• Anonym (HJÄLP!)

HJÄLP! Vad kan jag göra när pappan vägrar att samarbeta?!

År efter år har det varit psykisk misshandel på mig ´som nu även har gått över på vårat barn.

Jag kan idag hantera det...men det kan inte mitt barn.

Han är visserligen oviss om pappans manipulativa beteende. Fast jag tror att han börjar förstå mer o mer... Jag har i omgångar varit så rädd att jag inte har vågat gått ut genom dörren. Idag är jag starkare, Och jag tror att det är därför som han går genom vårat barn...  

Nu har jag fått nog! Det går inte att samarbeta! Har föreslagit samarbetsavtal-men han vägrar!
    Vi har varit på ett samtal för ett par år sen. Men då blev han så nervös, avslutade samtalet och kom inte tillbaka till nästa...

Vad ska jag göra?!?!

Vi har barnet varannan vecka.

Snälla HJÄLP!!! 

• Svar på tråden HJÄLP! Vad kan jag göra när pappan vägrar att samarbeta?!
  • Anonym (svårt)

Svår situation.
    Hur gammalt är ditt barn?

• Anonym (S)

Vad behöver ni samarbeta om när ni har vv redan? Då borde allt rulla på, du gör ditt på dina veckor och han sitt på sina veckor

• Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-07 16:30:47 följande:
    Svår situation.
    Hur gammalt är ditt barn?
    Mellanstadieelev
    Anonym (S) skrev 2013-10-07 17:08:34 följande:
    Vad behöver ni samarbeta om när ni har vv redan? Då borde allt rulla på, du gör ditt på dina veckor och han sitt på sina veckor

Vem som ska hämta o lämna på lov. Vart han ska träna...inget han får bestämma själv för sin far.
    Vi bor i olika kommuner... 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-07 17:10:51 följande:
    Mellanstadieelev

Vem som ska hämta o lämna på lov. Vart han ska träna...inget han får bestämma själv för sin far.
    Vi bor i olika kommuner... 

Jag förstår att det är jobbigt, känner delvis igen mig.

Tips kan vara att tänka på att det faktiskt är tidsbegränsat. Om barnet går i mellanstadiet nu så är det bara några år kvar till högstadiet när det är fullt rimligt att barnet själv får bestämma en hel del. T ex var barnet ska träna. Ta ett halvår i taget så går åren rätt snabbt.

Försök arbeta för att ni ska ta hänsyn till vad BARNET vill. Inte vad du eller han vill.
    Och kan ni inte bestämma att den som barnet ska till hämtar? Eller tvärtom? Bara ni har ett utgångsläge att utgå ifrån så ni slipper diskussion om det varje gång?
  • Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-08 09:24:37 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, känner delvis igen mig.

Tips kan vara att tänka på att det faktiskt är tidsbegränsat. Om barnet går i mellanstadiet nu så är det bara några år kvar till högstadiet när det är fullt rimligt att barnet själv får bestämma en hel del. T ex var barnet ska träna. Ta ett halvår i taget så går åren rätt snabbt.

Försök arbeta för att ni ska ta hänsyn till vad BARNET vill. Inte vad du eller han vill.
    Och kan ni inte bestämma att den som barnet ska till hämtar? Eller tvärtom? Bara ni har ett utgångsläge att utgå ifrån så ni slipper diskussion om det varje gång?
    Barnet får ju för mig själv bestämma vart och vad hen vill träna,. Men pappan sätter sig på tvären och intalar honom att det inte blir bra, att han kommer att ångra sig osv...
    Denna gång har hen dock stått på sig om vad hen vill..men då menar fadern på att han inte kan/tänker skjutsa honom...Han menar också på att det är jag och barnet som har bestämt denna träning och då får vi lösa det själva... vilket isf skulle betyda att jag får stå för alla kostnader själv och resor =/
    Det blir bråk mellan oss då jag anser att man måste gå efter vad hen vill och tycker är skoj =(
    Jag blir så ledsen och vet varken ut eller in...

• Anonym (svårt)
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-08 10:19:37 följande:
    Barnet får ju för mig själv bestämma vart och vad hen vill träna,. Men pappan sätter sig på tvären och intalar honom att det inte blir bra, att han kommer att ångra sig osv...
    Denna gång har hen dock stått på sig om vad hen vill..men då menar fadern på att han inte kan/tänker skjutsa honom...Han menar också på att det är jag och barnet som har bestämt denna träning och då får vi lösa det själva... vilket isf skulle betyda att jag får stå för alla kostnader själv och resor =/
    Det blir bråk mellan oss då jag anser att man måste gå efter vad hen vill och tycker är skoj =(
    Jag blir så ledsen och vet varken ut eller in...

Jag förstår... inte roligt alls!!

Är träningen viktig för sonen? I så fall kanske det här är en sådan fråga där du får backa upp honom? Och stå ut med att ta alla kostnader och resor själv? Om du har möjlighet förstås. Kanske någon släkting/kompis kan hjälpa till, någon på träningen som han kan åka med ibland?

