• balancedcha0s

Vad är grejen med att lämna sin nyfödda i några timmar?

Jag och en vän började diskutera ganska hett ikväll. Det gällde ett evenemang som hon, jag och min man bokat biljetter till och skulle gå på förra veckan men det blev inställt. Nytt datum blev i slutet på november, jag har BF 10e nov.

Man kunde antingen behålla biljetterna och gå det nya utsatta datumet eller få tillbaka pengarna för biljetterna. Det som startade diskussionen var att hon sa att det var för nära förlossningen och därför inte ville ha kvar sin biljett, utan hellre ville gå nån annan gång nästa år när det var till 100% säkert att det skulle bli av.

Förklarade för henne att det finns inget i världen som skulle kunna få mig att missa det här evenemanget, det är något jag väntat på oerhört länge, är min största hobby och nåt jag verkligen älskar. Hon sa det inte rakt ut men det kändes som hon tyckte att jag/vi är oansvariga föräldrar som tänkt åka iväg (evenemanget ligger en timme bort och håller på i ca två timmar, dvs 4-4½h totalt med restid inräknad). Mina föräldrar som är helt underbara ska komma hem till oss och vara här under tiden vi är borta.

Men nu undrar jag vad ni andra tycker, själv kan jag inte förstå vad det spelar för roll att åka bort i några timmar trots att ungen är relativt nyfödd. Inte så att den kan bli traumatiserad på något sätt... tycker det verkar oerhört osunt att vara helt fixerad vid sin unge och aldrig göra något för egen del, känner alltför många såna par och de är INTE lyckliga.

• Svar på tråden Vad är grejen med att lämna sin nyfödda i några timmar?
  • Bling1975

Är det ditt första barn? Tänker du amma?

Om svaret på båda frågorna är ja så är det mycket troligt att du kan komma att missa evenemanget oavsett hur gärna du vill gå.

Dels finns risken att du går över tiden och befinner dig på BB när det är dags. En annan risk är komplikationer i samband med förlossningen som gör att du fortfarande är i ganska dålig form. En tredje att ditt barn inte mår riktigt bra.

Sedan är det grejen med amningen. Det kan vara skitsvårt att få till. Första månaden gjorde jag nog inget annat än att amma, tilläggsmata, pumpa, amma, tilläggsmata, pumpa osv dygnet runt. Jag hade väl ca 30 min mellan passen där jag kunde ta igen mig lite, sova, äta eller duscha. Vi var även inne på BB så gott som varje dag för att kolla hennes värden eftersom hon inte gick upp i vikt

Så, det var det praktiska. Med barn kan man inte planera och bestämma så mycket för man vet inte vilken liten person det är som tittar ut och hur man själv fungerar innan man står där.

Personligen så hade jag aldrig kunnat lämna min dotter när hon var så ny, man var så där nyförälskad att bara tanken på att inte se henne på några timmar gjorde ont. Både jag och pappan var hemma första månaden. 

• balancedcha0s
    Bling1975 skrev 2013-10-07 00:49:22 följande:
    Är det ditt första barn? Tänker du amma?

Om svaret på båda frågorna är ja så är det mycket troligt att du kan komma att missa evenemanget oavsett hur gärna du vill gå.

Dels finns risken att du går över tiden och befinner dig på BB när det är dags. En annan risk är komplikationer i samband med förlossningen som gör att du fortfarande är i ganska dålig form. En tredje att ditt barn inte mår riktigt bra.

Sedan är det grejen med amningen. Det kan vara skitsvårt att få till. Första månaden gjorde jag nog inget annat än att amma, tilläggsmata, pumpa, amma, tilläggsmata, pumpa osv dygnet runt. Jag hade väl ca 30 min mellan passen där jag kunde ta igen mig lite, sova, äta eller duscha. Vi var även inne på BB så gott som varje dag för att kolla hennes värden eftersom hon inte gick upp i vikt

Så, det var det praktiska. Med barn kan man inte planera och bestämma så mycket för man vet inte vilken liten person det är som tittar ut och hur man själv fungerar innan man står där.

Personligen så hade jag aldrig kunnat lämna min dotter när hon var så ny, man var så där nyförälskad att bara tanken på att inte se henne på några timmar gjorde ont. Både jag och pappan var hemma första månaden. 
    Det är första, har tänkt både amma och pumpa ur för att få lite frihet. Jag är antagligen inte den som vill vara helt låst utan behöver en viss frihet, som jag då skulle få genom att även pappan hjälper till.

