Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-08 10:19:37 följande:
Barnet får ju för mig själv bestämma vart och vad hen vill träna,. Men pappan sätter sig på tvären och intalar honom att det inte blir bra, att han kommer att ångra sig osv...
Denna gång har hen dock stått på sig om vad hen vill..men då menar fadern på att han inte kan/tänker skjutsa honom...Han menar också på att det är jag och barnet som har bestämt denna träning och då får vi lösa det själva... vilket isf skulle betyda att jag får stå för alla kostnader själv och resor =/
Det blir bråk mellan oss då jag anser att man måste gå efter vad hen vill och tycker är skoj =(
Jag blir så ledsen och vet varken ut eller in...
Jag förstår... inte roligt alls!!
Är träningen viktig för sonen? I så fall kanske det här är en sådan fråga där du får backa upp honom? Och stå ut med att ta alla kostnader och resor själv? Om du har möjlighet förstås. Kanske någon släkting/kompis kan hjälpa till, någon på träningen som han kan åka med ibland?
Det är ju inte alls rättvist eller så som det bör vara. Men om du har möjlighet till det så avväpnar du pappan för den här gången. Och visar sonen att hans vilja visst räknas.
Vad är viktigast för dig i det här fallet, att du får rätt mot pappan eller att din son får träna där han vill?
Ta ett djupt andetag och tänk på att det är tidsbegränsat (om din son går i mellanstadiet är han åtminstone 10 år och om max 8 år är han myndig). Och fundera över vilket som är ditt minst dåliga handlingsalternativ.
Och du... föräldrar som du som finns där för sina barn är guld värda för barnen! Du står för en trygghet för din son som hans pappa inte gör.