• aneka

Väcker ni era bebisar på natten?

Har en tjej på 1 månad som aldrig vaknat av sig själv på natten och velat äta. Vi har fått väcka henne, först var 3:e timme, och sen var 4:e timme för att äta. Då tar det ca 30 min att väcka upp henne så pass att hon orkar äta. Hon suger ändå lite slött då tycker jag. I natt råkade jag sova över hennes mattid och hon vaknade själv efter ca 6 timmar och ville då äta då och sög bra. Hur skulle ni göra? Väcka på natten eller låta henne sova tills hon vill äta?

Hon äter oftast väldigt frekvent på kvällarna. Från ca 18-tiden till 22-tiden vill hon äta varje timme. Sen brukar hon också äta bra på morgonen - förmiddagen. Från 7 till 10 hinner hon oftast äta 3 ggr.   

Till saken hör att viktuppgången har varit lite seg. Hon vägde 2870 vid födseln, och inte förrän nu har hon passerat sin födelsevikt. Hon äter bra, är pigg och alert och vi har gett ersättning 3 ggr/ dag efter amning. Amningen funkar ganska bra nu och det känns som att det har blivit mer mjölk.

Nån som varit i liknande situation? Hur tänkte ni?     

• Svar på tråden Väcker ni era bebisar på natten?
  • WSalma

Jag väckte första månaden, också pga dålig viktuppgång. När hon hade nått födelsevikten och lite till tyckte bm och läkare att jag kunde prova att låta henne sova. Man märker ju om vikten stannar av igen. Min dotter började efter ett tag äta oftare på dagarna istället.

• aneka

Okej, det lät ju som ett bra sätt att göra Ska höra med BVC om de tycker att det är okej att prova det.

Har du märkt någon skillnad på mjölkproduktionen när du inte ammar på natten? Är själv lite orolig att det ska minska min produktion så att jag inte kan sluta med ersättningen och gå över till helamning... 

• WSalma

Nej, det var inget problem för mig. Jag helammade visserligen bara tre månader, men det hade andra orsaker. (däremot avtog produktionen snabbt när jag började ge ersättning)

• daxförnästa

Ja jag har väckt med samma frekvens som dig de första månaderna. Sedan efter 5timmar. Tror inte att det är särskilt bra att låta tunna barn sova, de blir ännu slöare o äter ännu sämre om de var allt förlänge sedan de åt. De behöver energin så de kan utvecklas. Tycker att jag märker skillnad på tunna ammade barn o barn som får ersättning o har hull, de sistnämnda är mer kontaktbara o utåtriktade om dagarna.

• Alexi

Vår dotter gick väldigt långsamt upp i vikt första året men när hon passerat födelsevikten bedömde Bvc att hon inte behövde väckas på natten för matning. Det var ju inte så hon sov tolv timmar i sträck för det men kanske 4-6 timmar. Sen är mitt råd att fasa ut all ersättning så snart du kan, det påverkar verkligen mjölkproduktionen negativt att ge ersättning.

Svar på tråden Väcker ni era bebisar på natten?