• Missan70

Arg av ADHD medicin

Hej,

Jag har en 7-åring som diagnostiserades för atypisk autism när han var 5 och nu som 7 åring har det visat sig att han även har ADHD.
    Han har nu börjat medicinera för ADHD,n vilket har positiva effekter på skolarbetet genom att han orkat sitta still och fokusera längre och därmed börjar han lära sig saker, problemet är att han är argare än förut och det gör ju inte saken bättre att en av hans bröder (han har tre) som även han har atypisk autism retar honom tills han blir ännu argare och slår sönder och kastar saker omkring sig.
    Min fråga är hur ni som har barn som medicinerar mot ADHD upplever att det fungerat när dom börjat med medicinen, har det tagit tid att hitta rätt dos/sort och innan den verkat?

Undrar också om det är fler som känner igen att deras barn med autism/ADHD svär väldigt mycket eftersom min son ofta använder svärord och ibland kan häva ur sig långa haranger med fula ord så att det nästan känns som nån form av tics.

Vore väldigt tacksam för att höra era upplevelser.

Michaela

• Svar på tråden Arg av ADHD medicin
  • Philippa

Låter precis som min 7 åring med autism och ADHD... vi började med Concerta för ca 6 veckor sedan och han har exakt samma reaktion som din son

• Litet My

I många fall blir Autismen mer tydlig med Concerta, det är inte det som spökar? Dvs att han blivit extra oflexibel och känsligare vilket leder till utbrotten?

För oss fungerade inte Concerta alls, fick tipset att bara ge kortidsverkande under skoltid men har inte vågat mig på det och skolan fungerar hyffsat ändå.  

• Lindsey Egot the only one
    Missan70 skrev 2013-10-04 13:05:22 följande:

Hej,

Jag har en 7-åring som diagnostiserades för atypisk autism när han var 5 och nu som 7 åring har det visat sig att han även har ADHD.
    Han har nu börjat medicinera för ADHD,n vilket har positiva effekter på skolarbetet genom att han orkat sitta still och fokusera längre och därmed börjar han lära sig saker, problemet är att han är argare än förut och det gör ju inte saken bättre att en av hans bröder (han har tre) som även han har atypisk autism retar honom tills han blir ännu argare och slår sönder och kastar saker omkring sig.
    Min fråga är hur ni som har barn som medicinerar mot ADHD upplever att det fungerat när dom börjat med medicinen, har det tagit tid att hitta rätt dos/sort och innan den verkat?

Undrar också om det är fler som känner igen att deras barn med autism/ADHD svär väldigt mycket eftersom min son ofta använder svärord och ibland kan häva ur sig långa haranger med fula ord så att det nästan känns som nån form av tics.

Vore väldigt tacksam för att höra era upplevelser.

Michaela

Kontakta läkaren på bup och diskutera medicinen.
  • dettor

Min son har adhd och svär jätte mycket, när han får arga utbrott så kommer det riktigt grova ord från honom som man inte tycker att en 8åring skall kunna. Tyvärr har jag inga tips på vad man skall göra.. Till oss har dom sagt att hans svordomar är en del av hans impulsivitet.

• sophiie

Vanligt fenomen. Tar ett tag innan kroppen har vant sig med medicinen. Ta upp detta vid nästa ssk/läkare besök.

• Philippa
    sophiie skrev 2013-10-07 07:23:20 följande:
    Vanligt fenomen. Tar ett tag innan kroppen har vant sig med medicinen. Ta upp detta vid nästa ssk/läkare besök.

Du ger mig hopp Det kommer alltså bli bättre??
  • sophiie

Det vet man inte MEN det är vanligt att kroppen spårar ut lite innan allt sätter sig !

• minzann

Det är ganska vanligt att när man har dubbeldiagnos och man behandlar det ena så blir det andra mer framträdande. Det är lite olika mellan läkare och regioner om man behandlar med Concerta när man har just denna dubbeldiagnos då det ofta kan skapa obalans. Ibland är det bästa att inte medicinskt behandla utan att arbeta mer på konstruktiva strategier, såsom tydliga scheman, timstock och andra verktyg.

Lycka till.

• Bengaliiia

Jag har själv ADHD, fick diagnosen ganska sent då jag gick första året på gymnasiet, men med min erfarenhet , så för mig hjälpte det inte med medicinering , min kropp ville ha mer av det när jag börjat vänja mig vid en dos , och läkaren bara skrev ut mer och mer. Efter något år sa jag NEJ till det då jag lärt mig att leva med ADHD och kunde kontrollera det. Men som med din 7 årige son och du känner att ge medicin är hjälpen så ska du först och främst hitta en läkare som du verkligen litar på och inte bara höjer dosen, och jag jobbar med autister och de fastnar lätt för olika beteenden , att svära kan vara ett beteende som de fastnat för. Du kanske försöka introducera ett nytt beteende sakta men säkert. Allt tar sin tid , men allt blir nog bättre ska du se, man ska nog försöka med positiv förstärkande i första hand de hjälper oss hela dagarna Lycka till

Svar på tråden Arg av ADHD medicin