• malzac

Alkohol och amning

Detta är inte en jättevetenskaplig undersökning, men en mamma har testat sin egen mjölk med sofistikerade verktyg. Hon finner att måttliga mängder alkohol knappt märks i mjölken.
    biologybrain-simonsays.blogspot.ca/2008/12/alcohol-content-of-breast-milk.html

Jag vill dock gärna påpeka att det aldrig är en bra idé att vara alkoholpåverkad när man har hand om ett barn, och att man absolut inte bör dricka alkohol om man ska samsova.

• Svar på tråden Alkohol och amning
  • Selfish Geene

Det saknas inte precis "jättevetenskapliga" studier som bekräftar att modersmjölk inte kan innehålla några farliga mängder alkohol, det är fastställt sedan länge

• malzac
    Selfish Geene skrev 2013-10-01 10:29:51 följande:
    Det saknas inte precis "jättevetenskapliga" studier som bekräftar att modersmjölk inte kan innehålla några farliga mängder alkohol, det är fastställt sedan länge

Visst, men frågan dyker upp väldigt ofta. Och det kanske är lättare att relatera till en text skriven av en enda mamma.
  • Sisisisi
    malzac skrev 2013-10-01 10:35:36 följande:
    Visst, men frågan dyker upp väldigt ofta. Och det kanske är lättare att relatera till en text skriven av en enda mamma.

Eller så går man in på slv och läser bara. Känns ju lite mer trovärdigt om man nu är osäker...
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Selfish Geene

Människor verkar generellt ha lättare för att relatera till texter som helt saknar bevisvärde.
    Det är synd

• malzac

Vadå saknar bevisvärde? Bara för att texten är lättillgänglig för gemene man så betyder inte det att den inte har något värde. Den är ju skriven av en kriminalbiolog som alltså är forskare till yrket, och som tydligt redovisar metod, resultat och slutsatser.

Ta det för vad det är: en mamma som bestämde sig för att kolla hur alkohol påverkar just hennes mjölk. Det är väl ändå intressant?

• Selfish Geene

Intressant implicerar inte att det finns ett bevisvärde, testet är absolut korrekt utfört men man kan aldrig dra några slutsatser från en studie på ett testobjekt

• La Lola
    Sisisisi skrev 2013-10-01 11:50:34 följande:

Eller så går man in på slv och läser bara. Känns ju lite mer trovärdigt om man nu är osäker...
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • malzac
    Selfish Geene skrev 2013-10-01 12:36:55 följande:
    Intressant implicerar inte att det finns ett bevisvärde, testet är absolut korrekt utfört men man kan aldrig dra några slutsatser från en studie på ett testobjekt
    Jag förstår naturligtvis din poäng; bara för att det fungerade så för henne så måste det inte fungera likadant för mig eller dig. Det finns för många faktorer som spelar in.

Men jag tycker ändå att blogginlägget är intressant som en enkel demonstration av det vetenskapen redan vet. Det är därför jag vill dela med mig.
  • Selfish Geene

Det har du rätt i, jag backar lite från mitt tidigare dömande (men jag håller fast vid att det är tragiskt att så många ignorerar genuina vetenskapliga studier men faller pladask för slutsatser gjorda av anonyma bloggare)

• malzac
    Selfish Geene skrev 2013-10-01 14:32:43 följande:
    Det har du rätt i, jag backar lite från mitt tidigare dömande (men jag håller fast vid att det är tragiskt att så många ignorerar genuina vetenskapliga studier men faller pladask för slutsatser gjorda av anonyma bloggare)
    Det kan jag också hålla med om, men det kan vara svårt för många att ta till sig genuina vetenskapliga studier direkt från källan. De är ju inte skrivna för dem som inte är direkt insatta i ämnet eller i alla fall har någon slags vetenskaplig bakgrund. Därför måste de förlita sig på medias rapportering av studierna, och där blir det ju lätt vinklat ändå.

Dessutom så är det ju ofta att man läser om nya rön på diverse bloggar. Så helt plötsligt får man informationen via en bloggares tolkning av medias vinkling av forskarens tydning av hans/hennes data.

Jag säger dock inte att det är bättre att låta bloggare utföra experimenten själva. Flört
Svar på tråden Alkohol och amning