• fridastumpan

Britax max way eller Maxi cosi mobi?

Dags att köpa bilbarnstol då vår son snart växter ur babyskyddet! 

Jag är inne på Britax max way. Vad jag förstår är den ganska ny, och liknar hi-way? Om man ska välja Max-way eller Hi-way, vilken hade ni valt?
    Sen är jag lite inne på Maxi cosi mobi också. 

Jag är helt ny på detta så kom gärna med era åsikter! Så många kanske inte har testat max-way än , så isåfall får ni gärna säga vilken ni tyckt va bäst mellan maxi cosi och britax hi-way istället!

Eller ska man köra på en Britax multi-tech ll istället? 

En enda stor djungel detta.... !

• Svar på tråden Britax max way eller Maxi cosi mobi?
  • Sisisisi

Skulle välja maxway av de du nämner. Den är rymligare än mobi och hiway och har minst ett års längre användningstid. Vi har multitech och är jättenöjda, inget att klaga på.

Min favoritstol är dock besafe Izi plus, den har allt ;)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• fridastumpan

Ok! Tack för svaret :) Låter som max way är bäst av dom då. Ska kika på den andra du sa med!

• sina

Vi har provat britax multitech (men inte tvåan), besafe izikid X3, britax hiway och maxi cosi mobi, och är helt klart nöjdast med britax multitech.

• Velveteen

Läste att Britax Maxway hade höga halter av ftalater, ett ämne som vanligtvis skadar hormonproduktionen i kroppen. Så lägg en dyna eller ha kläder som täcker kroppen på barnet så undviks i alla fall direktkontakt och upptaget av ftalaterna minskar hos barnet.

• sina

Jag har provat Britax hiway, Britax twoway, maxi Cosi mobi, Britax multitech och besafe izi kid X3, och är klart mest nöjd med multitechen.

• momomo

Maxway eller Axkid minikid säger jag. Minikid tar lite mer plats, men är rymligare och enklare att montera, framförallt de automatiska spännarna av underförankringsremmarna gör det lätt att montera den stadigt.

Om ni misstänker att barnet kommer att växa fort bör ni köpa minikid.

Vi har en storvuxen tvååring (16 kg, 104 i tröjor), han har utrymme att växa i båda stolarna än, men mycket mer tillväxtmån i Minikid både på bredden och längden.

• Sisisisi
    Velveteen skrev 2014-01-04 18:50:37 följande:
    Läste att Britax Maxway hade höga halter av ftalater, ett ämne som vanligtvis skadar hormonproduktionen i kroppen. Så lägg en dyna eller ha kläder som täcker kroppen på barnet så undviks i alla fall direktkontakt och upptaget av ftalaterna minskar hos barnet.

Var det inte bara maxfix som hade det?

• Nexo
    Velveteen skrev 2014-01-04 18:50:37 följande:

Var har du läst det?
  • Sisisisi
    Nexo skrev 2014-01-24 18:37:56 följande:
    Var har du läst det?

I råd och röns test (utfört av ADAC) visade det sig att Max-Fix hade för höga halter.

• t0va

japp var max-fix som hade höga halter, max-way eller minikid säger jag. Jag älskar minikid, tar lien plats lätt att montera och räcker länge. 

Hade mobin först men gillar den inte alls, det är en kompromiss på så många punkter. 

• Nexo
    Sisisisi skrev 2014-01-25 08:43:54 följande:

I råd och röns test (utfört av ADAC) visade det sig att Max-Fix hade för höga halter.
    Tack :)
  • Dr Mupp

Jag gillar max-way och min fyraåring sitter som en kung med massor med plats kvar.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • anonym lilla jag

Vi har maxi cosi mobi och gillar den! Vår drygt 2-åriga dotter sitter jättebra i den och är lätt att få i och ur stolen, trots att hon är lång. Blir lite nyfiken, ni som inte gillar den, vad är det ni inte gillar? Och vad är det som ni tycker är bättre med de andra?

• Sisisisi
    anonym lilla jag skrev 2014-01-29 23:43:18 följande:
    Vi har maxi cosi mobi och gillar den! Vår drygt 2-åriga dotter sitter jättebra i den och är lätt att få i och ur stolen, trots att hon är lång. Blir lite nyfiken, ni som inte gillar den, vad är det ni inte gillar? Och vad är det som ni tycker är bättre med de andra?

Det jag inte gillar med mobi är att den har mycket kortare användningstid än andra stolar. Barn ska ju åka bakåt så länge som möjligt så då bör man köpa en större bakåtvända stol när mobi urvuxen.

Svar på tråden Britax max way eller Maxi cosi mobi?