Det är ju inte alls rättvist eller så som det bör vara. Men om du har möjlighet till det så avväpnar du pappan för den här gången. Och visar sonen att hans vilja visst räknas.

Vad är viktigast för dig i det här fallet, att du får rätt mot pappan eller att din son får träna där han vill?

Ta ett djupt andetag och tänk på att det är tidsbegränsat (om din son går i mellanstadiet är han åtminstone 10 år och om max 8 år är han myndig). Och fundera över vilket som är ditt minst dåliga handlingsalternativ.

Och du... föräldrar som du som finns där för sina barn är guld värda för barnen! Du står för en trygghet för din son som hans pappa inte gör.
  • Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-08 10:41:04 följande:

Jag förstår... inte roligt alls!!

Är träningen viktig för sonen? I så fall kanske det här är en sådan fråga där du får backa upp honom? Och stå ut med att ta alla kostnader och resor själv? Om du har möjlighet förstås. Kanske någon släkting/kompis kan hjälpa till, någon på träningen som han kan åka med ibland?

Det är ju inte alls rättvist eller så som det bör vara. Men om du har möjlighet till det så avväpnar du pappan för den här gången. Och visar sonen att hans vilja visst räknas.

Vad är viktigast för dig i det här fallet, att du får rätt mot pappan eller att din son får träna där han vill?

Ta ett djupt andetag och tänk på att det är tidsbegränsat (om din son går i mellanstadiet är han åtminstone 10 år och om max 8 år är han myndig). Och fundera över vilket som är ditt minst dåliga handlingsalternativ.

Och du... föräldrar som du som finns där för sina barn är guld värda för barnen! Du står för en trygghet för din son som hans pappa inte gör.
    Då vi bor i olika kommuner så ligger jag redan o kör barnet till skolan varje dag fram och tillbaka på mina veckor. Bensinkostnaden är redan skyhög! Och det tar tid och kraft.. Däremot så har jag trots det erbjudit mig att köra ena vägen på pappans veckor...men icke-
    Har tyvärr ingen som kan hjälpa...
    Jag har pratat med barnet och vi ska prata med tränaren...det vi kom fram till är att hen kommer att få träna varannan vecka då han är hos mig. Vet ingen annan lösning tyvärr...Jag gör allt jag kan för hen,..
  • Anonym (svårt)
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-08 11:55:54 följande:
    Då vi bor i olika kommuner så ligger jag redan o kör barnet till skolan varje dag fram och tillbaka på mina veckor. Bensinkostnaden är redan skyhög! Och det tar tid och kraft.. Däremot så har jag trots det erbjudit mig att köra ena vägen på pappans veckor...men icke-
    Har tyvärr ingen som kan hjälpa...
    Jag har pratat med barnet och vi ska prata med tränaren...det vi kom fram till är att hen kommer att få träna varannan vecka då han är hos mig. Vet ingen annan lösning tyvärr...Jag gör allt jag kan för hen,..

Jag förstår. Ibland kan man inte. Tid och pengar begränsar vad man kan göra.

Men det du har gjort är ju ändå att visa ditt barn att du respekterar barnets beslut. Ni har tillsammans hittat en lösning som inte är den bästa men som ändå kan fungera.

Bra jobbat tycker jag!
  • ZsaZsa

Kan inte h*n ta sig själv? Buss, cykel eller gå när h*n är hos pappan?

Himla trist när det ska vara så här, men förmodligen är det inte värt att strida utan bättre att lägga både energin och pengarna på barnets träning istället.

• Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-08 15:57:09 följande:

Jag förstår. Ibland kan man inte. Tid och pengar begränsar vad man kan göra.

Men det du har gjort är ju ändå att visa ditt barn att du respekterar barnets beslut. Ni har tillsammans hittat en lösning som inte är den bästa men som ändå kan fungera.

Bra jobbat tycker jag!
    Tack! Jag gör så gott jag kan! Men jag blir så himla ledsen för den lilla =( Det gör ont i mamma-hjärtat när man inget kan göra på pappans veckor.
    Men för att det ska funka någorlunda så får vi helt enkelt fokusera oss på mina veckor och göra det bästa av det när den lilla är här! Däremellan ringer jag ju självklart o kollar läget!=)
    ZsaZsa skrev 2013-10-08 18:30:05 följande:
    Kan inte h*n ta sig själv? Buss, cykel eller gå när h*n är hos pappan?

Himla trist när det ska vara så här, men förmodligen är det inte värt att strida utan bättre att lägga både energin och pengarna på barnets träning istället.
    Finns inga bussar som stämmer överens med hans skol/träningstider =( Det är nästan 3 mil emellan oss...så cykla o gå är uteslutet,

Svar på tråden HJÄLP! Vad kan jag göra när pappan vägrar att samarbeta?!