• Han som bloggar

ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?

Ska man få träffa sitt ex när man är i ett förhållande? Förklara gärna hur du tänker. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?
  • Anonym (ja)

Ja, jag tränade fortfarande ihop med mitt ex i början när jag träffade en ny partner så det hade ju blivit svårt att inte ses. (inte på gym utan typ "parsport")

Men det beror ju så klart på vilken relation man har. Vi är helt klara med varandra på det romantiska planet, men vi är fortfarande väldigt bra vänner. Både han och jag och han och min man. Han var dessutom marskalk på mitt och mannens bröllop...  

• Cornellia

Givetvis.
    Bara för att man är i ett förhållande så lämnar man ju inte sin egenbestämmande rätt. Man får träffa vem man vill.  

• Anonym (smurfan)

(Svarar här med då) ;)

Om man är överens med sin nuvarande så ska det väl inte vara något problem. Själv är jag sån som blir god vän med de flesta av mina ex och min sambo idag har inga problem med att jag har kontakt med min exsambo, även de två har funnit en vänskap så där finns inga hinder. Ett annat ex till mig fick ny flickvän från annan stad så han presenterade henne för mig och hon och jag är mycket goda vänner idag och vi kan umgås alla fyra.

Om min sambo inte skulle vara bekväm med att jag hade kontakt med någon av exen så skulle jag inte ha det, inte om jag är seriös med min sambo och älskar och respekterar honom.

• Anonym (W)
    Cornellia skrev 2013-10-02 23:46:40 följande:
    Givetvis.
    Bara för att man är i ett förhållande så lämnar man ju inte sin egenbestämmande rätt. Man får träffa vem man vill.  
    Ok. Konstig inställning då man är 2 i ett förhållande. Jag hade aldrig gått in i ett förhållande (igen) med en tjej som inte respekterar mina känslor/gränser.
    Precis som att jag respekterar hennes.
  • Cornellia
    Anonym (W) skrev 2013-10-02 23:48:30 följande:
    Ok. Konstig inställning då man är 2 i ett förhållande. Jag hade aldrig gått in i ett förhållande (igen) med en tjej som inte respekterar mina känslor/gränser.
    Precis som att jag respekterar hennes.
    Och jag hade aldrig gått in i ett förhållande med någon som försökte kontrollera vilka jag träffar, det är bara knäppt. 

Givetvis tar jag hänsyn till min mans känslor och argument, men i slutändan så bestämmer jag över mitt liv, mitt umgänge.  
  • Anonym (W)

Det beror helt på exet!
    Jag har ett psycho-ex som jag valde att bryta helt med direkt jag gjort slut, ett halvår senare när jag träffat ny tjej började hon höra av sig och snacka skit om att det var min nyas fel.
    Jag har ett annat ex som är min första flickvän och hon och jag blev tillsammans när vi var 18, det varade 3 år. Vi var vänner 2 år till efter vi gjort slut, tills vi var 23.
    Det var en luddig "vänskap" vi hade då, ibland hade vi sex, höll handen osv. Det var väl lite som att vi ville ha kvar en del av förhållandet och inte hade gjort slut på riktigt.
    Sen när jag var 23 så träffade jag en tjej igen och då blev det bara att jag inte hörde av mig till henne och när hon ändå skrev ett mail efter ett tag så kände jag inte för att svara. Sen rann det ut i sanden av sig själv.

Det gåt säkert att vara vän med ett ex men oftast är det så att den som vill fortsätta vara vän inte har kommit över att det är slut och kommer känna svartsjuka mot ens nya, vilket är jävligt jobbigt och onödigt.
    Jag tror att oftast är det så att om relationen verkligen är slut så känner man inget behov av att behålla den.
    Kärlek och vänskap finns fritt att skapa med många människor, när man släppt taget om den gamla inser man att det inte är kopplat till personen utan att man kan ha nya band till nya människor...

• Anonym (W)
    Cornellia skrev 2013-10-02 23:51:58 följande:
    Och jag hade aldrig gått in i ett förhållande med någon som försökte kontrollera vilka jag träffar, det är bara knäppt. 

Givetvis tar jag hänsyn till min mans känslor och argument, men i slutändan så bestämmer jag över mitt liv, mitt umgänge.  
    Vadå "försöker kontrollera"? Varför utgår du ifrån att någon försöker kontrollera dig för att den har känslor/åsikter?
    Jag har varit tillsammans med en tjej som inte ville släppa taget om något ex och jag försökte inte få henne sluta med det mer än att jag tog upp det och sa vad jag tyckte.
    Hon var inte direkt lyhörd för mina känslor eller brydde sig överhuvudtaget inte om dom eller om sina ex känslor eller exens nya, utan det var bara hon själv som ville ha maximalt med bekräftelse.
    Jag dumpade henne och hon har ingen ny, har haft ett fåtal relationer och det kanske är rätt lätt att förstå varför.
    Är man inte inte intresserad av att kompromissa har man inte mycket att erbjuda i en relation.
  • Cornellia
    Anonym (W) skrev 2013-10-02 23:57:20 följande:
    Vadå "försöker kontrollera"? Varför utgår du ifrån att någon försöker kontrollera dig för att den har känslor/åsikter?
    Jag har varit tillsammans med en tjej som inte ville släppa taget om något ex och jag försökte inte få henne sluta med det mer än att jag tog upp det och sa vad jag tyckte.
    Hon var inte direkt lyhörd för mina känslor eller brydde sig överhuvudtaget inte om dom eller om sina ex känslor eller exens nya, utan det var bara hon själv som ville ha maximalt med bekräftelse.
    Jag dumpade henne och hon har ingen ny, har haft ett fåtal relationer och det kanske är rätt lätt att förstå varför.
    Är man inte inte intresserad av att kompromissa har man inte mycket att erbjuda i en relation.
    Frågan var ju om man skulle FÅ träffa sitt ex.
    Om någon säger att jag får eller inte får göra något så försöker hen kontrollera mig.

• Anonym (W)
    Cornellia skrev 2013-10-03 00:00:11 följande:
    Frågan var ju om man skulle FÅ träffa sitt ex.
    Om någon säger att jag får eller inte får göra något så försöker hen kontrollera mig.

Ja om du träffar en kille och han säger "jag vill inte att du träffar ditt ex Johan och fikar ihop och sånt, det känns inte bra för mig" svarar du då "Jag gör vad jag vill, du kan inte kontrollera mig, passar det inte att jag fikar med Johan kan du dra"?!
  • Brallan84

Oj, det känns som det är från fall till fall. Man måste ju kunna avgöra om det man haft är avklarat eller jobbigt uppbrutet.
    Jag tror inte det är en fråga om ja eller nej, utan mer en respekt och ömsesidighetsfråga. Hur känner du inför att träffa ditt ex, behöver du det och i vilken utsträckning, varför då, kan du komplettera med annan vän? Hur känner(inte tycker) din nya om det? Vilka känslor kommer upp, oro, avsky, undran?

Spontant, ja...
    Är det komplicerat, låt bli...

Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?