• Anonym (Hur gör man?)

Tingsrätten

Ligger just nu i vårdnadstvist med den andre föräldern, men hur går allt egentligen till i tingsrätten?

Får man som förälder sitta i vittnesbåset? Eller säger man allt till sin advokat, och att denne för ens talan helt och hållet?

Hur stor chans är det att man får gemensam vårdnad om umgängesföräldern har samarbetssvårigheter så att det inte ens går att prata med denne?

Vore så tacksam för svar.

• Svar på tråden Tingsrätten
  • Anonym (Hur gör man?)

Någon? Ingen som har en solskenshistoria att dela med sig av?

• Hypokondrikern

Jag är nämndeman i tingsrätten.

Du kommer få vittna själv men först tala genom din advokat. Tingsrätten kommer försöka få er att enas i allra första hand. Den förälder som inte försöker enas får minus med en gång. Barnet behöver föräldrar som försöker!!! Tala inte illa om den andra föräldern. Försök samarbeta med den andre.

Och tingsrätten kommer endast tänka på barnets bästa.

• Hypokondrikern

Den ene får endast ensam vårdnad för synnerliga skäl. T ex att föräldern missköter skötseln nåt enormt (t ex vägrar ge mediciner). Gemensam vårdnad är det allra vanligaste. Det går ofta inte att beskylla bara den ena partnern för att ha samarbetssvårigheter. Rätten tycker det är pinsamt att se två vuxna personer som ska ta hand om ett barn och de kan inte ens kommunicera. Väldigt sällan bara ena partnerns "fel".

• Anonym (Mamma)

Hej . Jag har nyligen fått ensam vårdnad om mitt barn , pga av barnets pappa kunde inte samarbeta, han var aggressiv , kunde se barnets bästa alls, så dom ansåg att jag skulle ha ensam vårdnad. Jag fick prata genom advokaten plus att jag tala själv direkt o svara på frågor. Visst jag så nervös när jag skulle dit. Men alla var jätte snälla mot mig. Jag hoppas allt går bra för dig.

• Anonym (Mamma)

Kunde inte se barnets bästa ska det stå

• Anonym (Hur gör man?)

Väldigt tacksam för era svar!

Ug-föräldern blir arg så fort jag pratar om barnet, och tar det som kritik.

Jag vill att dom ska ha en relation, men han är våldsam så jag anser att det ska ske övervakat, hur för jag fram det på bästa sätt? Utan att skuldbelägga?

Ge gärna fler exempel på hur man missköter på ett sådant sätt att man inte ses som lämplig.

Vad ställer dom för slags frågor?

• Anonym (Hur gör man?)

Hur menar du med enas? Jag är ute efter barnets bästa, och vill gärna enas. Men inte på barnets bekostnad. Så jag känner att jag måste tala om vad jag anser/har bevittnat under vår tid tillsammans. Men vill ju inte ses som osamarbetsvillig.

Svar på tråden Tingsrätten