• Erfdgt

Skolfoto, kläder?

Nu är det dags för skolfoto, återigen. Första klass för dottern.

Vad klär ni era barn i inför skolfotot? Vanliga vardagskläder, finkläder? Någon speciell färg osv?

Jag har så dåligt samvete över att vi aldrig köpte fotona från förra året. Vi hade verkligen inte råd när det var dags och vi sköt upp det. Sedan glömdes det bort. Hon hade valt så fina kläder och var så spänd och glad.. och sedan.. inga foton. I år vill jag också att hon ska känna sig fin, men (och jag har full förståelse för det) hon känner sig inte så peppad i år.

• Svar på tråden Skolfoto, kläder?
  • MeNoLike

Jag köper alltid nya kläder till mina barns foton men det behöver man ju inte.

I år hade dem röda chinos och en passande tshirt till, den andra hade blåa chinos och en passande tshirt till

De har aldrig skjorta för jag tycker det räcker med vardagsfina men man gör ju själv som man vill

• Duckan

Dottern har börjat nollan och hon fick välja själv. Det blev...ja inte som jag tänkt, men helt okej. Hon tog ett lila linne med volanger och en hemstickad rosa bolero över det. Bilderna blev faktist jättefina så vi har beställt dem och julklappar till familjen är klart

• strojes

Ungarna har fått välja kläder helt fritt. Det brukar bli "vardagsfint". Jag brukar dock be de att inte välja en tröja med ett jättetryck i en massa olika färger. Mönstrat ok, men i lagom dos.  Inga speciella färger. Kläder som de själva trivs i och känner sig fina i.

• Ullix

Sonen (går i tvåan) får välja helt själv, bara kläderna är rena och hela, precis som vilken dag som helst. I år hade han fotbollströja och rosa plyschbyxor Skrattande.

• glassen

Lite finare vardagskläder brukar mina barn ha på sig. Det viktigaste är att det är kläder barnen gillar och trivs i tycker jag.
    Så tråkigt att ni inte kunde köpa fotona förra året. Om din dotter gör sig fin och ser fram emot fotona så kanske du redan nu kan lägga undan pengar så du har råd att köpa foton till henne.  

• straw2008

Kolla med någon klasskompis om ni får kopiera deras kort ? Då får ni iaf gruppbilden

I kinamockaskogen.....
  • Erfdgt

Nu har jag och dottern i samråd lyckats enas om kläder. Det fick bli en randig vardagsklänning i lila samt ett par termoleggings. Leggingsen köpte vi idag och när hon fick pröva dom sa hon "Åh, det här är livet!" och pussade på dom, så jag tror hon var nöjd ;)

Tyvärr oturade det sig precis i samband med att korten skulle beställas och vi fick tömma sparkontot + lite till för några oförutsedda kostnader. Förhoppningsvis ska inte det hända i år igen :)

• Minniemousemommy
    Erfdgt skrev 2013-10-07 15:33:18 följande:
    Nu är det dags för skolfoto, återigen. Första klass för dottern.

Vad klär ni era barn i inför skolfotot? Vanliga vardagskläder, finkläder? Någon speciell färg osv?

Jag har så dåligt samvete över att vi aldrig köpte fotona från förra året. Vi hade verkligen inte råd när det var dags och vi sköt upp det. Sedan glömdes det bort. Hon hade valt så fina kläder och var så spänd och glad.. och sedan.. inga foton. I år vill jag också att hon ska känna sig fin, men (och jag har full förståelse för det) hon känner sig inte så peppad i år.
    Mina döttrar har sina finaste klänningar på sig när klassen ska fotas på dagis. Det har dom valt själva. Dom kommer få välja själva när dom börjar i skolan också, men jag lite hoppas på finkläder och uppfixat hår då också. :) Dom flesta ungar sitta dock med sina neutrala kläder, som jag tycker ser så tråkigt ut. :)
  • chrissandra

Mina brukar ha fina "skolkläder".
    Alltså den typ av kläder som de kan ha vilken dag som helst i skolan men till skolfotograferingen har de oftast fått nytt. Kul att vara fin men jag vill att de ska se naturligt ut, som det ser ut
    en vanlig skoldag.

Inga omatchade gamla kläder och inga urtjusiga kreationer helt enkelt. :)

Svar på tråden Skolfoto, kläder?