• Wonuq

Vägrar gå till skolan

Hejsan!
    Jag heter Pontus, 17år o går första året på gymnasiet nu. Min lillebror som är 14 vägrar gå till skolan(8:an) oavsett hur mycket hjälp han får. Quick info: Jag hade en väldans stressig skolgång både för mig och min mamma, soc var inblandade hela tiden, har haft så många utredningar att vi tappat räkningen tack vare skolk, vandalisering, narkotika, fel sällskap helt enkelt. Detta hände mellan årskurs 5 tills jag började gymnasiet, då jag började förstå allvaret och se hur mamma kände över allt detta. Det var då min lillebror började, och han använder min skolgång och mobbningen han utsattes för som en anledning till att vara hemma. (Skolan gjorde absolut ingenting efter flertal anti-mobbnings team möten. Slutade med att jag kom ner till skolan och tryckte upp personen i fråga mot väggen. Vilket fick honom att sluta för 1 år sen mer eller mindre.) Våran pappa har inte varit med oss sen jag var fem. Då var min lillebror 2. Han har visat upp sig lite då o då men ständigt blivit avisad då jag inte har velat att varken jag eller min lillebror ska få upp kontakt med honom. Nu är ju min fråga hur jag ska kunna få iväg honom till skolan. Han sitter bara hemma med WoW(nu är det Gta V.), mobilen, Skype och gör ingenting produktivt. Kort stubin, har blivit utredd men ingen bokstavskombination. Tack på förhand, mvh Pontus.

Ja
  • Svar på tråden Vägrar gå till skolan
  • Wonuq

Ja, kontakt med BuP. Han har även fått tabletter för att sova men det hjälper inte då han missbrukar dem o tar dem för sent, varav somnar försent o sover bort dagarna.

• Wonuq

Detta har föreslagits. Dock vill han inte då han är antisocial mot okända människor och har sina kompisar i nuvarande skola. Vi har nu provat idag med att ta med internet(routern) och xboxet vilket fick honom att gå på en lektion. Eftersom jag slutar innan mamma så har jag haft med mig det, och det är relativt jobbigt att släpa på det en hel dag. Vet inte riktigt hur man ska kunna fixa detta.

• glassen

Låter som du är väldigt mån om din lillebror, men glöm inte att detta är de vuxnas ansvar! Var finns din mamma i detta? Jättebra att Bup är inblandade, men kanske behövs någon ytterligare hjälp. Uppfattar att du har negativa erfarenheter av soc, men kanske värt att ge det en chans och kontakta dem för att hjälpa din lillebror. Skola, Bup och soc bör samarbeta och gemensamt hitta ett sätt att hjälpa din bror tillsammans med din mamma. Prata med din mamma genast. Och du behöver tänka på dig själv och din egen skolgång nu när du kommit på fötter. Lycka till.

• Wonuq

Glassen, mjo, mamma har ju ansvaret för detta, jag och mamma jobbar som ett "team" just eftersom jag själv har varit i den fasen. Vi har varit på soc ett flertal gånger med han också, dock ingen hjälp whatsoever, tragiskt nog. Kom även fram idag att han börjat röka samt dricka(Vi hittade öl, samt cigg i hans väska.) vet inte riktigt vart detta kommer sluta om vi inte får detta att funka inom snart.

• blubbblubb

Går det att få honom göra skolarbetet hemma, så att hemmavistelsen inte bara blir fritid med datorspel? Om han hänger med i de cetrala delarna är det ju också lättare att ta igen när ni väl får honom att gå till skolan.

Är det "bara" skolan som strular, eller har han problem med att ta ansvar generellt. Städa rummet, hålla ordning på sin ekonomi, gå till träning, etc?      

Svar på tråden Vägrar gå till skolan