Grejen är att även om jag går över tiden, så är det helt omöjligt att gå över längre än att barnet är minst två veckor gammalt när vi ska åka. Naturligtvis kommer jag också vara helt nyförälskad, men jag vill inte bli en sån som har tunnelseende och inte vill ha ett normalt socialt liv osv. Det här är verkligen jätteviktigt för mig och en händelse/chans som kanske inte ens kommer tillbaka.

Det händer ju inget för att man är borta några timmar.

Tycker att allt handlar om inställning, har alltid varit en sån som anser att allt går bara man vill. Får liksom obehagskänslor bara av tanken på att inte kunna uträtta saker på egen hand, mest för att ANDRA tycker..
  • Joci

Alltså jag måste bara kolla...du har bf 10 november och detta evenemang är i slutet av samma månad? Stämmer det? Går du över tiden, säg 16 dagar (som är gränsen innan igångsättning där jag bor) så föds din bebis 26 november. Det är då inte ett par veckor innan evenemanget, snarare ett par dagar. Du har tur om du ens hunnit hem från BB. Låter väldigt osäkert måste jag säga.

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Bling1975

Man kan få gå ända upp till 3 veckor över tiden i vissa landsting, i andra 2 veckor så är evenemanget i november så kan du mycket väl vara kvar på BB eller så är bebisen kanske bara några dagar gammal.

Att ge barnet flaska innan amningen är helt etablerad (vilket tar ett par veckor) kan förstöra amningen. Det är inte heller alla barn som tar flaska. Jag kunde absolut inte pumpa så mycket i början att det skulle räcka om jag inte var hemma.

Jag förstår och respekterar din önskan om att inte vara låst hela tiden, livet tar absolut inte slut för att man får barn. Men just den första tiden så blir många det oavsett vad man vill, just för att det inte är så enkelt alltid. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att det skulle vara så jäkla knepigt att ge en bebis lite mat. Efter ca två månader så gick allt mycket bättre och jag och hennes pappa kunde dela mer på ansvaret.

När det gäller barn kommer du nog lära dig att allt går inte bara för att DU vill, ditt barn måste också vilja för det är en egen liten person som också måste få vara med och bestämma. 

Grejen är ju den att fungerar allt bra för dig, du och bebisen mår bra, amningen fungerar som den ska och bebisen tar flaskan så kan du absolut gå på evenemanget. Men din fråga gällde ju snarare om din vän skulle lita på att det skulle fungera. Jag förstår verkligen henne om hon inte gör det.

• balancedcha0s

Jag har bara extremt svårt att tänka mig att jag kommer gå över tiden, ungen ligger redan före kurvan med nästan 700 gram. Är det ens fysiskt möjligt att den kan stanna kvar därinne så länge fast den är "klar" innan? Haha :)

Det där med att min nyfödda unge måste få vara med och bestämma, alltså nja... det låter ju ganska flummigt?

• Puffen

Fast att ditt barn kommer bestämma de gör dom. Vill bebis inte ta flaskan kan du inte åka bort, en del barn ammar med 1 timmes mellanrum i början.
    Bebis kan vägra sova om h*n inte får ligga i din famn, kommer du kunna åka ifall bebis skriker å grinar i dom där fyra timmarna och inte vill ta flaskan eller sova?

En bebis bestämmer ganska mkt i början. Hur och när de ska ätas, hur och när och hur länge de ska sovas. Hur den vakna tiden ska spenderas osv. Första månaderna får man anpassa sig helt efter bebisen, efter någon månad när amningen kommit igång kan man åka iväg några timmar. När bebis är några månader kan man med små små steg ändra lite på rutinerna. Men i början är de bebis som bestämmer :)

Och ang storleken så kan de stanna upp :)
    Jag låg låååångt över kurvan å trodde ja skulle få en jätte bebis, men sista månaden stannade de upp och kurvan planades ut. Gick över tiden och ut kom en tjej på 3770 så de är svårt å säga.
    Sen är de svårt å uppskatta vikten. De finns många som fått besked att bebis är antingen stor eller liten och dom har kommit ut normal stora. :)

Om de är jätte viktigt för dig att gå så kanske du kan betala för kompisens biljett ifall att ni inte kommer iväg, så kan du ju hoppas på att ni tar er iväg men ändå kunna anpassa dig ifall de inte är möjligt att åka.

De kan ju hända dig eller bebis nått under förlossningen å då kan ni ju bli kvar i flera veckor. Så allt kan ju hända, bäst å ställa in dig på att du kanske inte kommer att ta dug iväg.

