• Skön o mjuk

karriärister borde inte skaffa barn!!

Som rubriken lyder: varför väljer man att skaffa barn om man inte är beredd att göra någon uppoffring eller förändra sina prioriteringar? Har alltid undrat. Barn behöver TID med sina föräldrar. Ordet kvalitetstid är bara strunt. Hur kan det vara viktigare med en god ekonomi framför mer tid med sina barn? Jag vet att vissa behöver jobba heltid om man kanske är ensamstående men har man två inkomster, varför inte jobba mindre och ge barnen mer tid? De barn som har de längsta dagarna på förskolan är dock oftast inte de ensamståendes barn utan just karriäristernas! Och ja, 9- 10 timmar borta hemifrån ÄR sanslöst långa dagar för ett litet barn. Varför inte FÖRST göra karriär om man vill, och SEN skaffa barn? Det är ingen rättighet att skaffa barn, det är ett val som jag tycketr borde innebära att man vill vara med dem- ofta! Sätta sina barn i främsta rummet. Och det gör man inte genom att köpa dem prylar utan genom att ge dem sin närvaro som förälder! Varför vill man att samhället (barnomsorgen, skolan) ska sköta omsorgen och uppfostran av sina barn??

• Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 18:01:17 följande:
    Som rubriken lyder: varför väljer man att skaffa barn om man inte är beredd att göra någon uppoffring eller förändra sina prioriteringar? Har alltid undrat. Barn behöver TID med sina föräldrar. Ordet kvalitetstid är bara strunt. Hur kan det vara viktigare med en god ekonomi framför mer tid med sina barn? Jag vet att vissa behöver jobba heltid om man kanske är ensamstående men har man två inkomster, varför inte jobba mindre och ge barnen mer tid? De barn som har de längsta dagarna på förskolan är dock oftast inte de ensamståendes barn utan just karriäristernas! Och ja, 9- 10 timmar borta hemifrån ÄR sanslöst långa dagar för ett litet barn. Varför inte FÖRST göra karriär om man vill, och SEN skaffa barn? Det är ingen rättighet att skaffa barn, det är ett val som jag tycketr borde innebära att man vill vara med dem- ofta! Sätta sina barn i främsta rummet. Och det gör man inte genom att köpa dem prylar utan genom att ge dem sin närvaro som förälder! Varför vill man att samhället (barnomsorgen, skolan) ska sköta omsorgen och uppfostran av sina barn??
    och fantastiskt nog kan flera av oss trots heltid få ihop det riktigt bra. Till och med bättre än deltidarna ( om det nu är någon tävling)
    Med min och makens heltidslöner kan vi köpa städtjänster och behöver inte som min kompis som jobbar deltid och slutar tidigt på fredagarna sätta barnen framför TV;n när hon kommer hem för att städa.
    jag kan åka till badhuset i stället medan Rut dammar hos oss och på lördagen har jag råd att bjuda mina barn på Bio och äta middag ute
    Jodå, jag "offrar" saker jag med men inte mitt jobb som genererar i ett bra liv nu och när barnen blir äldre.
    Men jag väljer bort mycket saker som mina deltidskompisar väljer att göra; egen träning 3 ggr per vecka och andra hobbys. All min lediga tid efter mitt heltidsjobb går nästan oavkortat till barnen.

Så per automatik behöver heltid inte vara en katastrof för barnen!
  • KimPossible

Gäller det enbart kvinnor (så som det brukar vara här på FL), eller även män? 

Jag anser att det normala som vuxen individ är att man arbetar (eller studerar), det verkar dock vara en väldigt udda åsikt på familjeliv. Här ska man helst vara försörjd hemmafru eller gå på soc. Hellre det är att jobba och "göra karriär".

Fantastiskt även att man pratar om "karriärister" och "göra karriär" även när det gäller helt vanliga vårdbiträdesjobb eller tom deltidsjobb i kassan på Ica. 

Men det är klart, har man själv aldrig upplevt tillfredsställelsen i att känna glädje över ett stimulerande arbete, så är det nog lätt att klanka ner på andra och önska dem samma andefattiga tillvaro som man själv har.  

Att båda arbetar behöver inte på något sätt betyda att man inte har tid med sina barn, det går (lite beroende på jobb) att pussla rätt bra, utan att någon ska bli tvungen att ge upp hela sitt yrkesliv.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • JECJ

Ser man till att ha ett bra jobb och utbildning INNAN man skaffar barn så kan man få allt :) ett bra jobb ger en bra ekonomi som tillåter att man jobbar mindre eller har längre semestrar, anställer hemhjälp och har pengar till ponnys, resor och andra hobbys. Om båda föräldrarna ha goda inkomster så kan man dessutom se till så att även pappan får tid med sina barn. Många kvinnor tror att dom gör det bästa för barnen när dom själv jobbar mindre Medans pappan får jobba mer.. Det är ju helt vansinnigt då både barnen och pappan förlorar stort på det.

• modsey
    JECJ skrev 2013-09-29 18:15:59 följande:
    Ser man till att ha ett bra jobb och utbildning INNAN man skaffar barn så kan man få allt :) ett bra jobb ger en bra ekonomi som tillåter att man jobbar mindre eller har längre semestrar, anställer hemhjälp och har pengar till ponnys, resor och andra hobbys. Om båda föräldrarna ha goda inkomster så kan man dessutom se till så att även pappan får tid med sina barn. Många kvinnor tror att dom gör det bästa för barnen när dom själv jobbar mindre Medans pappan får jobba mer.. Det är ju helt vansinnigt då både barnen och pappan förlorar stort på det.
    Nu kräver j för all del många lite bättre jobb att man jobbar just heltid.....
  • JECJ
    modsey skrev 2013-09-29 18:17:37 följande:
    Nu kräver j för all del många lite bättre jobb att man jobbar just heltid.....

