Hur går man tillväga för att begära vårdnaden?
Hej,
Jag är pappa till en tjej i 5-årsåldern. Idag kör vi varannan-vecka, men dottern står folkbokförd på min adress och har sin förskola här i min kommun.
Har på senare tid allt mer upplevt att hennes mamma inte vill samarbeta längre..
- När jag ska hämta blir det i stort sett varje gång något förhinder, så att jag måste hämta tidigare/senare/från annan plats (idag innebär det 1½ extra resväg..).
- Hon vill, trots att det är hon som själv succesivt flyttat längre från mig/dotterns förskola, plötsligt byta förskola till en som ligger nära henne (men som blir oerhört svårt för mig att ta sig till).
Det hela börjar bli så irriterande att jag är frestad att begära ensam vårdnad, men hur gör jag då? Tingsrätten har jag hört. Men rent praktiskt, var börjar jag? HIttar en advokat?
PS. Tänker förstås inte göra något för att förhindra mamman att träffa sin dotter varannan vecka framöver. Är endast ute efter beslutanderätten gällande dotterns dagisplats, osv. Och en möjlighet att sätta ned foten när det krånglas för mkt med hämtningar osv. DS.
PSS. Mamman har även ett självmodsförsök i baggaget. Som hon genomförde när hon var ensam hemma med dottern för tre år sedan. Borde väl om något stärka mina chanser att få vårdnaden? Jag kan även hänvisa till dokumenterad psykisk ohälsa, samt ett fall av urkundsförfalskning då hon förfalskat min signatur på en flyttanmälan för dottern. DSS.