• balancedcha0s
    Puffen skrev 2013-10-07 01:43:51 följande:
    Fast att ditt barn kommer bestämma de gör dom. Vill bebis inte ta flaskan kan du inte åka bort, en del barn ammar med 1 timmes mellanrum i början.
    Bebis kan vägra sova om h*n inte får ligga i din famn, kommer du kunna åka ifall bebis skriker å grinar i dom där fyra timmarna och inte vill ta flaskan eller sova?

En bebis bestämmer ganska mkt i början. Hur och när de ska ätas, hur och när och hur länge de ska sovas. Hur den vakna tiden ska spenderas osv. Första månaderna får man anpassa sig helt efter bebisen, efter någon månad när amningen kommit igång kan man åka iväg några timmar. När bebis är några månader kan man med små små steg ändra lite på rutinerna. Men i början är de bebis som bestämmer :)

Och ang storleken så kan de stanna upp :)
    Jag låg låååångt över kurvan å trodde ja skulle få en jätte bebis, men sista månaden stannade de upp och kurvan planades ut. Gick över tiden och ut kom en tjej på 3770 så de är svårt å säga.
    Sen är de svårt å uppskatta vikten. De finns många som fått besked att bebis är antingen stor eller liten och dom har kommit ut normal stora. :)

Om de är jätte viktigt för dig att gå så kanske du kan betala för kompisens biljett ifall att ni inte kommer iväg, så kan du ju hoppas på att ni tar er iväg men ändå kunna anpassa dig ifall de inte är möjligt att åka.

De kan ju hända dig eller bebis nått under förlossningen å då kan ni ju bli kvar i flera veckor. Så allt kan ju hända, bäst å ställa in dig på att du kanske inte kommer att ta dug iväg.
    Jag förstår vad du menar, men jag förstår däremot inte varför man inte skulle kunna lämna hemmet i några få timmar med urpumpad bröstmjölk? Vad blir konsekvenserna? För jag ser helt ärligt inga, om det nu är så att jag KAN pumpa ur och det är enda bekymret. Naturligtvis litar jag på mina föräldrars förmåga att ta hand om vårat barn i någon timme.
  • Lindsey Egot the only one

Gör det du känner är bäst. Vill du åka så gör det. Det är ju inte värre än att du får åka hem om bebisen blir otröstlig. Även om bebisen inte tar nappflaska så äter alla bebisar om de koppmatas. Det är något dina föräldrar kan göra om bebisen blir hungrig istället för att flippa med en nappflaska. Du kan pumpa ut extra varje dag och frysa in i istärningsformen så kan din mamma värma den i vattenbad och sedan koppmata.

Kommer bebisen efter utsatt tid så är det inte hela världen som en del målar upp det här. Då missar man ju evenemanget men upplevelsen med att få bebisen slår ju det ändå. Och har inte bevisen kommit när evenemanget är så åk. Man kan åka in till bb från evenemanget. Man måste inte åka in hemifrån. Och är du trygg med dina föräldrar så kommer det säkert funka. Man får ju inte glömma att de har ju tagit hand om dig som bebis.

• TeresB
    balancedcha0s skrev 2013-10-07 01:50:21 följande:
    Jag förstår vad du menar, men jag förstår däremot inte varför man inte skulle kunna lämna hemmet i några få timmar med urpumpad bröstmjölk? Vad blir konsekvenserna? För jag ser helt ärligt inga, om det nu är så att jag KAN pumpa ur och det är enda bekymret. Naturligtvis litar jag på mina föräldrars förmåga att ta hand om vårat barn i någon timme.

Det är väl bara om han el hon inte vill ta flaska, vilket är relativt vanligt att de inte gör. Men vågar du chansa på pengarna så...

Jag tycker inte att man ska behöva känna sig inlåst men allt måste ju fungera innan man lämnar såklart. Gör det inte det så kommer du inte ha trevligt iaf.

Jag får hoppas att lilla skatten kommer på utsatttid o att denne flaskar utan problem!
  • Lindsey Egot the only one
    TeresB skrev 2013-10-07 02:38:58 följande:

Det är väl bara om han el hon inte vill ta flaska, vilket är relativt vanligt att de inte gör. Men vågar du chansa på pengarna så...

Jag tycker inte att man ska behöva känna sig inlåst men allt måste ju fungera innan man lämnar såklart. Gör det inte det så kommer du inte ha trevligt iaf.

Jag får hoppas att lilla skatten kommer på utsatttid o att denne flaskar utan problem!
    Man kan koppmata. Det är det bästa om en bebis inte kan ta bröstet men mamman kan pumpa ur mjölk. När barnet blir starkare kan den kanske ta bröstet igen utan att ha varit där med nappflaska.
Svar på tråden Vad är grejen med att lämna sin nyfödda i några timmar?