• Anonym (stina)

När bara ena föräldern godkänner flytt, hur gör man då?

Hejsan

Jag & dotterns pappa e separerade/skilda sedan 1 år tillbaka o han har dottern varannan helg samt på semestrar o träffar henne ett par ggr extra i veckan
    Jag har en son sen innan som är hos sin pappa samma varannan helg o lov då hans pappa bort på annan ort
    Båda barnen är boende o skrivna hos mig

Jag har fått jobb på annan ort, 23 mil från där jag bor nu..
    Sonens pappa har godkänt flytten då umgänget kommer bli densamma..
    Han kommer dock få ha sonen lite extra på loven..

Dotterns pappa vägrar skriva på flyttpappren =(
    Har erbjudit han att få ha dottern extra på loven samt att jag lämnar o hämtar..

Men han tvärvägrar..
    Hur gör jag?

Ena delen av mig vill låta dottern bo hos sin pappa o jag o sonen flyttar, men mina barn skulle sakna varandra så otroligt mycket o jag skulle dö av längtan efter min dotter,  o en annan del av mig vill säga nej till jobbet, men efter att ha varit arbetslös i 5 år så är jag så glad över att ha fått ett jobb

Vad ska jag göra? =(
    Har sån ångest o oro, gråter var kväll o vet inte hur jag ska göra..

• Svar på tråden När bara ena föräldern godkänner flytt, hur gör man då?
  • Anonym (jobbigt)

Usch vilket jobbigt problem. Jag förstår att du vill ta jobbet eller kanske tom måste (?) men jag förstår verkligen pappan som inte vill att hans barn flyttar 23 mil.
    Vill pappan att barnet ska bo hos honom? 

• Anonym (stina)
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-10-02 14:27:03 följande:
    Usch vilket jobbigt problem. Jag förstår att du vill ta jobbet eller kanske tom måste (?) men jag förstår verkligen pappan som inte vill att hans barn flyttar 23 mil.
    Vill pappan att barnet ska bo hos honom? 
    Dotterns pappa jobbar natt mån-fre (går av lör morgon) o har därav dottern varannan helg o sen kommer han hem till oss ett par ggr i veckan o äter middag

han har dottern varannan fre-mån då han går av fredag morgon istället den helgen han ska ha dottern

Han jobbar på ett stort åkeri o vill INTE jobba dagtid på just de stället....

• Anonym (stina)
    Tow2Mater skrev 2013-10-02 14:30:05 följande:
    Hur gammal är dottern?
    dottern är 3.5 år
  • Tow2Mater

Har ni forsokt komma overens om saken via hjälp från Familjerätten? Kanske ett samtal med dem som "utomstaende" kan få pappan att oppna ogonen och inse du 'måste' flytta.

Fast han kommer ju att mista inte bara veckokontakten med barnet, utan lagad middag två ggr i veckan.

• Anonym (stina)
    Tow2Mater skrev 2013-10-02 14:35:00 följande:
    Har ni forsokt komma overens om saken via hjälp från Familjerätten? Kanske ett samtal med dem som "utomstaende" kan få pappan att oppna ogonen och inse du 'måste' flytta.

Fast han kommer ju att mista inte bara veckokontakten med barnet, utan lagad middag två ggr i veckan.
    Har inte pratat med familjerätten om de.. Ska ringa dem imorgon direkt o höra hur jag ska göra...

Är en väldigt jobbig sits detta...

Vill varken separera på mina barn eller säga nej till jobbet
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (stina) skrev 2013-10-02 14:30:41 följande:
    Dotterns pappa jobbar natt mån-fre (går av lör morgon) o har därav dottern varannan helg o sen kommer han hem till oss ett par ggr i veckan o äter middag

han har dottern varannan fre-mån då han går av fredag morgon istället den helgen han ska ha dottern

Han jobbar på ett stort åkeri o vill INTE jobba dagtid på just de stället....

