• Skånetös67

Är jag ensam om att tycka så här?

Fick häromdagen en inbjudan till en föreläsning där temat var typ
    "Mina funktionshinder är en gåva - inte några hinder".
    Jag fick ont i magen när jag läste det...
    Vem f-n försöker man lura? Sig själva, oss föräldrar till funktionshindrade
    barn och ungdomar? Eller?
    Jag älskar min underbara unge, h*n har många olika funktionshinder, så
    blir det ibland, men det är då rakt ingen gåva...
    Är det en gåva att inte kunna ta hand om sig själv?
    .....att inte kunna utöva nån sport för kroppen inte lyder?
    .....att inte ha normala kompisrelationer?
    .....att inte få uppleva en normal tonår med polare, fester, första fyllan,
    moped mm?
    .....att inte få möjlighet att gå på högskola och därefter ett vanligt jobb?
    .....att inte få chans att bli förälder?
    .....att inte kunna köra bil och kunna ta sig dit man vill när man vill?
    .....att inte kunna ta hand om pengar utan förlita sig på andra?
    .....att inte kunna kasta sig iväg på jorden runt eller vad man nu känner för att göra
    mm mm.
    Nä, det är ingen gåva
    Jag blev bara ledsen och lappen ligger nu i insamlingen

• Svar på tråden Är jag ensam om att tycka så här?
  • MtillMoJ

Jag håller med dig. Blir även väldigt trött på "fina historier" som cirkulerar, t.ex. den med att "Gud" bara väljer ut speciella föräldrar till fh barn. Känns som någon desperat fh mamma som försökt att lysa upp sin tillvaro med någon sån historia och sen verkligen trott på den.

• Joysan

Förstår att det kanske känns lite som ett hån.. Jag har ingen relation till någon som är gravt funktionshindrad och är kanske egentligen inte den som ska uttala sig.

Men det jag tror att man menar med det är att man kanske ska försöka se de positiva sakerna istället för att fokusera på vad man inte kan/kommer kunna göra. Saker som kanske andra som inte är funktionshindrade går miste om. Vet ej vad detta skulle vara, men så är det väl med allt.

Försöka se saker som kanske känns o-bra ur ett annat perspektiv..

• straw2008

Håller med... Klart det inte är en gåva. Det är ju ett handikapp. Tycker man hör liknande från föräldrar som får barn med ds. Väldigt konstigt.

I kinamockaskogen.....
  • Aspie
    Joysan skrev 2013-10-02 14:24:59 följande:
    Förstår att det kanske känns lite som ett hån.. Jag har ingen relation till någon som är gravt funktionshindrad och är kanske egentligen inte den som ska uttala sig.

Men det jag tror att man menar med det är att man kanske ska försöka se de positiva sakerna istället för att fokusera på vad man inte kan/kommer kunna göra. Saker som kanske andra som inte är funktionshindrade går miste om. Vet ej vad detta skulle vara, men så är det väl med allt.

Försöka se saker som kanske känns o-bra ur ett annat perspektiv..
  • Aspie

Jag som är ett diagnostiserat barn till två "friska" föräldrar tog ganska illa vid när jag läste den här tråden. Större delen av min umgängeskrets består dessutom av människor med olika funktionsnedsättningar och en del med funktionshinder.

Klart att man stöter på motgångar, men man kan ju inte bara se till dem. Ser man bara till motgångarna - vad är då meningen med att leva? Jag känner många som säkert inte ens kommer klara av att bo själva på grund av deras problematik, en del kommer kanske aldrig hitta kärleken - men deras liv är inte meningslösa för det. Man måste se till vad de faktiskt kan göra och försöka uppnå.

Jag är själv väldigt högfungerande, men det finns saker jag aldrig kommer klara lika bra som andra. Jag kommer kanske alltid behöva gå i terapi för att ens orka göra dem sakerna. Min partner har också problem som hen kanske aldrig kommer kunna lösa. Men vi får inte begrava oss under alla motgångar. Då kan vi ju lika gärna skita i allt och bara låsa in oss och dö.
    Mitt syskon har större svårigheter än mig och våra föräldrar har börjat inse att hen aldrig kommer kunna göra samma saker om andra. Ett tag var det dystert, men jag orkade inte med deras suckande och "hen kommer aldrig kunna göra det eller det". Jag sade åt dem att "nu är det såhär, hen är ert barn och hen kan faktiskt göra det här. Hen har nyligen börjat med det här och har gjort stora framsteg med det. Varför ser ni inte till det istället?" Det har tagit lite tid och det behövs antagligen mer, men våra föräldrar har börjat se till vad mitt syskon faktiskt kan göra, istället för tvärtemot. Alla mår bättre av det.

Jag vänder ofta en utav mina diagnoser till min fördel. Även om jag är helt värdelös på socialt samspel och sällan, väldigt sällan, ens lyckas hålla en konversation så är jag logisk. Jag kan något många andra inte kan, sätta tanken före känslan. Jag är otroligt kunnig inom vissa områden.
    Jag har bl.a. en vän som inte är lika högfungerande som mig, hen har väldigt många problem och tillhör en utav dem som kanske aldrig får någon riktig sysselsättning eller kommer kunna bo ensam. Hen har intressen som hen älskar och lever för. Hen är jätteduktig på det hen gör och när jag presenterar hen för någon så tänker jag aldrig på vad hen inte kan göra, utan vad hen faktiskt kan.

Snälla. Även om det kan kännas lönlöst ibland, om inte annat än för era barns skull, försök se det som de faktiskt kan göra. Om inte det, se dem som de människor de är och inte alla deras svagheter på ett papper.

• Duckan

Jag förstår hur du menar ts och är benägen att hålla med dig, i sopen med den inbjudan.

Svar på tråden Är jag ensam om att tycka så här?