• Analoga

Kollektiv bestraffning i skolan - är det tillåtet??

Min dotter går i 3:e klass. Rätt som det är kommer hon hem och berättar att de t ex missat en rast p g a att någon/några elever t ex pratat eller på annat sätt stört på lektionen.

Senast idag blev deras rast efter lunchen indragen för alla p g a några elever.  Ibland kan de få sitta över 10 minuter - en kvart av samma anledning.

Jag blir heligt förbannad när jag hör att alla elever får jobba längre p  ga  enstaka elevers dåliga uppförande!!  Googlade och fann att kollektiv bestraffning t o m är olagligt? Men jag känner att jag måste ha mer kött på benen innan jag kontaktar skolan och påpekar detta!

Dessa elever lär sig ju inte när de inte själva får ta sitt straff. De tänker då att "jamen alla får ju sitta kvar, inte bara jag".  

Är det tillåtet i någon form med kollektiv bestraffning?     

• Svar på tråden Kollektiv bestraffning i skolan - är det tillåtet??
  • miamaria76

Det där ska du inte acceptera. Det är inte tillåtet. Prata med läraren, hjälper inte det , prata med rektorn. Fråga läraren om han/hon själv skulle vilja bli bestraffad för något  som någon annan gör.

• Punkster

Det ska du såklart inte acceptera. Jag skulle börjat med att fråga läraren om hans/hennes uppfattning, typ: "Jag har hört av min dotter att hela klassen får kvarsittning på rasterna pga. att ett fåtal elever inte skött sig. Stämmer det?"

Beroende på vilket svar du får så tar man samtalet vidare utifrån det. 

• miamaria76
    Analoga skrev 2013-10-01 15:36:36 följande:
    Hur ska jag ta upp det på ett bra sätt? Tycker det är så svårt!

Förstår det, men här måste du stå upp för din dotter. Be att få prata med läraren och fråga vad hans/hennes syfte med kollektiv bestraffning är. Tala om för honom att du som förälder inte accepterar att din dotter bestraffas för något som någon annan har skuld till. 
    Fråga rätt ut om det är ok för rektorn att bestraffa din dotters lärare för något som kollegan gjort? Kollektiv bestraffning är inte tillåtet, visa läraren informationen du hittade på nätet.
    Lycka till. 
  • Analoga

Tack för era svar o råd!   Jag ska ta upp det med läraren så fort som möjligt! 

• Analoga
    Punkster skrev 2013-10-01 15:42:29 följande:
    Det ska du såklart inte acceptera. Jag skulle börjat med att fråga läraren om hans/hennes uppfattning, typ: "Jag har hört av min dotter att hela klassen får kvarsittning på rasterna pga. att ett fåtal elever inte skött sig. Stämmer det?"

Beroende på vilket svar du får så tar man samtalet vidare utifrån det. 

Tack för tipset :) Nu har jag i alla fall en "bra början" på samtalet!
  • Punkster
    miamaria76 skrev 2013-10-01 15:47:44 följande:

Förstår det, men här måste du stå upp för din dotter. Be att få prata med läraren och fråga vad hans/hennes syfte med kollektiv bestraffning är. Tala om för honom att du som förälder inte accepterar att din dotter bestraffas för något som någon annan har skuld till. 
    Fråga rätt ut om det är ok för rektorn att bestraffa din dotters lärare för något som kollegan gjort? Kollektiv bestraffning är inte tillåtet, visa läraren informationen du hittade på nätet.
    Lycka till. 
    Nåja, än så länge har vi bara hört en version av det inträffade - TS dotters. Innan man börjar gapa och skrika så ska man såklart ta reda på så mycket som möjligt om det inträffade utan att ta något för givet. Därför är det självklart att man tar upp frågan med läraren först innan man blir sur och frågar om han/hon skulle vilja bli bestraffad för något som en kollega gjort. Om inte annat för att även i fortsättning kunna ha en bra och öppen kommunikation med läraren. De flesta sakerna går faktiskt att lösa enkelt och smidigt endast genom att sansade människor talar med varandra.
  • Maria 434
    Punkster skrev 2013-10-01 16:07:36 följande:
    Nåja, än så länge har vi bara hört en version av det inträffade - TS dotters. Innan man börjar gapa och skrika så ska man såklart ta reda på så mycket som möjligt om det inträffade utan att ta något för givet. Därför är det självklart att man tar upp frågan med läraren först innan man blir sur och frågar om han/hon skulle vilja bli bestraffad för något som en kollega gjort. Om inte annat för att även i fortsättning kunna ha en bra och öppen kommunikation med läraren. De flesta sakerna går faktiskt att lösa enkelt och smidigt endast genom att sansade människor talar med varandra.
  • Analoga

