Sluta amma tvååring
Det är dags att sluta amma min dotter. Hon fyllde nyss två. Egentligen hade jag inte tänkt amma så här länge men det blev så och har funkat bra för oss.
Nu känner jag dock att det är dags att sluta. Det är många skäl. Dels behöver jag börja medicinera. Dels är det omöjligt för pappan att få henne att somna på kvällarna när jag är hemma (det går bra när jag är borta, men jag vill att vi ska kunna dela på läggningen). Dels känns det inte odelat positivt för mig längre. Känns jobbigt ibland när hon är för fixerad (känns inte som att det är bra för henne heller) och vill ligga i nästan en timme på morgonen eller eftermiddagen efter förskolan. Det är helt enkelt dags, även om det känns lite vemodigt.
Sedan förskolestarten i augusti har vi ammat 3 ggr/dag. Morgon, efter förskolan och på kvällen till sömns. Sen en vecka ungefär har vi tagit bort morgonamningen. Det har gått över förväntan, hon är ledsen en stund och vill känna på bröstet men efter kanske 10-15 min är hon ok.
Vilket blir nästa steg undrar jag nu? Behåller gärna efter-förskolan-amningen till sist av allt, den är mysigast (bara hon och jag hemma innan resten av familjen dundrar hem). Så det är läggningen jag undrar mest om. Hur skapa nya rutiner? Göra en smidig övergång till sagoläsning/gos ist? Nu ammar vi i soffan tills hon somnat, sen lägger jag henne i dubbelsängen där hon sen sover hela natten med sin pappa (jag sover i annat rum sedan en period). Ska jag el pappa ta de nya läggningsrutinerna?
Behöver alla era erfarenheter, råd och tips från liknande...