• Skrållis83

Seg matstart

Har en liten tjej på snart 6 månader och vi har hållit på med smakisar i ca 1.5 månad. Hon är verkligen nyfiken på allt vi äter och smakar glatt på allt. Men problemet är att hon smakar fortfarande endast några skedar sen vägrar hon äta mer utan vill ha flaskan (flaskmatar) har hänt endast en gång som hon åt "mycket" och det gick att skjuta på flaskan i en timme. Jag har provat att ge henne mat vid olika tidpunkter. Men hon visar tydligt när hon inte vill ha mer. Vet väl innerst inne att det kommer säkert lossna. Men vill bara höra om fler varit med om detta och hur länge ni fick kämpa innan ni kunde byta ut bröst/flaskmål mot vanlig mat?

• Svar på tråden Seg matstart
  • Flickan och kråkan

Hon är ju så liten ännu . Min mellanson ammade uteslutande tills han var strex över 8 månader. Då ville han plötsligt äta och vid 9 månader åt han frukost, lunch, middag och mellanmål ibland och ammade däremellan. Ta det hela med ro är mitt tips . Låt henne utforska i egen takt. Barn har olika strategier.

• Natulcien

Hon behöver inte mer än "ett par skedar" ännu. Hon är ju så liten fortfarande. Ersättningen innehåller allt hon behöver ett tag till.
    Se det inte som en kamp, utan ta det med ro. Tids nog äter hon.

Vi började med smakisar vid 6 månader och var väl upp i "ett par skedar" runt 7 månader. Runt 9 månader bytte vi ut lunchmålet mot lagad mat och middagsmålet mot gröt. Men vi fortsatte amma ett par mål tills han var 11 månader och själv valde att sluta. Och detta är idag en riktigt matglad 3-åring som äter nästan allt. Glad

• Skrållis83

Tack vet med mig att det kommer lossna men är skönt att få höra det från andra också.

• Fru Karlsson
    Skrållis83 skrev 2013-10-01 23:23:29 följande:
    Har en liten tjej på snart 6 månader och vi har hållit på med smakisar i ca 1.5 månad. Hon är verkligen nyfiken på allt vi äter och smakar glatt på allt. Men problemet är att hon smakar fortfarande endast några skedar sen vägrar hon äta mer utan vill ha flaskan (flaskmatar) har hänt endast en gång som hon åt "mycket" och det gick att skjuta på flaskan i en timme. Jag har provat att ge henne mat vid olika tidpunkter. Men hon visar tydligt när hon inte vill ha mer. Vet väl innerst inne att det kommer säkert lossna. Men vill bara höra om fler varit med om detta och hur länge ni fick kämpa innan ni kunde byta ut bröst/flaskmål mot vanlig mat?
    Det är absolut ingen brådska med maten.Ersättning,lite gröt och pureer räcker gott till 8 9 månader.Hon är bara 6 månader och hon säger ifrån tydligt att hon inte vill.Vänta några månader till.
    Och barn vid den här åldern behöver ingen matschema.Ersättning var tredje fjärde timme räcker gott.
    Jag är glad att jag har en annan kunskap kring detta än jag hade förut.Sonen krånglade mycket med flaskan kring den här åldern och vi tänkte att han då kanske behövde mer mat.Gröt och pureer är ok men inte mat så tidigt.
    Vi försökte då med mat nån månad men han visade tydligt han inte var intresserad och ville inte ha.
    Det funkade mycket bättre när han var 9 10 månader då gick vi över mer till mat och vällin/gröt morgon kväll.Ta det i barnets takt,det kommer.Han är 2,5 nu och äter jättebra och samma som vi:)   
  • Humsebumsen

Vi har oxå samma problem som du beskriver. Våran är snart 8 mån. Men jag stressar inte utan ger honom tills han inte vill ha mer.
    Ett tips bara: testa att mixa banan och jordgubbar, banan äpple eller vad du har hemma. Jag brukar köpa banan och skiva ner dem, sen frysa in. tar sen ut och mixar i en mixer till en smoothie, det gillar våran=)

Som sagt tidigare; ingen stress då vill de absolut inte ha!

Svar på tråden Seg matstart