• Giz

Klassresa 2015

Hjälp!!!

Jag har anmält mig till att försöka hitta alternativ till att tjäna pengar till klassresa när min sons klass slutar 5an. De går nu i 4an.

Jag personligen vill inte att min son ska knacka dörr, och efter att ha pratat med andra föräldrar så vet jag att det är fler som känner likadant. Men sen finns det ju självklart andra föräldrar som tycker att det är ett jättebra sätt. Men men det var inte det som var grejen ;)

Jag skulle alltså vilja ha tips på sätt att tjäna pengar så att barnen fortfarande är aktiva i insamlingen, men så att de INTE ska behöva knacka dörr!        

Allt är av intresse, disco ska vi ha, loppis likaså, men det räcker inte riktigt....:S

Så allt som ni kan komma på!!!   

Tack på förhand.
    /Gisela  

• Svar på tråden Klassresa 2015
  • strojes

På barnens skola brukar 5:orna ha försäljning av fikabröd på skolgården på fredagseftermiddagar ibland för att få pengar till sin klasskassa.  

• Lady Namárië

Har ni någon lokal marknad där ni kan få sätta upp ett bord och sälja något (kakor, salami, strumpor eller något annat som det är bra förtjänst på)? Fråga också i större matvaruaffärer på orten om ni kan få ställa ett bord där på t. ex fredagseftermiddagarna eller på helgerna.

So say we all
  • Giz
    Lady Namárië skrev 2013-10-08 09:17:58 följande:
    Har ni någon lokal marknad där ni kan få sätta upp ett bord och sälja något (kakor, salami, strumpor eller något annat som det är bra förtjänst på)? Fråga också i större matvaruaffärer på orten om ni kan få ställa ett bord där på t. ex fredagseftermiddagarna eller på helgerna.  

Tack Lady Namarie

Jag ska ta upp det med de andra föräldrarna  och se om det kan vara något som är intressant. 
    Just nu är det inte så många marknader här, men det blir ju julmarknader snart så det ska nog inte vara nått problem.

• Anne69

Tänk, jag går också i de här funderingarna och gillar varken dörrknackning eller snor-bakade bullar

Men en sak som jag gärna skulle kunna köpa av skolungdomar är julblommor av olika slag. Vet att man t.ex. kan sälja amaryllisar och om någon i vår skola satte upp ett bord med det en fredag skulle jag garanterat köpa flera stycken. Tror också att det är skaplig förtjänst, så kolla det! 

• Aram

Vår skola hade alltid någon slags julmarknad på skolgården där nästan alla klasser sålde saker och pengarna gick till klassresor. Julbasar kan det ha hetat det?
    Kommer inte ihåg vad som såldes dock, lite allt möjligt.

Lite OT men vår resa var till Gotland. Det värsta jag varit med om. Dela stuga med 5-6 andra tjejer och bara tre minuter på sig att duscha och en av de medföljande mammorna som stod utanför och bankade att "nu var tiden slut" trotts att man inte ens fått igång nått varmvatten än.
    Jag rekommenderar alltså inte en dåligt planerad resa till Gotland :D 

• Giz

Tack så jättemycket allihopa :)
    Ja jag ska absolut ta upp allt det här med de andra!

Blommorna är helt klart ett bra tips. ska verkligen försöka få igång det här vi ska samlas om nån vecka för att spåna idéer. 

men sluta inte komma med idéer! allt är av intresse. vi ska ju inte åka på klassresa förrän 2015 så vi har många marknader och discon att kunna göra än.

• Lady Namárië

När barn sålt just blommor häromkring har det ofta funkat så att de tagit upp beställningar och sedan levererat till dörren. Anne69s förslag är ju jättebra om man har färdiga blommor att sälja på en gång (t. ex utanför kassan på Maxi). Kanske ni kan driva upp egna lökar om det inte finns nån firma som passar?

För övrigt h¨ller jag med om att jag aldrig köper hembakat av skolbarn. Jag vet inte vad de använt för råvaror och hur hygieniska de varit vid bakandet. *rys*

So say we all
  • ticktacka

Hej, jag vet inte om denna tråden fortfarande är fungerande men jag försöker ändå för jag har samma bekymmer.

Jag vet inte alls hur vi ska få in pengar till sonens klassresa och jag har googlat runt en del och det finns hur mycket som helst men jag har fastnat för en som verkade jättebra. De heter hand för hand, wwwhandforhand.se, är det någon av er som har provat? Eller har ni några bättre förslag?

Svar på tråden Klassresa 2015