Men om han inte är beredd att ha dottern på heltid så blir hans argument mot din flytt svagare. Han är inte beredd att kompromissa (börja jobba dagtid och ta mer ansvar för dottern) och då får han svårt at säga att du ska vara arbetslös så att han får dottern lagom lite och bekvämt nära.
  • Anonym (stina)
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-10-02 14:38:08 följande:

Men om han inte är beredd att ha dottern på heltid så blir hans argument mot din flytt svagare. Han är inte beredd att kompromissa (börja jobba dagtid och ta mer ansvar för dottern) och då får han svårt at säga att du ska vara arbetslös så att han får dottern lagom lite och bekvämt nära.
    Jo du har en poäng där, men är ändå så kluven =(

Får ringa familjerätten o höra med dem vad dem säger om saken...
    Känns inte kul att varken sära på barnen eller behöva tacka nej till ett arbete man längtat efter i 5 år!!
  • Anonym (--)
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-10-02 14:38:08 följande:

Han kanske inte bara kan börja jobba dag helt plötsligt??
    Och kommunen har kanske inte nattis?

Men hoppas att han undersöker den saken.   
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (--) skrev 2013-10-02 14:43:50 följande:

Han kanske inte bara kan börja jobba dag helt plötsligt??
    Och kommunen har kanske inte nattis?

Men hoppas att han undersöker den saken.   

Precis, men om han kan och inte är beredd att anpassa sig något alls så kan familjerätten bedöma att det kanske är mer lämpligt att barnet ändå flyttar med TS. Nu för tiden kräver ju oftast AF att man ska flytta om man får jobb.
  • Anonym (stina)
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-10-02 14:48:14 följande:

Precis, men om han kan och inte är beredd att anpassa sig något alls så kan familjerätten bedöma att det kanske är mer lämpligt att barnet ändå flyttar med TS. Nu för tiden kräver ju oftast AF att man ska flytta om man får jobb.
    de är via AF jag fått jobbet med.. Jag skulle bli av med min a-kassa annars om jag tackade nej o 5 år som arbetslös är lång tid..

Usch har sån ångest o magont =(
    Vad ska jag göra?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (stina) skrev 2013-10-02 14:50:59 följande:
    de är via AF jag fått jobbet med.. Jag skulle bli av med min a-kassa annars om jag tackade nej o 5 år som arbetslös är lång tid..

Vad ska jag göra?

Men då tycker jag att det är en lättare fråga. Du har inget val, utan måste ta jobbet. Du måste alltså flytta. Då är frågan vem som ska ha boendet för flickan. Eftersom han jobbar natt och inte vill ändra detta så tycks det lämpligast att du tar boendet och han umgänge
  • Anonym (A)

Du flyttar med ena ungen och låter den andra ungen vara med sin pappa sen jobbar du och söker jobb på din hemort igen, liksom lättare att få jobb när man har ett redan. Du kommer sakna din unge säger du men ja det kan ju faktisk pappan med göra även o. Det kan verka konstigt för dig

• Anonym (Jurist)

Har ni delad vårdnad så kan du inte göra någonting på juridisk nivå, tyvärr. Men om du kan bevisa att det är bäst för barnet t.ex. för att hon och halvsyskonet har stark anknytning, t.ex. de har vuxit ihop och levt i stort sätt samma hus, så det är möjligt.

Föräldrabalken 6 kap 2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

men

samma lag säger även

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. 

• Grappa
    Anonym (stina) skrev 2013-10-02 14:50:59 följande:

Vad ska jag göra?
    AF kan inte kräva det eftersom du har små barn som behöver en nära relation med den andre föräldern och det finns prejudikat på det så det kan du släppa.
    Däremot tycker jag absolut du ska ta chansen till jobb och flytta med barn. Det värsta som kan hända är att pappan stämmer dig men det enda han kan vinna är boendet som han inte vill ha. En dom kan inte tvinga dig att flytta tillbaka så kör på bara.
  • Anonym (BS)
    Anonym (Jurist) skrev 2013-10-02 20:59:26 följande:
    Har ni delad vårdnad så kan du inte göra någonting på juridisk nivå, tyvärr. Men om du kan bevisa att det är bäst för barnet t.ex. för att hon och halvsyskonet har stark anknytning, t.ex. de har vuxit ihop och levt i stort sätt samma hus, så det är möjligt.

Föräldrabalken 6 kap 2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

men

samma lag säger även

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. 
    Anknytning till syskon är ingen giltig orsak för att flytta ett barn mot en vårdnadshavares vilja.

Ts, vill pappan ha flickan boende hos sig på heltid?

Svar på tråden När bara ena föräldern godkänner flytt, hur gör man då?