• hos

Finns det någon risk med att låta nån som precis varit utomlands träffa en nyfödd bäbis?

Vågar vi låta närstående träffa våran 5 dagar gamla bebis när de precis kommit hem efter två veckor utomlands på exotisk ort? Är rädd för att de drar med sig smittor.

• Svar på tråden Finns det någon risk med att låta nån som precis varit utomlands träffa en nyfödd bäbis?
  • modsey

nej egentligen inte mer än att träffa vem som helst som kan vara förkylda, ha vattkoppor utan att de vet om det och det smittar innan och liknande

• Anna74a

På BVC sade läkaren under en informationsträff att man kan föra med sig resistenta bakterier bla från Thailand.
    Så jag tycker inte att det är konstigt att du funderar över det.

• modsey
    Anna74a skrev 2013-10-08 06:57:13 följande:
    På BVC sade läkaren under en informationsträff att man kan föra med sig resistenta bakterier bla från Thailand.
    Så jag tycker inte att det är konstigt att du funderar över det.
    ja om man varit på sjukhus kan man smittas av det, precis som man kan i Spanien, USA, Norge och i Sverige också.
    Så med det resonemanget ska man dels inte själv ligga på sjukhus och sen inte ta emot någon som varit på sjukhus..( sen hoppar inte MRSA över från luften utan sprids från sår, infartställen osv) 
  • Tusentand

Har själv en jobbarkompis som fick magsjuka sista dagen på sin semester, drog med sig den hem och vi blev alla väldigt sjuka, minst en vecka i sängen för min del, en annan fick vård på sjukhus för uttorkning m.m. Det är ju så sjukdomar sprids, folk tar med sig dom från andra ställen. Jag skulle väntat iaf ett par-tre dagar och sagt innan att om dom är sjuka så får dom vänta med att träffa bebis.

• Queenie70

Ja faktiskt. Mitt barn rekomenderades tbc vaccin just för att vi hade mycket folk som reste i afrika i vårt umgänge.

• modsey
    Tusentand skrev 2013-10-08 07:07:50 följande:
    Har själv en jobbarkompis som fick magsjuka sista dagen på sin semester, drog med sig den hem och vi blev alla väldigt sjuka, minst en vecka i sängen för min del, en annan fick vård på sjukhus för uttorkning m.m. Det är ju så sjukdomar sprids, folk tar med sig dom från andra ställen. Jag skulle väntat iaf ett par-tre dagar och sagt innan att om dom är sjuka så får dom vänta med att träffa bebis.
    och magsjuka har vi ju inte i vårt land menar du!
    I så fall ska ingen i familjen lämna husets fyra väggar då det kan finnas någon med magsjuka som handlar, är på apoteket eller liknande
    Queenie70 skrev 2013-10-08 07:11:23 följande:
    Ja faktiskt. Mitt barn rekomenderades tbc vaccin just för att vi hade mycket folk som reste i afrika i vårt umgänge.
    TBC finns mycket riktigt i flera andra länder, men inte i alla områden där. Så har man släktingar; vänner som är från ett sånt område kan det vara aktuellt att vaccinera sig

Svar på tråden Finns det någon risk med att låta nån som precis varit utomlands träffa en nyfödd bäbis?