolig över att jag kommer få svårt att bli med barn