• Anonym (Trött o stött)

Hur går man tillväga för att begära vårdnaden?

Hej,

Jag är pappa till en tjej i 5-årsåldern. Idag kör vi varannan-vecka, men dottern står folkbokförd på min adress och har sin förskola här i min kommun.

Har på senare tid allt mer upplevt att hennes mamma inte vill samarbeta längre..
    - När jag ska hämta blir det i stort sett varje gång något förhinder, så att jag måste hämta tidigare/senare/från annan plats (idag innebär det 1½ extra resväg..).
    -  Hon vill, trots att det är hon som själv succesivt flyttat längre från mig/dotterns förskola, plötsligt byta förskola till en som ligger nära henne (men som blir oerhört svårt för mig att ta sig till).

Det hela börjar bli så irriterande att jag är frestad att begära ensam vårdnad, men hur gör jag då? Tingsrätten har jag hört. Men rent praktiskt, var börjar jag? HIttar en advokat?

PS. Tänker förstås inte göra något för att förhindra mamman att träffa sin dotter varannan vecka framöver. Är endast ute efter beslutanderätten gällande dotterns dagisplats, osv. Och en möjlighet att sätta ned foten när det krånglas för mkt med hämtningar osv. DS.

PSS. Mamman har även ett självmodsförsök i baggaget. Som hon genomförde när hon var ensam hemma med dottern för tre år sedan. Borde väl om något stärka mina chanser att få vårdnaden? Jag kan även hänvisa till dokumenterad psykisk ohälsa, samt ett fall av urkundsförfalskning då hon förfalskat min signatur på en flyttanmälan för dottern. DSS. 

• Svar på tråden Hur går man tillväga för att begära vårdnaden?
  • Anonym (L)

Vilket län bor du i? Ett bra ombud hittar du om du pratar med andra som varit i din situation och som lyckats vinna vårdnaden.

Mamman låter inte direkt samarbetsvillig, men hon kan inget göra så länge dottern är folkbokförd hos dig.

• Anonym (Trött o stött)
    Anonym (L) skrev 2013-10-04 08:58:15 följande:
    Vilket län bor du i? 
    Stockholms! :)
  • ZsaZsa

För att få ensam vårdnad när man inte är överens om det så måste man vända sig till tingsrätten. Är man inte så kunnig att man kan driva det själv (även advokater anlitar andra advokater) så behöver man en jurist. Så där börjar du i så fall.

Fast utsikterna att få enskild vårdnad utifrån det du skriver här är små. Umgänget kan du inte kontrollera mer för det och hon kan inte flytta barnet till ett annat dagis utan att ni båda är överens i alla fall.

Har ni en dom sedan tidigare eller något bindande avtal som underlag för hur umgänget ser ut idag och hur ansvaret är fördelat? Vad du kan hitta på i det här läget beror lite på det.

• Anonym (L)
    ZsaZsa skrev 2013-10-04 16:41:52 följande:
    För att få ensam vårdnad när man inte är överens om det så måste man vända sig till tingsrätten. Är man inte så kunnig att man kan driva det själv (även advokater anlitar andra advokater) så behöver man en jurist. Så där börjar du i så fall.

Fast utsikterna att få enskild vårdnad utifrån det du skriver här är små. Umgänget kan du inte kontrollera mer för det och hon kan inte flytta barnet till ett annat dagis utan att ni båda är överens i alla fall.

Har ni en dom sedan tidigare eller något bindande avtal som underlag för hur umgänget ser ut idag och hur ansvaret är fördelat? Vad du kan hitta på i det här läget beror lite på det.
    Jag förstår inte varför du påstår att Ts har mycket små chanser. Mamman har definitivt visat att hon inte samarbetar när hon förfalskat Ts namnteckning, flyttar och krånglar med umgängen osv.
  • ZsaZsa
    Anonym (L) skrev 2013-10-04 16:53:41 följande:
    Jag förstår inte varför du påstår att Ts har mycket små chanser. Mamman har definitivt visat att hon inte samarbetar när hon förfalskat Ts namnteckning, flyttar och krånglar med umgängen osv.
    Det är ju inte det att det inte är allvarligt och besvärligt, men det är högst tveksamt dels om det räcker och dels om rätten kommer att tycka att det är det bästa för barnen med enskild vårdnad. Att ge en förälder enskild vårdnad är ett stort ingrepp och därför är man försiktig med det. Enskild vårdnad löser inte strulet kring umgänget.

Det ts kan göra är att kontakta kommunen där mamman försöker placera barnet och säga att han motsätter sig detta. Skriftligen och med bevis på att de har mottagit detta.

Kan han däremot bevisa psykisk ohälsa eller sjukdom och självmordsförsök så är det mycket allvarligare än umgängesstrul.
  • FrökenKanSjälv

TS,
    Det gör inte så stor skillnad i praktiken för dina problem om du har ensam vårdnad. Du har redan rättigheter iom att ni har gemensam vårdnad. Mamman får inte byta förskola utan din namnunderskrift. Mamman får inte byta adress heller som du själv märkt (klumpigt av henne att förfalska din signatur).

Om jag vore du så skulle jag till att börja med vägra skriva under något som på något sätt flyttar barnet. För om barnet står skriven hos dig och går i förskola hos dig så kommer hon att erbjudas en plats i skolan som ligger närmast dig även om mamman vägrar skriva på. Kommunen är skyldig att erbjuda alla barn en skolplats så det hjälper inte att mamman sätter sig på tvären.

Nästa steg är att försöka få till samarbetssamtal hos Familjerätten i din kommun (där barnet är skrivet). Där behöver ni göra upp om tid och plats för lämning. Med tanke på att mamman strular så tycker jag att du ska kräva att ni lämnar via förskolan, dvs den ena lämnar barnet på förskolan på morgonen och den andra hämtar på eftermiddagen. Om mamman tjafsar om att det är för långt för henne att åka ända till förskolan så kan du erbjuda dig att ha barnet boende hos dig hela veckorna och så kan hon få ha barnet varannan helg. Alternativt att mamman flyttar närmare förskolan igen.

Svar på tråden Hur går man tillväga för att begära vårdnaden?