• loveit

Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?

Usch. Känns nästan pinsamt att erkänna - men jag tycker verkligen inte att det är roligt att leka med barnen. Jag skiter i deras klossar och pussel - varför ska jag behöva ligga ner på alla fyra och bygga med klossar? Det kan de väl göra själva? Känns liksom förbjudet att inte gilla att leka med barnen...

• Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?
  • pluvdo

"varför ska jag behöva ligga ner på alla fyra och bygga med klossar?"

För att det är dina barn och de skulle uppskatta det, kanske? Det är nog många som inte tycker det är så jätteroligt att leka med leksaker tillsammans med barnen, men man gör det ju för barnens skull.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • loveit
    pluvdo skrev 2013-09-26 14:25:39 följande:
    "varför ska jag behöva ligga ner på alla fyra och bygga med klossar?"

För att det är dina barn och de skulle uppskatta det, kanske? Det är nog många som inte tycker det är så jätteroligt att leka med leksaker tillsammans med barnen, men man gör det ju för barnens skull.
    Absolut och det förstår jag.
    Men ibland känner jag hur jag liksom blir dömd för att jag inte tycker det är så roligt att leka. Som att man måste tycka att det är kul. Klart jag leker med barnen och hjälper dem att utvecklas på många vis, men för det behöver jag ju inte tycka att det är kul att leka
  • Litet My
    loveit skrev 2013-09-26 14:33:04 följande:
    Absolut och det förstår jag.
    Men ibland känner jag hur jag liksom blir dömd för att jag inte tycker det är så roligt att leka. Som att man måste tycka att det är kul. Klart jag leker med barnen och hjälper dem att utvecklas på många vis, men för det behöver jag ju inte tycka att det är kul att leka
    Varför känner du att du måste tycka det är kul? Jag tycker det är tråkigt men gör det andå. Nu när mina barn är lite större är det lättare att hitta aktiviteter som även jag tycker är kul och som är roligare än att "dadada, blå kloss,dadada på röd kloss" Cool
  • Natulcien

Det är väl inte förbjudet..? Och inte särskilt tabu heller. Jag har hört många säga att de tycker att det är tråkigt att leka med barnen.
    Själv tycker jag att vissa saker är tråkiga (leka i sandlådan, leka med bilar och leka kurragömma), medan andra saker är roliga (bygga med lego, läsa, leka med lera, brottningslekar).
    Och jag kompromissar ibland och gör en del av de tråkiga sakerna för sonens skull. Men ibland så säger jag, helt enkelt, att jag inte har lust att leka.

• keron

Jag tycker också att det är skittråkigt att leka med barnen! Jag läser mycket hellre en saga för dem eller badar t ex badkar, än sitter i sandlådan eller leker med klossar. Bygga med lego tycker jag är helt okej.

Men de har en lekpappa ist som härjar och busar med dem ofta och han är deras privata klätterställning, så jag känner att det är helt okej att jag inte leker med dem så ofta

• loveit

Ja, mina barn har många vuxna som leker med dem - min syster, min man etc. Så jag vet att det blir bra. Men jag ville bara säga högt att jag inte tycker det är så kul att sitta i en liten lekstuga och leka med dockor. Och det måste också vara okej att säga

• Sous

Nej, just dockor tycker jag också är tråkigt. Eller rollekar överhuvudtaget. Man förstår sällan exakt vad som leks och det är mest massa arga rop, typ: "Nej! Du ska vara den hästen!" Däremot pussel, spel, lego, klossar, baka, bada, gå i skogen, pyssla, måla, gunga, eller bygga i sandlådan är roligt, tycker jag :) Något kanske du tycker är kul?

• Kina79

Jag har nästan aldrig lekt med nåt av mina barn. Inte mycket iaf.v De är nu 3, 7 och 9 år gamla och välfungerande tjejer allihopa!
    Jag gillar inte att leka och det vet barnen. Däremot kan jag pyssla, baka med dem. Umgås, prata, mysa, åka till badhus mm. Men inte leka!
    Spela spel eller bygga pussel funkar också, men inte jätteofta.

Nä, bara för att man har barn, nehöver man inte leka med dem - det kan de göra med andra barn eller andra vuxna om det finns. Det viktiga är väl att man finns där för dem, umgås med dem och älskar dem!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • keron
    Kina79 skrev 2013-09-26 15:38:24 följande:
    Jag har nästan aldrig lekt med nåt av mina barn. Inte mycket iaf.v De är nu 3, 7 och 9 år gamla och välfungerande tjejer allihopa!
    Jag gillar inte att leka och det vet barnen. Däremot kan jag pyssla, baka med dem. Umgås, prata, mysa, åka till badhus mm. Men inte leka!
    Spela spel eller bygga pussel funkar också, men inte jätteofta.

Nä, bara för att man har barn, nehöver man inte leka med dem - det kan de göra med andra barn eller andra vuxna om det finns. Det viktiga är väl att man finns där för dem, umgås med dem och älskar dem!

Ja, just såna saker gör jag också gärna!
  • NeedfulThings

Jag längtar tills jag får ungar och får börja leka igen! =)

Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?