• DoddoMammaHH

Tips och råd om tonåring

Hej. Jag behöver akuta råd och tips. Jag har tagit emot en fosterhems-tjej som ska bo hos oss tillfälligt. Hon är ca 15 år. Hon är även mycket tystlåten av sig o så. Precis innan vi skulle äta middag nu så skulle jag hämta henne till middagsbordet och då såg jag att hon satt på golvet i hallen och grina. När jag försöker få kontakt med henne så berättar hon kort att hon känner obehag när det är mycket folk runtomkring. Jag vet inte hur jag ska handskas med det. Kan några ge mig råd och tips? Kramisar

• Svar på tråden Tips och råd om tonåring
  • Thotis90

Var varsam och tvinga henne inte till sociala sammanhang om hon inte vill. Det gäller att ha tålamod (jag har aldrig känt mig bekväm kring mycket folk. Mer än två personer är mycket folk för mig) och berätta för henne att hon inte behöver vara med om hon inte vill, att hon inte skall känna sig tvingad. Poängtera dock att det skulle vara trevligt om hon var med, men att hon som sagt inte behöver.

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • DoddoMammaHH
    Thotis90 skrev 2013-10-02 18:58:17 följande:
    Var varsam och tvinga henne inte till sociala sammanhang om hon inte vill. Det gäller att ha tålamod (jag har aldrig känt mig bekväm kring mycket folk. Mer än två personer är mycket folk för mig) och berätta för henne att hon inte behöver vara med om hon inte vill, att hon inte skall känna sig tvingad. Poängtera dock att det skulle vara trevligt om hon var med, men att hon som sagt inte behöver.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se

Ska jag till exempel äta med henne enskilt? Jag vill att hon gärna ska känna sammanhang med oss andra i familjen.
  • cattus

Klart hon är ledsen, det är en helt ny situation för henne, en ny familj. 
    Det du/ni måste göra är att prata med henne och försök att förstå hur hon fungerar. Min äldste son har väldigt svårt för nya människor och större grupper med människor över lag. Det går inte att tvinga någon att vänja sig vid det. Upplever hon eran familj som stor eller är hon just nu bara ledsen och osäker? 
    Försök prata med henne och få henne att berätta lite om vad som gör henne ledsen. Hon kanske vill äta ensam tillsammans med dig och sitta och prata lite utan resten av familjen ett par dagar. Det är inte en lätt situation för henne just nu antar jag. 
    Låt det ta henne lite tid att komma in i familjen. 

• DoddoMammaHH
    cattus skrev 2013-10-02 19:08:08 följande:
    Klart hon är ledsen, det är en helt ny situation för henne, en ny familj.  Det du/ni måste göra är att prata med henne och försök att förstå hur hon fungerar. Min äldste son har väldigt svårt för nya människor och större grupper med människor över lag. Det går inte att tvinga någon att vänja sig vid det. Upplever hon eran familj som stor eller är hon just nu bara ledsen och osäker?  Försök prata med henne och få henne att berätta lite om vad som gör henne ledsen. Hon kanske vill äta ensam tillsammans med dig och sitta och prata lite utan resten av familjen ett par dagar. Det är inte en lätt situation för henne just nu antar jag.  Låt det ta henne lite tid att komma in i familjen. 

Jag skulle säga att det både är att familjen är stor och att hon är ledsen och osäker just nu. Jag kan testa dina tips i några dagar att jag kan ta stunder då och då varje dag och liksom gå undan med henne och låta henne bli "varm i kläderna med oss".
Svar på tråden Tips och råd om tonåring