• Anonym (Lesspunktnu)

Han sprider lögner men vägrar svara, vad kan jag göra?

Jag och mina barns pappa är i en vårdnadstvist sen en incident i juni då jag och min dåvarande hamnade i ett gräl och jag skickade barnen t deras pappa för att de inte skulle behöva vara med om detta. Sen dess har han jävlats, knappt låtit mig träffa dom, smutskastat mig mm. Vi har ff gemensam vårdnad. Jag har miljoner frågor i huvudet men just nu är det kommunikationen som jag behöver hjälp med. Han vräker ur sig falska saker om mig till barnen och alla andra, uppger falska uppgifter till SKV för att folkbokföra barnen där (att barnen bott hos honom si och så många % ända sen 2009, detta är HELT fel och tack vare sparade mail, sms, en blogg och Facebook kan jag bevisa det) och soc (angett bl.a. att barnen bott 100% sen april vilket också är helt fel & kan bevisas) och pinsamt för honom redan där att han uppgett olika för SKV och soc...Han vill inte ses och prata, har sagt att Familjerätten verkar vara skit och att vi ska kommunicera via mail. Jag har hela tiden rättat mig efter honom för att slippa tjafs men nu har jag inte fått svar på över en vecka och det är viktiga frågor jag behöver svar på, ringde igår och sa det och fick mail tbx att "han minsann inte hade tid att gå tbx i tiden och leta upp frågor och svara på". Jag vet att det endast handlar om att han inte har svar på frågorna, att han vet att han gjort/sagt fel etc. och det är inte okej att han sprider lögner om mig och massa annat och sen när det blir jobbigt att besvara så har han inte tid och låtsas som det regnar! Allt är hela tiden på hans villkor. Vad tycker ni jag ska göra? Vad KAN jag göra? Det får inte gå ut över barnen (annars hade jag kunnat åka dit och ställa honom mot väggen men vill inte att barnen ska höra, se eller vara med om detta, det är våra problem, inte deras) och inte vara olagligt, men vill få honom att stå för vad han sagt och ha belägg för vad han uppger och säger och även fatta att det INTE är okej att vräka ur sig saker och sen inte ha belägg för det, därmed inte svara och sen när han struntat i att svara på nån vecka så "har han inte tid" att gå tbx och besvara det han "glömt". Jag är trött på att ha gjort EXAKT allt han bett mig, sagt osv i 4 månaders tid för att inte bråka men det här är inte okej och jag måste sätta ner foten, han verkar tro att han har ensamrätt gällande allt bara för att han skrivit barnen hos sig men vi har ff gemensam vårdnad. Tips någon? Tack på förhand!

• Svar på tråden Han sprider lögner men vägrar svara, vad kan jag göra?
  • ZsaZsa

Om ni  befinner er i en vårdnadstvist så kan det nog vara vettigt att boendet och umgänget för barnen avhandlas där också. Att bjäbba med varandra löser inget. Om han ljuger om viktiga saker och du kan bevisa det, så ta fram det i den processen istället för att jaga honom nu kanske vore bättre.

Måste säga att det du skriver inledningsvis om någon incident med en pojkvän och ett gräl där du skickar iväg barnen är lite oroande. Varför skickade du inte i väg pojkvännen istället? Hur kom barnen i andra hand där? Har du denna pojkvän kvar? Vad har pappan angett som skäl till att barnen inte ska hem till dig? Är det bara för att han är dum eller kan det möjligen ha något med din pojkvän och denna incident att göra?

• Anonym (Lesspunktnu)

Tack för ditt svar! Visst är det så att det bästa är att vänta tills ärendet kommer till Familjerätten/Tingsrätt/Domstol, samtidigt som jag vet att det ligger långt fram i tiden och det känns så jäkla orättvist att jag sitter här helt maktlös och får höra skitsnack och smutskastningar, att vissa saker inte funkar när barnen bor där, att de är "rädda" för pappan så fort vi har nån kontakt, frågar jämt om jag pratat m pappan om det är okej att vi pratar osv. Han kan bete sig hur som helst och styr allting och jag ska bara ta emot och hålla käften medan han förstör mitt liv på många sätt, jag har gjort allt efter regelboken och inte sagt ett ont ord om honom till barnen men han kan sitta och ljuga för både dom och för myndigheter och komma undan med det, det känns så jäkla orättvist.

Bråket som allt startade med var att mitt ex fick ett utbrott (det visade sig senare att han fått helt fel medicinering för sin ADHD) och för att markera för honom och för barnen att det är inte okej att bete sig så -särskilt INTE när jag har barnen här- så ringde jag polisen och detta spektakel ville jag inte att de skulle få se, visste ej hur exet skulle reagera när polisen kom osv) så jag skickade iväg exet med polisen givetvis och barnen till sin pappa för att skydda dom. Efter detta fick pappan någon form av knäpp i skallen, först började han kräva att skriva barnen där för att det inte kommit nån kallelse till tandläkaren (mitt i sommaren?) och pga hade jag "ingen koll på papper och sånt" och det nästa var att skriva dom där. Vi har under 7 år som skilda ALDRIG varit oense om någonting förut, allt delas lika; vårdnad, bidrag, boende...allt. Sen kröp det fram att han hört att man kunde söka bidrag och få hette det att då barnen bott hos honom (för att han vägrat mig dom och medvetet hållt oss isär) mest så behövde han mer pengar och då var det därför de skulle vara skrivna där. Jag motsatte mig det och då drog den riktiga cirkusen igång med polisanmälningar, smutskastningar, soc-utredningar och skit, allt lades ner, inget påbörjades ens vilket jag aldrig var rädd för då jag har totalt rent samvete, men barnen började tro på allt skit och i 4 månaders tid har jag fått så mkt skit men aldrig fått EN ENDA chans att försvara mig. Jag kan bara sitta här och ingen kan göra nåt? Inte soc, inte Familjerätten, inte jag själv utan att det ser ut som om jag är boven i det hela för att jag inte vill att barnen ska vara med om detta. Känner mig så fruktansvärt maktlös och orättvist behandlad. Det enda jag gjort fel är att jag trodde jag handlade rätt när jag ville markera att mitt ex agerande inte var okej, att barnens behov kom i första hand.

• ZsaZsa

Har du kontakt med en jurist som hjälper dig? Annars tycker jag absolut att du ska skaffa det snarast. Klart att det tar en del tid, men om det exempelvis finns ett avtal eller en dom om boende och umgänge sedan tidigare så kan man eventuellt hänvisa till denna och få till en förändring.

Om han ljuger i barnen en massa skit så kommer de att inse det också, förr eller senare.

När det gäller folkbokföringen så är det så att alla ska vi vara folkbokförda där vi har vår huvudsakliga dygnsvila som det heter, alltså där vi sover mest.

Svar på tråden Han sprider lögner men vägrar svara, vad kan jag göra?