• PCO85

Gonal F - Tips, råd och erfarenheter

Hej!

Jag har letat efter en bra tråd om Gonal F, men har inte lyckas hitta någon bra. Så jag provar att starta en.

Jag har PCO och har tagit tre kurer pergotime, var av en var dubbelkur. Men det gav inget lyckat resultat så vi gick över till Gonal F och nu ikväll är jag på sprutdag 19. Jag har varit på UL en gång i veckan sedan vi började och började med 50IE och ligger i dagsläget på 75IE. (har ökat med en steg varje vecka)

Jag ska tillbaka nu igen på måndag och det känns minst sagt nervöst. Senast, för drygt en vecka sedan såg slemhinna som vanligt fin ut, men inga ägg hade växt tills sig. Men min läkare sa att det var helt normalt och att han vill ta det lugnt så vi inte får för många ägg mogna samtidigt. 

Men jag har några funderingar/frågor som jag hoppas ni andra som ta Gonal F eller liknande sprutor kan ge tips/råd/erfarenheter på.

1, Sedan ökad dos har (en vecka tillbaka) har jag ökade flytningar, alltså verkligen påtagligt. Är det normalt, tyder det på att min kropp äntligen kanske svarar på behandlingen?

2, Hur många försökt tog det för innan ni blev gravida?        

Jag hoppas fler hittar här tråden så vi kan följas åt!      

• Svar på tråden Gonal F - Tips, råd och erfarenheter
  • flingan

Vi som tar sprutor hänger i tråden Några som ska starta med hormonsprutor (puregon) som vill följas åt??

• PCO85
    flingan skrev 2013-10-05 19:49:36 följande:
    Vi som tar sprutor hänger i tråden Några som ska starta med hormonsprutor (puregon) som vill följas åt??

Tack för tipset! :)
  • Marlene01

Hej.
    Jag har troligtvis PCO.
    Jag tog 3st pergotime om dagen i 5 dagar (dag 3-7) på den 7:e dagen så tog jag Gonal-F 150IE dagarna 7 till 9.
    Jag hade ett BMI på 47 när jag inseminerades och jag blev gravid på första inseminationen.
    Jag och min fru fick en liten flicka som fyllde 4 månader i går.
    Så ibland måste man testa sig fram till en dos som passar just dig.
    Så var det i mitt fall.

Lycka till!

• PCO85
    Marlene01 skrev 2013-11-03 13:20:34 följande:
    Hej.
    Jag har troligtvis PCO.
    Jag tog 3st pergotime om dagen i 5 dagar (dag 3-7) på den 7:e dagen så tog jag Gonal-F 150IE dagarna 7 till 9.
    Jag hade ett BMI på 47 när jag inseminerades och jag blev gravid på första inseminationen.
    Jag och min fru fick en liten flicka som fyllde 4 månader i går.
    Så ibland måste man testa sig fram till en dos som passar just dig.
    Så var det i mitt fall.

Lycka till!
    åh! Det är så härligt att höra andras historier. Jag är inne på sprutomgång 2 och nu äntligen har vi hittat någon form av rätt dos. Är uppe på 150IE.

Grattis till en lilla flickan! :)   
  • flingan

Kom gärna till tråden jag tipsade om och dela dina med och motgångar.

• Malin021

Jag ska hämta ut min första gonal-f i morgon, jag började med provera i dag. Jag är inget fan av sprutor så jag ser inte fram i mot att börja. Är det så läskigt som man föreställer sig?

Kärlek
  • PCO85
    Malin021 skrev 2013-11-11 21:13:35 följande:
    Jag ska hämta ut min första gonal-f i morgon, jag började med provera i dag. Jag är inget fan av sprutor så jag ser inte fram i mot att börja. Är det så läskigt som man föreställer sig?
    Kärlek

Hej! Jag är förvisso inte spruträdd av mig. Men själva sprutan ser ut som en insulinpenna och är förhållandevis tunn och inte alls så lång. Jag har inga bekymmer med att sticka mig. Kan göra lite ont om man kommer fel. Men jag fick jätte bra introduktion på kliniken. Så lycka till!! Jag är som sagt på sprutomgång 2 och var just hos doktorn och äggen fortsätter att växa och jag har nu ägg på 13-14mm. Jag känner mig överlycklig att vi har hittat någorlunda rätt dos :)
  • jagvill85

Hej, jag blev gravid på andra omgången med gonalf Sprutade i ca 15-20 dagar och fick ett ägg båda gångerna. Fick sedan ta ovitrelle för att lossa ägget o sen skulle det mysas så mycket som möjligt under de följande 48h. Lycka till!

• Malin021

Jag slutade med proveran förra onsdagen men har fortfarande inte fått nån mens:( så jag har inte kunnat börja med gonal-f än

Hur går det för dig PCO85?

• PCO85
    Malin021 skrev 2013-11-28 06:38:12 följande:
    Jag slutade med proveran förra onsdagen men har fortfarande inte fått nån mens:( så jag har inte kunnat börja med gonal-f än Hur går det för dig PCO85?

Hej! Hur går det för dig? Det var ett tag sen jag var inne. Förra månaden fick vi avsluta pga. En dum magsjuka. Skulle på återbesök just den dagen jag blev sjuk och förmodligen sista inför helgen och ÄL-spruta. Men det positiva av det hela var att jag slapp Provera, för jag fick spontan mens efter det :) Jag är idag på sprutdag 10 och igår var jag på UL och det fanns ett fint ägg på 13mm :)) Så imorgon ska jag tillbaka igen för att se om det fortsätter att växa. :) Inte illa efter förra månaden Hoppas att din mens har kommit! kram
Svar på tråden Gonal F - Tips, råd och erfarenheter