• Anonym (Hur ska jag...)

Hur ska jag överleva?

Min mamma lämnade oss för några veckor sen och jag trodde att begravningen skulle bli ett avslut, att det skulle bli lättare sen...

Men det känns tvärtom, ångesten är konstant, hjärtat skriker av sorg och jag gråter konstant... 

Att man trots 23 års förberedelser ändå blir så knäckt..

Min fina mamma.. 

• Svar på tråden Hur ska jag överleva?
  • Akua

Det är bara fortsätta sörja! Jag antar att det är ganska nyligen som din älskade mamma dog. Du har alltså älskat i 23 år, då måste du låta dig sörja mer än några veckor.
    Läs gärna om sorg. Alltså fakta! Låter kanske knäppt och ointressant och jobbigt, men det kan faktiskt hjälpa. Ofta går man ju igenom olika stadium i sorgen och att lära sig om dessa kan hjälpa en att förstå varför man reagerar och mår och gör som man gör.
    Gråt, kramas med någon du tycker om, skriv dagbok, skriv om din mamma i en bok, ta promenader.
    Låter kanske inte som så mycket hjälp men du har ju sorg och det tar sin tid.  
    Kram!  

• Malima

Låt det ta tid och tillåt alla känslor! Skrik, gråt, var glad,var arg.... Och prata! Det hjälpte mig i min sorg efter min mamma.
    Kram!

• lillajag82

Det enda tips jag kan dela med mig av är att läsa på om sorg! Sorgearbetet tar minst 1 år..
    Min mamma dog för snart 1 år sedan men det är fortfarande mycket tungt.. Hon dog 50 år gammal i cancer som inte gick att behandla..

• Anonym (Vän)

Läs Koranen så garanterar jag att de blir lättare för dig.

• lillajag82

(Vän) Släng inte runt religiöst dravel omkring dig.. Det hjälper inte TS..

Svar på tråden Hur ska jag överleva?