• Mammisen02

Vegetarian

Min  14åriga dotter har deklarerat att hon är vegetarian... som jag hatar vegetariskt! Det blir bara ddåligt när jag skall göra samma som vi andra äter fast med vegetariska färser och har nu bestämt att hon får laga den maten själv, det kan man väl begära?  I värsta fall äter hon bara pasta och ris och potäter.
    Hur har ni som har vegetariska barn gjort?

• Svar på tråden Vegetarian
  • Sephrenia89

Jag kan faktiskt tycka att om hon vill ha special mat och är 14 kan iallafall hjälpa till med sin del. Du ska ju inte behöva göra två middagar.

• Curlie

Vi har både vegetarianer och icke-vegetarianer i familjen. Nej, vi lagar inte två rätter men två varianter av samm rätt:

Sopaghetti och köttfärssås: spaghetti äter allihop. Först gör vi själva tomatsåsen med tomatkross, grädde, lök osv. Sen ställer vi den vid sidan av och steker vanlig köttfärs i en pappa och vegfärs i en annan panna. Sen häller vi över tomatsåsen i vardera stekpanna. Inte ett dugg krångligt.

Så gör vi med det mesta, men av enkelhetsskäl äter vi ofta helt vegetariskt, även "köttätarna" i familjen.

• Curlie

... Och SJÄLVKLART ska en 14-åring hjälpa till med maten! Vegetarian eller ej!

• fluu

Jag tycker att det är viktigt att du visar ditt stöd för henne så ni kanske kan laga maten tillsammans. Perfekt tillfälle för henne att lära sig laga mat och för er att umgås.  Behöver inte vara två rätter utan bara två varianter.

Nu vet jag inte vad din dotter tycker om grönsaker och baljväxter, men eftersom du inte verkar gilla det så kanske hon inte heller är så förtjust. Gör klart för henne att hon behöver äta linser/ärtor/bönor//ägg varje dag(det är långt mycket bättre än vegofärsen)för att få i sig protein. Det gjorde min mamma när jag som 13-åring valde att bli vegetarian och jag lärde mig att tycka om alla dessa saker. Vi läste tillsammans näringslära och det var väldigt nyttigt. Sen kan du ju se det här som ett ypperligt tillfälle för hela familjen att få mer grönt på tallriken.. tolkar det som att det är skralt med det.

...Och TS, skulle hon, som många tonåringar,ångra sitt plötsliga infall och börja äta djur igen - pika henne INTE för det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DeLo

Du borde vara glad över att du har en dotter som är omtänksam och empatisk gentemot andra levande individer Glad

• Omogen citron

Kan inte alla börja äta mer vegetariskt? För du kan väl inte hata all vegetarisk mat. Prova att laga mat med bönor och linser istället för Hälsans köks grejer. Det finns många bra vegetariska kokböcker.

• mrsStyles96

Jag har varit hyfsad vegetarian sen ja va typ 12/13 år men äter torsk,rökt skinka,köttfärssås och kyckling ibland. Mina föräldrar fortsatte äta vanlig middag medan ja bara åt typ ris eller makaroner. Äter sällan grönsaker eller frukt. Är självklart inte hälsosamt men har börjat äta pastasallad ibland iaf  Tungan ute

• DeLo
    mrsStyles96 skrev 2013-09-28 20:30:10 följande:
    Jag har varit hyfsad vegetarian sen ja va typ 12/13 år men äter torsk,rökt skinka,köttfärssås och kyckling ibland. Mina föräldrar fortsatte äta vanlig middag medan ja bara åt typ ris eller makaroner. Äter sällan grönsaker eller frukt. Är självklart inte hälsosamt men har börjat äta pastasallad ibland iaf  Tungan ute
    Då är du knappast vegetarian. Blandkostare som äter mycket vegetariskt men inte är du vegetarian.
  • fluu
    DeLo skrev 2013-09-28 20:39:51 följande:
    Då är du knappast vegetarian. Blandkostare som äter mycket vegetariskt men inte är du vegetarian.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Carniwhore

Jag blev vegetarian när jag var 13 år. Mina föräldrar trodde nog att det bara var en fas. Men desto längre tiden gick fick de ju inse att de hade fel. De lagade vegetariskt till mig varje dag i princip. Då var det mest soya schnitzel och korv som fanns. Nu finns ju allt och lite till. Dessutom kan väl hela familjen äta en vegetarisk rätt i veckan då det inte är nyttigt för någon med för mycket kött. Dottern kommer ju inte få i sig tillräckligt med proteiner och annat nyttigt som behövs nät man växer om hon bara ska leva på kolhydrater och grönsaker.

• Carniwhore

Jag blev vegetarian när jag var 13 år. Mina föräldrar trodde nog att det bara var en fas. Men desto längre tiden gick fick de ju inse att de hade fel. De lagade vegetariskt till mig varje dag i princip. Då var det mest soya schnitzel och korv som fanns. Nu finns ju allt och lite till. Dessutom kan väl hela familjen äta en vegetarisk rätt i veckan då det inte är nyttigt för någon med för mycket kött. Dottern kommer ju inte få i sig tillräckligt med proteiner och annat nyttigt som behövs nät man växer om hon bara ska leva på kolhydrater och grönsaker.

mrsStyles96 skrev 2013-09-28 20:30:10 följande:
    Jag har varit hyfsad vegetarian sen ja va typ 12/13 år men äter torsk,rökt skinka,köttfärssås och kyckling ibland. Mina föräldrar fortsatte äta vanlig middag medan ja bara åt typ ris eller makaroner. Äter sällan grönsaker eller frukt. Är självklart inte hälsosamt men har börjat äta pastasallad ibland iaf 

Det må jag säga. Vilket praktexemplar på en hyfsad vegetarian. Ts, äter dottern fisk? Många som kallas sig vegetarianer gör ju det så då kan ni ju helt enkelt börja äta desto mer fisk så behöver det inte bli så "jobbigt".
  • kallaKAllaka

Det är inte så svårt att slå upp en liten stekpanna och hälla i tomatsås och vego-färs och kryddor när ni har pasta carbonara, och blir det något svårt att laga fråga henne vad hon vill ha från vego-avdelningen, sen steker du/henne det. t.e.x vego-schintzel eller vego-bullar osv.

• ITpappan

Detta är väl ett utmärkt tillfälle att lära sig, och gå över till vegetarisk mat, hela familjen?

Ta tillfället i akt. Hälsa din kloka 14-åring.

Svar på tråden Vegetarian