Det har du rätt i. Har bara hört min dotters version än så länge...
  • miamaria76
    Ingen som har påstått något om att gapa, skrika eller att bli sur. Självklart iallafall för mig att när man frågar vad läraren har för syfte med kollektiv bestraffning, så förklarar man även varför man undrar.
  • Punkster
    miamaria76 skrev 2013-10-01 18:41:00 följande:
    Ingen som har påstått något om att gapa, skrika eller att bli sur. Självklart iallafall för mig att när man frågar vad läraren har för syfte med kollektiv bestraffning, så förklarar man även varför man undrar.
  • hammarhajen

Om det nu ÄR "bestraffning". Det kan ju vara dotterns tolkning av det hela.

Hinner man inte göra klart sitt arbete på lektionen för att man väljer att busa då kanske man får ta lite bus-tid (rast) till arbete. Kanske var det inte bara några få elever som busade...

Många barn har också svårt att minnas och förstå tid. Att klassen fått "jobba över" fem minuter KAN upplevas som halva rasten av några barn, även om det som sagt bara handlar om fem minuter. Många barn är OERHÖRT noga med att man inte får "ta av deras rast", men kan däremot själva komma in sent efter rast, prata med kompisen på lektionen (= ta rast), komma sent på morgonen för att något annat var roligare hemma/på vägen. Andra säger att det är lärarens fel att de missar en kvart av rasten, trots att de bara var fem minuter sena ur klassrummet och sedan alldeles själva sölade med påklädningen så att de bara hann ut och vända. Säger nu inte att barnen medvetet ljuger när de säger "en hel kvart" hemma, men att långt ifrån alla är mogna nog att överblicka sin egen del i alla situationer och att tidsuppfattningen oftast är svajig i 9-årsåldern även om man kan klockan bra.

Sen kan ju jag tycka att det är tråkigt att man väljer att se undervisning som bestraffning. Självklart ska barnen få sin rast, men de ska också få sin undervisning. Det blir väldigt tokigt om vi vuxna präntar i barnen att en stunds extra skolarbete är ett straff, för vad är då inte det ordinarie arbetet? Säger inte att läraren gör rätt, men försök undvika ordet straff om det handlar om att jobba ikapp missad tid.

Prata med läraren och få hans/hennes bild av vad som pågår.    

• caliningrad

Nej det är inte tillåtet men jag tycker inte att du ska säga emot läraren. 
    Det är inte mycket läraren kan göra för att försöka hålla ordning och reda i Sverige.  Viktigt att inte sabotera lärarens auktoritet. 

• caliningrad
    hammarhajen skrev 2013-10-01 21:49:39 följande:
    Sen kan ju jag tycka att det är tråkigt att man väljer att se undervisning som bestraffning. Självklart ska barnen få sin rast, men de ska också få sin undervisning. Det blir väldigt tokigt om vi vuxna präntar i barnen att en stunds extra skolarbete är ett straff, för vad är då inte det ordinarie arbetet?
    Bravo.
  • blubbblubb

Jag tycker det verkar som ett dumt förslag att behöva arbeta in rasten även om det bara skulle beröra de som stökat. Rasten är ju till för att vila upp hjärnan för att kunna konsentrera sig nästa lektionspass.  Bättre isåfall att ge i uppgift att göra klart uppgiften hemma. Och en sådan uppgift kan ju ges till alla som inte är klara.  

Kollektiv bestraffning är olagligt men det är ju delvis en lek med ord då man får belöna en grupps resultat. Du får altså ge glass på fredagen för att klassen varit snäll hela veckan. Du får ha gruppaktiviteter där deltagarna måste kompensera för vissa individers dåliga deltagande. Man får inte begära begära personal till att arbeta kväll för att Nisse inte är klar. Men man kan begära att alla arbetar över till problem X är löst.
    I ditt specifika fall får inte fröken minska rasten för att Pelle bråkar, men hon kan säga att eleverna får inte gå ut förrän hon berättat klart om stenåldern.        

Svar på tråden Kollektiv bestraffning i skolan - är det tillåtet??