• Kroa

Vilken diet rekommenderar du?

Som rubriken säger; 
    Lägg gärna fram ett argument till varför du tycker att den dieten funkat just bäst för dig :)

• Svar på tråden Vilken diet rekommenderar du?
  • lövet2

"Lagom-dieten". Lagom av allt, i lagoma mängder och ett lagom antal mål per dag. Mest av det näringsrika och det som magen behöver för att trivas, och så en liten mängd av godsakerna som behövs för att hålla själ och hjärta i form ...

• Aniiee

Jag kör på "ät vad fan du vill men i måttliga mängder"-dieten. Vilket går.... sådär då jag äter för lite....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2013-10-01 00:29:01 följande:
    Jag kör på "ät vad fan du vill men i måttliga mängder"-dieten. Vilket går.... sådär då jag äter för lite....
    *muttrar något om att det kanske är dags att äta middag....*
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Björnbärspaj

Lchf, för min ibs inte existerar längre.

• EnGladPingvin

För egen del är det tveklöst lchf. Har försökt gå ner i vikt med otaliga dieter, men lchf är den enda som fungerat. Tappat nästan 20 kg i vikt, fptt ork att träna, magen mår bättre och jag har mer energi än tidigare. Dieter där jag måste registrera allt jag äter och räkna kalorier orkar jag inte med i längden och jag pallar inte att gå hungrig. Med lchf får jag äta god mat och behöver inte gå hungrig och trots det tappar jag i vikt.

• k girl
    Kroa skrev 2013-10-01 00:19:28 följande:

Som rubriken säger; 
    Lägg gärna fram ett argument till varför du tycker att den dieten funkat just bäst för dig :)

Äta lagom och nyttigt och kunna unna sig ibland... Typ tallriksmodellen fast med mindre snabba kolhydrater, lite mer protein och lite mer grönsaker och rotfrukter. Har funkat för mig.
  • Gladskit

Low carb med bra fetter och mycket grönt.
    Så en ganska liberal form av LCHF kan man väl säga.
    Socker, mjöl, ris och pasta är i princip uteslutet.

• hammarhajen

Äta av allt, i lagom mängd. Fibrer, fullkorn, grönsaker, frukt, fisk, fågel, ägg, kött av bra kvalité. Fett med efterranke, typ två skivor ost på mackan istället för tre, en tesked smör istället för fyra etc. Gärna grädde i såsen, men inte varje dag och inte dränka maten i sås.

Inga förbud, men däremot lära sig vad en lagom portion är. Det är inte sunt att smälla i sig en hel chokladkaka utan att må illa (visst, NÅGON gång ibland men inte en gång i veckan) eller proppa i sig 200 g lösgodis själv direkt efter en middag. Absolut äta godis om man vill, men kanske 1-6 bitar och sen vara nöjd. Förbud skapar skam och förbjuden frukt lockar, bättre avdramatisera och ta ansvar för att lära sig det oerhört tråkiga ordet "lagom".

Känner inte till NÅGON som alltid varit normalviktig/smal som hållit på och tramsa med att utesluta kolhydrater eller fett. De som är aktiva, pigga, positiva och tränar äter alla pasta, bröd och potatis och smör på smörgåsen är smalare än de som hävdar att brödet gör en fetare än smöret ovanpå och utesluter pastan för att istället moffa enbart köttfärssås och sallad. Men, de äter också lagom portioner och lagom ofta. Tycker det är ganska talande. Vill du ha svar på vad som är bästa dieten - titta på vad de som är och alltid varit normalviktiga, pigga och friska äter.   

• Quazy
    hammarhajen skrev 2013-10-07 19:14:30 följande:
    Äta av allt, i lagom mängd. Fibrer, fullkorn, grönsaker, frukt, fisk, fågel, ägg, kött av bra kvalité. Fett med efterranke, typ två skivor ost på mackan istället för tre, en tesked smör istället för fyra etc. Gärna grädde i såsen, men inte varje dag och inte dränka maten i sås. Inga förbud, men däremot lära sig vad en lagom portion är. Det är inte sunt att smälla i sig en hel chokladkaka utan att må illa (visst, NÅGON gång ibland men inte en gång i veckan) eller proppa i sig 200 g lösgodis själv direkt efter en middag. Absolut äta godis om man vill, men kanske 1-6 bitar och sen vara nöjd. Förbud skapar skam och förbjuden frukt lockar, bättre avdramatisera och ta ansvar för att lära sig det oerhört tråkiga ordet "lagom".   Känner inte till NÅGON som alltid varit normalviktig/smal som hållit på och tramsa med att utesluta kolhydrater eller fett. De som är aktiva, pigga, positiva och tränar äter alla pasta, bröd och potatis och smör på smörgåsen är smalare än de som hävdar att brödet gör en fetare än smöret ovanpå och utesluter pastan för att istället moffa enbart köttfärssås och sallad. Men, de äter också lagom portioner och lagom ofta. Tycker det är ganska talande. Vill du ha svar på vad som är bästa dieten - titta på vad de som är och alltid varit normalviktiga, pigga och friska äter.   

Nu känner du till en Har alltid varit smal, snudd på undernärd, men började i perioder att småäta och nu är det endast LCHF som fått mig att återgå till normalvikt (undernärd är inget jag strävar efter att vara). Varken min kropp eller själ mår bra av bröd, pasta etc. Med det inte sagt att motion inte är irrelevant, men kosten utgör trots allt en viktig del i en sund och frisk livsstil. Dock passar inte lågkolhydratskost alla, och vissa lyckligt lottade själar tycks kunna moffa i sig hur mycket sötsaker och skräpmat som helst men ändå må bra i kropp och knopp!
Svar på tråden Vilken diet rekommenderar du?