• Anonym (Fundersam)

Överdriver jag eller är det ett reellt problem?

Jag blev sambo med en man i februari.

Under de månader som gått tror jag inte det gått mer än kanske 1 möjligen 2 helger då han inte druckit något.

Jag har väldigt sällan sett honom full, har dock själv druckit i princip varje helg men väldigt ofta känd att nej inte nu igen.  Jag har tagit helger då och då då jag bara sagt nej tack... och nu förra helgen så frågade han igen, då vi båda går på diet så tänkte jag att nu blir det väl ändå inget... men jo, han frågade och jag sa att jaja köp en flaska rött till mig då om det nu skall vara så. Men jag valde att inte ta något, kände att jag bara inte har lust.

Men han drack upp lite drygt en halv Whiskey-flaska under fredag och söndag, dock inget på lördag.

I måndags på eftermiddagen så reagerade jag och ifrågasatte att det gått en halv flaska bara under en helg.

Till saken hör att förutom då att det alltid skall drickas öl/vin alt. Då i sällsynta fall whiskey eller annat under helgerna dvs fre o lör så händer det också med jämna mellanrum att det blir en öl eller två även veckodagar då och då vissa veckor två dagar vissa en dag vissa tre dagar osv… ofta då inte mer än 1-3 öl eller 1-3 glas vin så inga mängder direkt.

Till saken hör att förhållandet väl knakat i övrigt pga många olika skäl, men han tyckte att han fått nog... han har sedan dess inte pratat med mig överhuvudtaget. Stänger in sig i ett rum tills jag går och lägger mig och pratar i övrigt inte med mig alls. Känns som om jag träffade en väldigt öm punkt eller överreagerade jag och ilskan är befogad?

Överreagerar jag eller är det ett problem som bör tas tag i innan det nu blir mer av det.

• Svar på tråden Överdriver jag eller är det ett reellt problem?
  • Anonym (Innan?)

Har det blivit så sen ni blev sambo alltså? Eller var det samma konsumtion innan? Personligen tycker jag att konsumtionen låter osund men alla har förstås olika preferenser... Men om han dricker mer än vad du är bekväm med så har ni ju ett problem.

• Anonym (Fundersam)

Jag vet faktiskt inte om det var så innan, vi träffades en gång i början av förra sommaren på en fest och pratade då bara väldigt kort, därefter träffades vi då jag började på samma jobb i augusti förra året, under hösten han vi bara ha två dejter och så träffades vi kort efter jobbet och någon enstaka helg så allt gick väldigt väldigt fort vilket antagligen är orsaken till att det varit så stormigt.

Han är en fantastisk människa i övrigt och jag vet inte om det egentligen ÄR ett problem för mig nu heller, han sköter allt han ska sällan till synes onykter osv. Men jag är orolig för ev. utveckling... det känns som om det ÄR för mycket och jag undrar vad det kan leda till? Bör man inte försöka stoppa i tid.

Tja nu hjälpte det ju inte mycket då det ser ut som att jag kommer att bli lämnad pga att jag påpekade det

• Anonym (Innan?)

I så fall tryckte du uppenbarligen på en öm tå. Att ha olika syn på alkohol/olika konsumtionsvanor kan leda till problem, har sett det på nära håll där blev det skilsmässa efter en tioårig relation.

Svar på tråden Överdriver jag eller är det ett reellt problem?