• MALLAN 80

9-åring som inte kommer till skolan på morgonen - ska inte läraren ringa föräldern?

Hej,

jag har en fundering om hur det är på ert barns skola om det finns några riktlinjer för min issue här.

Om ett barn på 9 år inte dyker upp på skolan, när ringer läraren föräldern? 

Har eran skola regler för detta?

//M 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-30 12:12
    Uppdatering: min fråga gäller om barnet inte är sjukanmält.

• Svar på tråden 9-åring som inte kommer till skolan på morgonen - ska inte läraren ringa föräldern?
  • BusJohanna

Om barnet inte är sjukanmält ringer läraren så snart möjlighet finns. De har ju lektion så vid första rasten är nog vanligast.

• bomman

Om inte barnet dykt upp 09.00 (alla börjar 8.30) ringer skolan hem.

• SIN74

Vi har den regeln. Vi ringer senast 20 minuter efter att första lektion börjat. Om ingen sjukanmälan eller dylikt finns. 

Om vi väntar till första rast kan väldigt mycket ha hänt!!

Har detta hänt eller?  Eftersom du frågar? 

• K med lilla E

Hos oss ringer de också, om barnet inte är sjukanmält så ringer de inom en timme för att kolla.

• MALLAN 80
    SIN74 skrev 2013-09-30 12:48:10 följande:
    Vi har den regeln. Vi ringer senast 20 minuter efter att första lektion börjat. Om ingen sjukanmälan eller dylikt finns. 

Om vi väntar till första rast kan väldigt mycket ha hänt!!

Har detta hänt eller?  Eftersom du frågar? 
    Ja det har hänt och är nu under 'utredning' då jag bad att få veta riktlinjerna för just vår skola, de var tydligne inte helt kända åtminstone inte för personalen på expeditionen som jag talade med.

Har förstått att det kan variera en del, men jag anser att då barnen är så pass 'små' ändå så borde de ringa åtminstone efter första lektionen.

Mitt barn får gå själv (tar ca 5 minuter från oss), men ringer eller smsar när han är framme. Detta hände i förra veckan då vi båda var iväg hela förmiddagen på ett planerat läkarbesök för att få vaccin, och läraren tittade surt på oss när vi kom tillbaks, Läraren hade ej fått meddelandet om frånvaro från expeditionen av någon anledning. Då reagerade jag på att man inte ring mig om nu barnet varit borta i flera timmar 'utan att vara sjukanmäld'.
  • SIN74
    MALLAN 80 skrev 2013-09-30 12:56:46 följande:
    Ja det har hänt och är nu under 'utredning' då jag bad att få veta riktlinjerna för just vår skola, de var tydligne inte helt kända åtminstone inte för personalen på expeditionen som jag talade med.

Har förstått att det kan variera en del, men jag anser att då barnen är så pass 'små' ändå så borde de ringa åtminstone efter första lektionen.

Mitt barn får gå själv (tar ca 5 minuter från oss), men ringer eller smsar när han är framme. Detta hände i förra veckan då vi båda var iväg hela förmiddagen på ett planerat läkarbesök för att få vaccin, och läraren tittade surt på oss när vi kom tillbaks, Läraren hade ej fått meddelandet om frånvaro från expeditionen av någon anledning. Då reagerade jag på att man inte ring mig om nu barnet varit borta i flera timmar 'utan att vara sjukanmäld'.
    Det var illa! Jag har ring otaliga gånger och fått veta att man är hos tandläkaren, läkaren, annat. Ibland har jag fått meddelande och glömt eller så har jag ej fått meddelande. Ringer gör jag iallafall. :) 
  • Punkster

Vi har också den regeln. Om barnet inte är sjukanmält eller ledigt så ringer läraren senast på förmiddagsrasten för att kontrollera. 

• K med lilla E

Hos oss verkar det fungera, vi ska smsa om barnet är sjukt och det har jag gjort vid ett flertal tillfällen men de har ändå ringt hem vid 9-tiden, och det pga att man har flera telefoner som ska läsas av med sjukanmälan och de har då missat den telefonen som vi skickat till. Jag är tacksam för det, hellre att de ringer en gång för mycket än en gång för lite.

• amalie79

Det kommer sms tio minuter efter lektionen startat. Vissa föräldrar tycker det är för sent, men lite marginal måste man ju ha. Det vanligaste är ju faktiskt att barnet hittat en rolig pinne eller en vattenpöl typ, eller som i vårt fall att han hellre hänger med vaktmästaren än att gå på lektionen... : )

Då vi bor i Göteborg så var det mycket diskussioner efter bortförandet av flickan i Örgryte. Men man kan inte gå runt och tänka på allt som kan hända heller- så jag tycker det är helt okej med tio minuter efter lektionsstart. 

• MALLAN 80

Tack för era svar. 

Det verkar ju som att praxis på de flesta skolor är att man ringer hyfsat snart efter det att dagen/lektionen börjat om barnet inte är frånvaroanmält. Jag hoppas det blir det svar jag får från vår skola också och att detta bara var en miss som ej skall upprepas.

Jag tycker som ni, hellre en gång för mkt än en gång för lite. 

Svar på tråden 9-åring som inte kommer till skolan på morgonen - ska inte läraren ringa föräldern?