• LovleyMamma

När slutade era små med att sova middag?

När slutade ni med att sova middag? Min dotter är 23 månader och sover ff middag. Men funderar nu på att ta bort det då hon är svår att få i säng på kvällen. Hon går på dagis så där sover hon en timme. 
    När hon sov i spjälsäng så var det bara att lägga ner henne så somnade hon fort. Men nu i stora sängen ska det pratas, skrikas, springa upp och ner. Oftast så får hon somna i min säng sedan bär jag in henne till sitt rum.
    Kan tilläggas att hon sovit bra ända sedan födseln, nån enstaka natt som hon vaknar för att få välling men somnar sedan om fort.

Så ge mig era bästa råd, tips mm.  
  • Svar på tråden När slutade era små med att sova middag?
  • straw2008

Båda kring 2 år. Gick inte att få de i säng på kvällen så dagsömnen fick ryka.

I kinamockaskogen.....
  • En blå giraff

Min yngsta är 2 år 3 mån nu. Han måste sova 30 minuter vid lunchtid annars somnar han stående vid 17-tiden och läggningen blir helt omöjlig.... Vi har provat oss fram med hur länge han ska sova. För ca ½ år sedan så fick vi lov att börja väcka honom efter först en timme och sedan efter 45 minuter då läggningen på kvällen krånglade. Jag tror han behöver sova åtminstone några månader till. Äldsta slutade sova vid ca 2½ år minns jag. Ett tag sov han varannan dag och/eller bara sov hos dagmamman men inte hemma.

• straw2008
    LovleyMamma skrev 2013-10-04 14:03:05 följande:
    Lite blandat med andra ord. Straw2008, hur gjorde du när ni tog bort dagsömnen?

Hemma såg vi på film o varvade ner en stund istället för vila. På dagis får de vara vakna o läsa bok. Vi minskade alltså först på sömnen tills vi var nere på 20 min sömn, sen bort helt. Man kan tex inte sätta sig i bilen mellan 11-17 för då somnar ju de små vare sig man vill eller inte. Krävs lite mer av en men för oss har det gått bra med alla barn. Man kan tex bada i badkaret mitt på dagen för att pigga upp osv
    I kinamockaskogen.....
  • Mercurialis

Första barnet slutade sova dagtid, när han var ganska precis tre år.
    Andra barnet fyller fyra år i januari och sover fortfarande middag på förskolan. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sextiotalist

Min son slutade vid nästan 4, men han var så väldigt morgonpigg (vaknade närmare 5 än halvsex på morgnarna, helg som vardag, oavsett när han somnade på kvällen), men det blev kortare och kortare, vid 3 sov han bara en halvtimme.

• LovleyMamma
    straw2008 skrev 2013-10-05 20:40:42 följande:

Hemma såg vi på film o varvade ner en stund istället för vila. På dagis får de vara vakna o läsa bok. Vi minskade alltså först på sömnen tills vi var nere på 20 min sömn, sen bort helt. Man kan tex inte sätta sig i bilen mellan 11-17 för då somnar ju de små vare sig man vill eller inte. Krävs lite mer av en men för oss har det gått bra med alla barn. Man kan tex bada i badkaret mitt på dagen för att pigga upp osv
    oki=) Tack för ditt svar. 

Nu när hon varit ledig från dagis så har jag inte försökt få henne att sova på lunchen, men det har istället resulterat i att hon somnat runt fyra. Vilket inte är så lyckat.  Jag får tragla vidare. 

Tack till alla som svarat =) 
  • LovleyMamma
    sextiotalist skrev 2013-10-05 21:11:39 följande:

Min son slutade vid nästan 4, men han var så väldigt morgonpigg (vaknade närmare 5 än halvsex på morgnarna, helg som vardag, oavsett när han somnade på kvällen), men det blev kortare och kortare, vid 3 sov han bara en halvtimme.

Min son var också så morgonpigg, redan vid fyra vaknade han. Men med honom var sömnen överlag en mardröm. När han var runt 1 ½-2 år så strulade det rejält, han somnade runt sju men vaknade runt tio och var vaken hela natten. Så höll det på i tre månader innan vi fick hjälp av läkaren som skrev ut theralen droppar så han/vi kunde vända på dygnet igen. 

Nu är han 8 och sover längre =) 
  • LovleyMamma
    En blå giraff skrev 2013-10-04 14:21:01 följande:
    Min yngsta är 2 år 3 mån nu. Han måste sova 30 minuter vid lunchtid annars somnar han stående vid 17-tiden och läggningen blir helt omöjlig.... Vi har provat oss fram med hur länge han ska sova. För ca ½ år sedan så fick vi lov att börja väcka honom efter först en timme och sedan efter 45 minuter då läggningen på kvällen krånglade. Jag tror han behöver sova åtminstone några månader till. Äldsta slutade sova vid ca 2½ år minns jag. Ett tag sov han varannan dag och/eller bara sov hos dagmamman men inte hemma.
    Vad gör han vid läggningen då det krånglade?
  • clembke

Äldsta slutade hemma runt 2 år, på dagis senare. Men han fick sova masx 30 min.

Yngsta slutade hemma runt 2 år oxå o dagis slutade han sova nu (han är 3.5 år) då han bara går 15 timmar/v. Innan dess var han på gränsfall. Orkade inte gå 6.15-16 utan att sova o kvällen blev lite lidande.

• En blå giraff
    LovleyMamma skrev 2013-10-06 08:53:24 följande:
    Vad gör han vid läggningen då det krånglade?
    Läggningen tog väldigt lång tid, mellan 1½-2 timmar innan han somnade. Han somnar alltid i vår säng med en av oss bredvid. Om han sover 30 minuter på dagen så somnar han på mindre än 20 minuter på kvällen.
Svar på tråden När slutade era små med att sova middag?