Nja.. Men jag bestämmer mina arbetstider till stor del själv. Alla har inte den lyxen. Jag ser hellre föräldrar som jobbar heltid än föräldrar som inte har råd att ge barnet vad ett barn behöver. Kärlek är Inte allt ett barn behöver ;) jag tycker att du verkar ha en bra situation som förälder :)
  • modsey
    JECJ skrev 2013-09-29 18:32:42 följande:

Nja.. Men jag bestämmer mina arbetstider till stor del själv. Alla har inte den lyxen. Jag ser hellre föräldrar som jobbar heltid än föräldrar som inte har råd att ge barnet vad ett barn behöver. Kärlek är Inte allt ett barn behöver ;) jag tycker att du verkar ha en bra situation som förälder :)
    ja har man lyxen att helt bestämma sina tider är det ju kanon, men det fungerar ju mer eller mindre bra såklart i olika branscher och jobb.
    Jag håller med dig om att en bra förälder försker ge sitt barn en bra uppväxt med en i alla fall trygg ekonomi där barnet kan få lite mer än ett basbehov uppfyllt.
    Att kunna ha råd att låta sina barn utöva någon hobby, gå på simskola etc och få en vettig kost hemma är några saker som faktiskt är viktiga. Du har helt rätt Solig
  • LillGris
    KimPossible skrev 2013-09-29 18:14:25 följande:
    Gäller det enbart kvinnor (så som det brukar vara här på FL), eller även män? 

Jag anser att det normala som vuxen individ är att man arbetar (eller studerar), det verkar dock vara en väldigt udda åsikt på familjeliv. Här ska man helst vara försörjd hemmafru eller gå på soc. Hellre det är att jobba och "göra karriär".

Fantastiskt även att man pratar om "karriärister" och "göra karriär" även när det gäller helt vanliga vårdbiträdesjobb eller tom deltidsjobb i kassan på Ica. 

Men det är klart, har man själv aldrig upplevt tillfredsställelsen i att känna glädje över ett stimulerande arbete, så är det nog lätt att klanka ner på andra och önska dem samma andefattiga tillvaro som man själv har.  

Att båda arbetar behöver inte på något sätt betyda att man inte har tid med sina barn, det går (lite beroende på jobb) att pussla rätt bra, utan att någon ska bli tvungen att ge upp hela sitt yrkesliv.

Kan bara hålla med! Finns inget som stör mig så mycket som när folk (det har hänt!!) klankar ned på att jag väljer "karriären före barnen". Ok låt oss bena ut detta. Jag är rörmokare. Min karriär ser ut såhär: jag började som lärling. Karriärsklättrade till fullt utbildad. Och ja där är jag nu, och jag kommer förhoppningsvis jobba med samma jobb fram tills pension. Karriär? Nej, ett vanligt jäkla jobb. Jag börjar 06,30 och slutar 16,00, är hemma runt 16,30 då jag hämtar barnen. Min sambo börjar tidigast 10 och lämnar då barnen vid 9. Ja det är hyfsat långa dagar, men vad ska man göra? Han gick ned till 70% för barnens skull, vilket gör att han tyvärr inte har kortare dagar, däremot har han färre dagar = barnen hemma två vardagar i veckan. Jag är inte en karriärskvinna, jag jobbar för att försörja mina barn. Det kan inte vara så jäkla fel tänker jag.
  • lövet2

Nej, karriärister bör välja bort barn. Vill man ha barn, så får man baske mig nöja sig med att jobba rätt och slätt! Inte lägga all sin tid och energi på att klättra uppför karriärstegen ...

• sextiotalist

Och vad är lösningen, LVU, tvångsterilisering, tvångsaborter?

Nu vet jag inte vad du lägger in i ordet karriärister, men om du menar helt frånvarande föräldrar, så finns det föräldrar som kan var frånvarande av andra skäl.

Så det är bara gilla läget, folk kommer inte fråga dig om lov innan de skaffar barn   

• Vinterankan
    modsey skrev 2013-09-29 18:05:44 följande:
    och fantastiskt nog kan flera av oss trots heltid få ihop det riktigt bra. Till och med bättre än deltidarna ( om det nu är någon tävling) Med min och makens heltidslöner kan vi köpa städtjänster och behöver inte som min kompis som jobbar deltid och slutar tidigt på fredagarna sätta barnen framför TV;n när hon kommer hem för att städa. jag kan åka till badhuset i stället medan Rut dammar hos oss och på lördagen har jag råd att bjuda mina barn på Bio och äta middag ute Jodå, jag "offrar" saker jag med men inte mitt jobb som genererar i ett bra liv nu och när barnen blir äldre. Men jag väljer bort mycket saker som mina deltidskompisar väljer att göra; egen träning 3 ggr per vecka och andra hobbys. All min lediga tid efter mitt heltidsjobb går nästan oavkortat till barnen. Så per automatik behöver heltid inte vara en katastrof för barnen!

Ja precis. Jag satsar på mina barn och mitt jobb och ger upp min egentid istället. De jag känner som satsar mindre på jobbet är ungefär lika mycket med barnen men mer med vänner och på gym och liknande.
Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!