• Mellow

Fasta tider?!

Jag vet att barn mår bra av rutiner o stabilitet,fasta tider...jag har ett jobb med väldigt varierande tider,en dag börjar jag tidig morgon,nån dag sen fm. Mina barn får då väldigt varierande förskole tider..
    Jag har fått höra att jag förstör mina barn om jag låter dom dras upp tidigt den ena morgonen för att gå till förskolan och nästa dag får dom sova och gå senare till förskola...förstör för att dom inte får fasta rutiner och stabilitet...kände mig väldigt ledsen när jag fick höra de
    Nu vill jag veta vad ni tycker?!

• Svar på tråden Fasta tider?!
  • mp90

Jag är uppväxt med mamma som jobbade inom vården! Jag mår alldeles prima idag och har haft en underbar uppväxt iaf! Även fast julafton vissa år fick firas dagen innan eller så för att hon jobba! O ang dagis så tyckte ja det var kul att va där olika! Ibland frukost ibland mellis osv!

Så du är ingen dålig förälder för de;)

• RockingSkåne

Det är väl inget konstigt.... Barn brukar ju gå upp vid ungefär samma tid varje morgon. Spelar väl ingen roll om ni spenderar morgonen hemma l på fsk!?

• ApanApansson

Nej verkligen inte så löjligt!
    Vi har inte ens stenhårda rutiner hemma även fast en är hemma med barn på dagarna, våra barn är jättenöjda med tillvaron ändå..
    Jag tror tvärtom att för mycket tvångsmässiga rutiner bara skapar stress och oro. Ta dagen som den kommer!

• Flickan och kråkan

Jag skulle tippa på att ni har en massa rutiner som utgör en stor trygghet för dina barn. Barn behöver rutiner som gör att de är trygga = få mat när de är hungriga, sova när de är trötta, tröst när de är ledsna och en massa kärlek.....alltid. Huruvida de har samma tider varje dag i förskolan eller inte har så klart ingen betydelse för dina barns välmående. 

• glassen

Men det finns ju jättemånga som jobbar oregelbundet. Eftersom man bara får ha förskola under arbetstid så innebär det att massor av barn skulle bli förstörda pga att de har oregelbundna tider på förskolan. Om det nu vore så illa så borde hela samhällssystemet ses över.
    Nu tror jag verkligen inte att speciellt många barn far illa över att de lämnas oregelbundet i förskolan. Bara ett fåtal barn som har extra stort behov av rutiner mår dåligt av det. Som ovanstående skrev så har du ju rutiner hemma som innebär trygghet för barnen, och för ett normalfungerande barn är det fullt tillräckligt är min övertygelse.  

• Mumin80

Verkar dina barn må dåligt? Är dom oroliga, nedstämda, lättirriterade? Om nej, så lider dom antagligen inte. 

Vissa barn mår dåligt av oregelbundna tider och många förändringar. Andra barn mår inte dåligt.

Sen så tror jag inte att klocklaget spelar nån större roll för barnens upplevda trygghet. Vi äter inte t.ex. exakt samma tid varje dag, även om vi försöker hålla tiderna ungefär (vi har barn som har stort behov av struktur och förutsägbarhet). Det vi däremot försöker satsa på är att göra samma saker i samma ordning. Om frukost-rutinen är  vakna-toa-duscha-äta-borsta tänderna-klä på sig-borsta håret-gå till dagis varje dag, så spelar det ingen större roll om klockan är sex eller åtta på morgonen, så länge vi gör samma saker i samma ordning varje dag. 

• Falia
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-02 21:27:14 följande:
    Jag skulle tippa på att ni har en massa rutiner som utgör en stor trygghet för dina barn. Barn behöver rutiner som gör att de är trygga = få mat när de är hungriga, sova när de är trötta, tröst när de är ledsna och en massa kärlek.....alltid. Huruvida de har samma tider varje dag i förskolan eller inte har så klart ingen betydelse för dina barns välmående. 
    väldigt bra skrivet!!
Svar på tråden Fasta tider?!