• orrvokki

En eller två gånger om dagen...?

Hej hej!!!

Jag tänkte bara höra med er hur gamla era barn då de började med att sova en gång om dagen istället för två...?
    Min son blir 9 månader denna månad och han sover ca 9-10:30 och sen ca 14-15:00.
    Han sover hyfsat om nätterna men har börjat vakna väldigt tidigt på morgnarna..
    Funderar på om han sover för mycket om dagarna...? För länge vid de två tillfällena eller om det kanske räcker med en gång?
    Vad tror ni??

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden En eller två gånger om dagen...?
  • cosinus

Det är väldigt olika. Min äldsta började  sova 1 gång om dagen vid 13 månader. Mina 2a var 8.5 månader men då drog han 3.5 timme i rad. De två yngsta har legat där mellan.

Jag tycker det brukar ge sig av sig självt. När de är svåra att lägga på fm så får de vara vakna lite längre och då märker man ju om de sover länge (då klarar de kvällen) och annars får de ett kortare pass till.

Vissa barn är ju galet morgonpigga och det brukar vara svårsnurrat. Min 9-åring är ff väldigt morgonpigg och likaså min 5-åring. De andra två har vi haft tur i lotteriet med och de sover gärna :D

• Natulcien

Som sagt...det är ju så olika det där. Vår kille har alltid sovit ganska lite på dagtid, men väldigt bra på nätterna.
    Vid 9 månader sov han 30 min på fm och 30 min på em, så 1 timme totalt.
    Övergången till ett sovpass kom successivt, och en period växlade vi mellan 1-2 sovpass lite utifrån hur det föll sig, men runt 13 månader övergick vi helt till ett sovpass på 1-1,5 timme.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2013-10-02 10:42:32 följande:
    Som sagt...det är ju så olika det där. Vår kille har alltid sovit ganska lite på dagtid, men väldigt bra på nätterna.
    Vid 9 månader sov han 30 min på fm och 30 min på em, så 1 timme totalt.
    Övergången till ett sovpass kom successivt, och en period växlade vi mellan 1-2 sovpass lite utifrån hur det föll sig, men runt 13 månader övergick vi helt till ett sovpass på 1-1,5 timme.
    Oj..missade lite text...

Jo, det jag tänkte skriva är att du ju kan prova att korta sovpassen, men behålla två sovpass...
  • Freja03

Vi borjade byta runt 13 manader, hade exakt samma sovtider som er innan, sedan 19.00-06.00. Vi var tvunga att ga over till 1 sovstund da eftersom han helt enkelt vagrade sova pa eftermiddagen. Det tog ca 2 manader att byta helt. Vaknade han jattetidigt blev det tva sovstunder, annars en. Sover nu runt 11.30, 1-2h beroende pa natten och ca 19.30-06.30.

• orrvokki

Jag vet inte hur jag ska göra... Sonen vaknar mellan 4-5 på morgnarna... Spelar ingen roll om han lägger sig tidigt eller något senare på kvällen.. Sen är det olika hur han sover... Om han sover en eller två gånger om dagen kvittar för mig, bara jag slipper gå upp så tidigt... Han är ju dessutom så jäkla gnällig då och vet inte vad han vill..
    Tips på sovrutiner för honom så att han sover bra på natten...iaf 19-06... Nu sover han 19-04 och vaknar några gånger med...

• Natulcien
    orrvokki skrev 2013-10-27 06:40:27 följande:
    Jag vet inte hur jag ska göra... Sonen vaknar mellan 4-5 på morgnarna... Spelar ingen roll om han lägger sig tidigt eller något senare på kvällen.. Sen är det olika hur han sover... Om han sover en eller två gånger om dagen kvittar för mig, bara jag slipper gå upp så tidigt... Han är ju dessutom så jäkla gnällig då och vet inte vad han vill..
    Tips på sovrutiner för honom så att han sover bra på natten...iaf 19-06... Nu sover han 19-04 och vaknar några gånger med...
    Du får väl prova att lägga honom senare under en längre period då. Kanske behöver han tid på sig för att ställa om sig? För kl.19 är ju väldigt tidigt att gå och lägga sig. Så tidigt har vi aldrig lagt vår son.
  • Joha

Har tyvärr inget bättre tips än att se till att han lägger sig mätt och inte sover middag för nära läggdags.

Däremot tycker jag inte att 19 är så farligt tidigt. Dottern har gått och lagt sig kl 19 sen hon var ca 3 månader och sover nu normalt till 7 (6.30-7.30). Därtill sover hon alltid middag minst en gång, ofta två, totalt 2-3 timmar per dag. Skulle hon inte vaknat från luren kl 16 väcks hon då så hon kan somna på kvällen.

• orrvokki

Jag tycker inte 19 är för tidigt...
    Jag ska testa att korta ner sömnen till ett pass så får jag se om det hjälper...
    Har inga problem att gå upp tidigt men 4-5 känns något för tidigt.

• a no nym
    orrvokki skrev 2013-10-27 17:31:54 följande:
    Jag tycker inte 19 är för tidigt... Jag ska testa att korta ner sömnen till ett pass så får jag se om det hjälper... Har inga problem att gå upp tidigt men 4-5 känns något för tidigt.

Tyvärr spelar det inte så stor roll vad du tycker, din son vill inte sova 11 timmar per natt längre. Antingen får du lägga honom senare, eller så får du stå ut med tidiga morgnar. Det går över.
  • orrvokki

Okej. Vilken tur att du hade svar på allt... Du som är anonym... ð?? 

• a no nym
    orrvokki skrev 2013-10-27 18:12:04 följande:
    Okej. Vilken tur att du hade svar på allt... Du som är anonym... ð?? 

Ja men det finns inga mirakelkurer. Barnens sovmönster ändrar sig många gånger, särskilt första året. Det är bara att acceptera. Att analysera varför och vad man kan göra åt det är bara slöseri med tid och energi. För väl du hittat rytmen med barnet så ändras något igen och du är tillbaka på ruta ett. Det går ju inte att tvinga ett barn att sova eller hur ?! Jag önskar att någon sagt det till mig är mina var små. Inget ont menat alls.
  • Natulcien
    a no nym skrev 2013-10-27 19:19:37 följande:

Ja men det finns inga mirakelkurer. Barnens sovmönster ändrar sig många gånger, särskilt första året. Det är bara att acceptera. Att analysera varför och vad man kan göra åt det är bara slöseri med tid och energi. För väl du hittat rytmen med barnet så ändras något igen och du är tillbaka på ruta ett. Det går ju inte att tvinga ett barn att sova eller hur ?! Jag önskar att någon sagt det till mig är mina var små. Inget ont menat alls.
    Där håller jag faktiskt med. Att komma till den insikten är oerhört rogivande. För då kan man sluta titta på klockan och kämpa, och istället bara följa sin bebis behov och ta det som det kommer.
Svar på tråden En eller två gånger om dagen...?