• Frögurka

1v gammal o går ner istället för upp i vikt :-(

Födsel: 3230g, hemgång 3 dagar: 2900g, återbesök 4dagar: 2955g o då fått lite tillägg babysemp, idag 8 dagar 2920g på enbart bröstmjölk sen å-besöket. Hon suger bra, ofta, länge. Ja KÄNNER att hon äter o inte bara snuttar. Känner nån igen sej o kan berätta hur de var för er, hur länge de varade, vad ni gjorde för att öka vikten, resultatet osv.. Ja ska börja me tillägg igen, men ändå..

• Svar på tråden 1v gammal o går ner istället för upp i vikt :-(
  • Jeenniii

Jag är absolut ingen expert, men jag skulle ändå råda dig till att amma, amma, amma utan tillägg. Ger du tillägg så ammar hon inte det lilla extra som behövs för att öka mjölkproduktionen.

• malzac

Verkar hon pigg när hon är vaken? Är hon nöjd och avslappnad när hon slutar amma? Kissar hon ordentligt? I så fall låter det som om hon får i sig tillräckligt. Alla barn är inte tillbaka på födelsevikten efter en vecka, och när man väger så ofta så kan små variationer oroa i onödan (hur länge innan varje vägning bajsade hon, åt hon, användes samma våg etc?)

Jag tror på vänta och se så länge hon verkar må bra annars. Och kör mycket hud mot hud; parkera er i soffan och/eller sängen och låt henne snutta så mycket som möjligt så ska du se att hon snart ökar på ordentligt.

Vad säger de på BVC? Och har du pratat med en hjälpmamma från amningshjälpen?

• hannis

Ät, drick massor, amma och vila. Det är det enda du skall koncentrera dig på just nu. Och försök låt bli att oroa dig. Så länge barnet är piggt nog att amma ordentligt, kissar flera fulla blöjor varje dag och bajsar gult så får hon ju mat och vikten kommer att vända. Ha tålamod!

• Thez

Jag har varit med om nåt liknande med mitt 3:e barn, hon gick bara ner i vikt, bvc höll koll och sen skickade dom upp oss till akuten. Hon fick ligga med dropp, hon hade ingen näring alls. Jag ammade henne så ofta som jag bara kunde och som hon ville. Men till sist sov hon bara, ville inte äta alls. Amningshjälpen försökte hjälpa till men hon var inte intresserad av att suga.....
    Jag beslutade att sluta amma och bara ge henne ersättning, då steg hon stadigt i vikt igen
     Jag  är helt säker på att min bröstmjölk inte hade nån näring alls, även att alla säger att bröstmjölk alltid är bäst och att mjölken alltid är bra.
    Trots att jag ammade och gav ersättning upptill så ville inte vikten stiga.....så därför slutade jag amma.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet. Men amma så så mycket som hon vill till en början och se vad som händer med vikten och ge henne lite ersättning om hon inte verkar nöjd. Det rådet fick jag av min bvc sköterska..... 

Mina barn betyder ALLT........
  • Genuin

Ser du att hon sväljer, kolla vid tinningarna om det rör sig.

• Flickan och kråkan

Jag har ammat tre barn länge och utan större komplikationer. Min äldsta var en tröttis som helst hade sovit sig till döds så vet hur det kan vara. Trots att jag känner mig kunnig och erfaren vad gäller amning så tycker jag att det är svårt att just så tidigt verkligen höra, känna och se om de ammar effektivt. Generellt så skulle jag säga amma mycket mer/oftare än nu. Hur ofta ammar ni? Tar hon bra tag om bröstet? 

• straw2008

Samma sak hände med båda mina barn, slutade som för någon ovan med första barnet (akuten med dropp) med andra barnet hade jag vett att ge ersättning snabbare. Lyssnade på de med fungerande amning som sa amma amma amma... Skulle lyssnat mer på barnens vikt med facit i hand.

I kinamockaskogen.....
  • aneka

Jag har varit med om nästan samma sak som du. Har en 5 veckors tjej som gick ner mkt första veckan och vi började tillmata på BB. När vi kom hem från BB efter 7 dagar fasade vi ut ersättningen ganska fort, vilket resulterade i att hon stod still på 2700 g i ca 2 veckor, dvs hon gick inte upp när jag bara ammade. Vi började då med ersättning igen 3 ggr per dygn och ammar alltid före hon får ersättning. Tycker det är svårt för jag märker att hon blir lite slö på suga när hon får flaska också. I början blev hon helt däckad av ersättningen och ammade inte så ofta som jag ville. Men nu ger vi nog så pass lite ersättning i förhållande till hennes ålder o storlek (40 ml 3ggr/dygn, hon väger nu 3100 g) så nu tycker jag att hon vill äta ofta ändå (minst var 3:e timme, på morgon och kväll oftare). 
    Jag försöker amma så ofta hon bara visar minsta tecken, och brukar försöka mjölka ur lite om hon sover lite längre för att hålla uppe produktionen. Min förhoppning är att vi ska kunna fasa ut ersättningen igen snart
    Så mitt råd är väl kanske att om ni nu måste ge ersättning igen att gärna ge den med kopp så hon inte blir tuttförvirrad, och ge så pass lite att hon fortfarande är sugvillig. Men som de andra skriver är det nog bra om du kan intensivamma för att få igång produktionen, men vad jag förstår kan det ta från några dagar upp till någon vecka, så hon kanske behöver tillägg i väntan på att produktionen ska ta sig Känns som att det har varit så för mig...  

Svar på tråden 1v gammal o går ner istället för upp i vikt :-(